Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- «مرکز توسعه سلامت روان مهاجر» به عنوان نخستین مرکز آموزشی-پژوهشی و مشاوره‌های روان‌شناختی ویژه مهاجران افغانستان در ایران با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گشایش یافت.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، این مركز با هدف تامین، حفظ و ارتقای سلامت روانی مهاجرین افغانستانی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی از طریق دسترسی عادلانه مهاجران به خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی با مشاركت اداره كل سلامت شهرداری تهران، اداره سلامت شهرداری منطقه بیست، پژوهشكده فرهنگ‌پژوهی دانشگاه علامه طباطبایی و كانون نخبگان افغانستان در شهرری راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در آیین گشایش «مرکز توسعه سلامت روان مهاجر» اظهار داشت: شهرداری تهران نقش خود را در این مرکز با در اختیار قرار دادن زیرساخت اصلی مانند اتاق مناسب جهت مشاوره و برگزاری كارگاه های آموزشی در این راستا ایفا کرده است.
وی ادامه داد: دانشگاه نیز در زمینه پشتیبانی علمی و ارتقای ظرفیت علمی مركز و نظارت بر محتوای كیفی فعالیت مركز و همچنین كانون نخبگان افغانستان، تشكیل تیم آموزشی- مشاوره ای جهت اجرای اهداف مركز، ارائه خدمات مشاوره روان‌شناختی، برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز جامعه هدف همکاری خواهد کرد.
جوادی یگانه، اینکه مجریان پروژه قسمتی از جامعه مهاجر هستند را از جمله ویژگی های مركز عنوان کرد و افزود: از آنجایی که این مجریان درک و شناخت بهتر و دقیق‌تری از خصوصیات جامعه خود دارند می توانند در زمینه آموزش، تحقیق و مشاوره که در آن شناخت بافت فرهنگی و اجتماعی مهم است؛ موفق‌تر باشند.
‌وی این پروژه را ترکیبی از مشاوره، آموزش و تحقیق دانست و خاطرنشان کرد: بنابراین می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی مهاجرین را مورد بررسی قرار داده و براساس نیازمندی‌های مورد نیاز، آموزش و مشاوره‌ های فردی و گروهی را به طور موثرتری برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا  نماید.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه بخش اصلی مسائل افغانستانی‌ها در ایران از جنس مشکلات روانشناختی نیست،‌ بلکه موانع حقوقی و اجتماعی بر سر راه ادغام اجتماعی آنها در ایران وجود دارد افزود: گرچه رفع این موانع در اختیار شهرداری تهران نیست اما شهرداری می تواند گام هایی در این راه بردارد. افتتاح همین مرکز قدمی در همین راه است و تقدیر از کارگران افغانستانی شهر تهران در آستانه نوروز امسال هم در همین مسیر بود.
وی با اشاره به تجربه زندگی افغانستانی‌ها در ایران گفت: این تجربه نشان می‌دهد تنش بین مهاجرین افغانستانی و مردم محلی در نقاطی بالاتر است که تراکم زندگی مهاجرین بیشتر است،‌ که منطقه بیست نیز یکی از آنهاست.
جوادی یگانه، فعالیت فرهنگی و آموزشی برای تسهیل ادغام اجتماعی و پذیرش مهاجرین خارجی را یکی از راه‌های کاهش تضاد و تنش اجتماعی دانست و افزود: بخش از فعالیت های فرهنگی شهرداری می تواند در جهت پیوند میان مهاجرین با جامعه میزبان باشد.
وی با انتقاد از اینکه در فضای رسانه ای و سیاسی ایران در طی دهه‌های گذشته، افغانستانی ها عموما به عنوان مقصر مشکلات جامعه ایران در موضوعات مربوط به جرم، مواد مخدر یا بهداشت معرفی شده اند؛ تصریح کرد: این باورهای کلیشه‌ای با واقعیت زندگی بسیاری از خانواده‌های افغانستانی ساکن ایران و نقش افغانستانی‌ها در جامعه در طول چهار دهه اخیر همخوانی ندارد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: خدمات افغانستانی‌ها به جامعه ایران – دفاع از ایران در برابر تجاوز خارجی، ایفای نقش در آبادانی ایران و در نگهداشت شهر تهران- تبلیغ نشده است و جامعه کمتر از آن آگاهی دارد. ایجاد این شناخت، از طریق برنامه‌های فرهنگی و ایجاد فرصت تعامل چهره‌به‌چهره میان مهاجرین و ساکنان محلی در کاهش تعارض و تضاد موثر است.
وی با اشاره به شرایط بهتر افغانستانی‌های ساکن در منطقه بیست تهران از جهت پذیرش مردم، اظهار کرد: نمونه‌های موفق این همزیستی، ظرفیتی است که می‌تواند کمک کند منطقه بیست با سرمایه مذهبی خود، پیشگام اصلاح نگرش عمومی در جامعه ایران نسبت به مهاجرین باشد و به منطقه نمونه از جهت روابط مسالمت‌آمیز مهاجران و جامعه محلی بشود و این موضوع به یکی از برندهای منطقه نیزتبدیل شود.
جوادی یگانه با اشاره به توصیه و ترویج تنوع فرهنگی بر اساس تجربه طولانی جامعه ایران، گفت: ایران بزرگ فرهنگی و جوامع فارسی‌زبان، تجربه زیستن کنار هم را داشته اند و بازگشت به این تجربه، کاهنده مشکلات در ارتباطات بین‌فرهنگی کشورهای این حوزه تمدنی کهن است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: بسیاری از مهاجرین  افغانستانی در ایران در جوار اماکن مقدس  در مشهد و قم و شهر ری زندگی می کنند. مکان مقدس می تواند مکانی برای تحقق شعار برادری و خواهری اسلامی، و فراتر رفتن از مرزهای ملی و کنار گذاشتن تفاوت‌های قومی باشد. بازگشت به دعوت اسلام، مرز‌ نمی‌شناسد.
وی با اظهار تاسف از اینکه اصلاح بازنمایی از افغانستان و افعانستانی‌ها کمتر مورد توجه بوده است؛ عنوان کرد:  از همین رو یکی از رسالت‌های مهم حوزه فرهنگی و هنری، تغییر تصویر و ارائه مجموعه کاملی از واقعیت جامعه افعانستان و کنشگران آن، چه در سطح ملی و چه بین المللی است. تصویری که نخبگان، فعالان و موثران جامعه افغانستان را به همگان معرفی کند.
جوادی یگانه از تمامی فعالان حوزه رسانه و هنرمندان به خصوص سینماگران و روزنامه ‌نگاران در ایران و افغانستان، دعوت  کرد تا بر تغییر و اصلاح این بازنمایی متمرکز شوند

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مذهب مشترک پیوند برادری ایران افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۶۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات شهرداری برای ارتقای سلامت تهرانی‌ها | از طرح استعدادیابی سالمندان تا ترویج ازدواج و فرزندآوری

محمدامین توکلی‌زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مغفول‌مانده در حوزه فرهنگی و اجتماعی، توجه به سلامت اجتماعی شهروندان است، اظهار کرد: کم‌توجهی ریشه‌ای تاریخی هم دارد و سال‌هاست کارشناسان سلامت اجتماعی بر لزوم توجه به این مقوله در سیاستگذاری‌ها و اجرای برنامه‌های مختلف تأکید می‌کنند. پایش‌ها نشان می‌دهد که سهم نهادهای متولی ازجمله شهرداری در تحقق سلامت اجتماعی شهروندان بیش از ۷۵درصد است. در این دوره از مدیریت شهری طی ۳سال اخیر، در پی هم‌اندیشی با کارشناسان و فعالان فرهنگی و اجتماعی به این نتیجه در مدیریت کلانشهری رسیده‌ایم که باید توجه عمیق وجدی به موضوعات مرتبط با سلامت شهروندان خصوصا سلامت روان و سلامت اجتماعی داشته باشیم و برای تحقق این موضوع با تغییر ریل‌گذاری در روندها و تصمیمات تلاش کرده‌ایم تا به تامین ‌نیازهای اجتماعی و فرهنگی روزافزون شهروندان پاسخ دهیم.

او ادامه داد: به‌عنوان ‌نمونه سال گذشته در حوزه ترویج ازدواج و فرزندآوری، از تشکیل خانواده ۲۲۰ زوج دانشجو در دانشگاه تهران حمایت و برای نخستین‌بار برای نشان دادن لذت و حلاوت داشتن فرزند، جشن دردانه را در این دانشگاه برگزار و طی آن از دانشجویان دارای ۳فرزند و بیشتر تجلیل به عمل آمد تا تصویری که از خانواده ایرانی وجود دارد به دانشجویان نیز منعکس شود. علاوه بر این، شهرداری در تلاش برای دسترس‌پذیرکردن امکانات شهری برای همه اقشار و گروه‌های جمعیتی برای سالمندان و افراد دارای معلولیت با طراحی برنامه‌های متنوع تلاش کرد سهمی در افزایش حضور اجتماعی این قشر ایفا کند.

توکلی‌زاده بیان کرد: با توجه به ایجاد چنین نگرشی در سیاست‌های مدیریت شهری، ماموریت‌های اداره کل سلامت به‌عنوان رکن اساسی و تخصصی حوزه سلامت اجتماعی در شهرداری تهران، ایجاد نشاط و شادابی میان گروه‌های مختلف اجتماعی و نیز قشرهایی است که از دسترسی کافی به خدمات ارائه‌شده در شهر برخوردار نبوده‌اند. این سیاست با شعار «حال خوب زندگی» اجرا شد. همچنین طراحی بازی‌های نشاط سالمندی با حضور ۱۴هزار سالمند و اجرای طرح استعدادیابی سالمندان در قالب برنامه گنجینه‌های شهر با هدف شناسایی استعدادهای سالمندان با جمع‌آوری ۱۱هزار اثر ازجمله اقدامات شاخصی بود که سال گذشته در حوزه سالمندی و با مشارکت سالمندان اجرا شد. در حوزه افراد دارای معلولیت نیز برنامه‌های خاص این گروه‌ها، برگزاری دورهمی‌های «فعال شو» در محله‌های مختلف پایتخت و همچنین برگزاری بازی‌های نشاط‌آور در سطح مناطق با شرکت ۲۰هزار نفر از دیگر برنامه‌هایی بود که در سال گذشته اجرا شده است. در حوزه زیرساختی نیز با فعال‌کردن برخی مراکز فرآموز که در دوره کرونا تعطیل شده بودند، ۴مرکز احیا و درهای آن روی کودکان و خانواده‌های آنان گشوده‌ شد. در برنامه‌ریزی‌ها نیز تلاش داریم در هر منطقه تا پایان سال‌جاری یک مرکز فرآموز راه‌اندازی شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: تاسیس و راه‌اندازی یک مرکز فرآهنگ در سال گذشته به‌عنوان مرکزی که بتواند نیازهای سالمندان را در حوزه زیرساختی تامین کند به بهره‌برداری رسیده است و انتظار داریم در سال‌جاری با توجه به رشد نرخ سالمندی در پایتخت افزایش یابد و بتوانیم نیازهای روزافزون این گروه را در آینده تامین کنیم. اینک با آغاز هفته سلامت، با نگاه به گذشته تلاش داریم در سال پیش‌رو، اقدامات جدیدی را در حوزه سلامت اجرایی کنیم‌که مردمی‌سازی‌ فعالیت‌ها، حضور در بوستان‌ها و مراکز پرتردد به جای سالن‌ها و برگزاری محدود برنامه‌ها در دستور کار قرار گرفته است و هر رویدادی در سال‌جاری شکل مردمی‌تر و ‌عمومی‌تری به‌خود خواهد گرفت.

او افزود: با چنین امید و نگاهی در حالی پا به هفته سلامت گذاشته‌ایم که نگاه به راهی که پیموده‌ایم این واقعیت را ترسیم می‌کند که نشاط، شادابی و سرزندگی گوهری است که ترویج آن در جامعه نه به‌عنوان یک نیاز بلکه یک تکلیف بر دوش مسئولان گذاشته شده است و راهی طولانی برای تحقق آنچه باید و به‌دنبال آن هستیم در پیش داریم.

کد خبر 846068 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سلامت شهردارى تهران

دیگر خبرها

  • نبود آموزش‌های شهروندی در حوزه فرهنگی و اجتماعی/ فعالیت‌های پردوام و فاخر محدود است
  • چرا برخی از مهاجران افغان از ایران خارج شدند؟
  • مهاجران افغانستانی می‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند؟
  • رضایت شهروندان از خدمات شهرداری تهرانی در روز عید فطر
  • رئیسی: پیوند های عمیق اعتقادی و دینی دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است/ تاکید بر مواضع مشترک
  • استقبال گرم پاکستانی ها از سید ابراهیم رئیسی+ فیلم/تاکید تهران و اسلام‌آباد بر مبارزه مشترک با تروریسم/ رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی است/ نامگذاری یکی از اتوبان های پاکستان به نام «ایران»
  • استقبال گرم پاکستانی ها از سید ابراهیم رئیسی+ فیلم/تاکید تهران و اسلام‌آباد بر مبارزه مشترک با تروریسم/ رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی است
  • اقدامات شهرداری برای ارتقای سلامت تهرانی‌ها | از طرح استعدادیابی سالمندان تا ترویج ازدواج و فرزندآوری
  • ایجاد ساختار مشترک کابل و اسلام آباد برای بازگشت مهاجرین افغانستانی
  • درخت بی سایه مستندی برای فرزندان مهاجرین افغانستانی