Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@16:54:17 GMT

7 طرح گردشگری مهم در مناطق آزاد اجرا می شود

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۶۹۶۸

7 طرح گردشگری مهم در مناطق آزاد اجرا می شود

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمد رضا رستمی روز سه شنبه در هجدمین نشست معاونان و مدیران فرهنگی و گردشگری سازمان مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: در این راستا سه منطقه اعلام آمادگی کرده اند که به زودی این طرح‌ها در این مناطق عملیاتی می شود.

وی گردشگری را از موضوعات مهم در مناطق آزاد در راستای توسعه همه جانبه عنوان کرد و افزود: ارائه تسهیلات گردشگری مورد استقبال تعدادی از مناطق قرار گرفت که در این راستا هزار میلیارد تومان برای طرح‌های گردشگری از سوی دبیرخانه و از محل صندوق توسعه ملی تعلق گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین امسال برای طرح‌های توسعه گردشگری در مناطق تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده است که در صورت استقبال و ارائه طرح ها جهت معرفی برای پرداخت تسهیلات اقدامات لازم انجام می شود.

رستمی ادامه داد: فعالیت های دبیرخانه شورایی عالی مناطق آزاد طی سال های گذشته، در حوزه اجتماعی متمرکز به مشارکت اجتماعی در مناطق آزاد بود که توسعه اقتصادی، صنعتی و تجاری مناطق نتیجه این اقدامات است.

وی از ایجاد دهکده سلامت در سه منطقه آزاد کشور خبر داد و اظهار داشت: انزلی، فرودگاه امام و کیش از جمله مناطقی هستند که دهکده سلامت در آنها تاسیس می شود و مذاکرات، اقدامات و فرآیند اولیه طی شده است.

وی فعالیت های مشترک بین منطقه ای در راستای افزودن ظرفیت ها را لازم دانست و گفت: ماکو و اروند تبادل گردشگر داخلی و خارجی را به جد پیگیری می کنند که این امر باید در دستور کار سایر مناطق قرار گیرد و نگاه جزیره ای و محدود برای مناطق آزاد باید کنار گذاشته شود.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد کشور همچنین از تاسیس دفاتر یونسکو در تمامی مناطق آزاد کشور خبر داد و بیان کرد: با اجرایی شدن این اقدام فعالیت های بین المللی از مناطق آزاد توسعه می یابد.

نشست مشترک معاونین فرهنگی سازمان‌های مناطق آزاد به مدت سه روز از سه شنبه / ‌۲۵ تیرماه / شروع و تا پنجشنبه / ‌۲۷ تیر / ادامه خواهد داشت.

این نشست به صورت ادواری در مناطق آزاد کشور برگزار می شود که در طول روزهای این نشست در ماکو دوره ها و جلسات تخصصی با حضور این اساتید در مواردی چون کسب و کارهای جدید، توسعه برند، گردشگری، اقتصاد هنر، صنایع خلاق، استارتاپ ها و شتاب دهنده ها و موضوعات مرتبط اجرا می شود.

جمهوری اسلامی ایران دارای هفت منطقه آزاد شامل کیش، اروند، قشم، انزلی، ارس، چابهار و ماکو است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران قشم گردشگری مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۶۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟

سروش زادعلی، پژوهشگر مسائل اجتماعی ایران؛  لر تباران خاصه لر‌های بختیاری همیشه خود را وام دار کشور می‌دانند و ارتباط ایران و این قوم دارای یک ریشه عمیق و پیوند ذاتی تاریخی، همچون رابطه پدر و فرزندی است. در طول تاریخ همیشه رهبران سیاسی اجتماعی در این قوم بوده است که با تدبیر ثروت سرزمین‌های لر نشین خاصه مناطق بختیاری که سرشار از ثروت است را بصورت عادلانه در تمام کشور توزیع و مناطق لر نشین هم از آن بهرمند شده اند.

قوم لر در عرصه‌های مختلف سیاسی اجتماعی کشور تاثیرات مثبتی داشته و اقدامات مهمی در راستای توسعه و رشد کشور برداشته است برای نمونه سردار اسعد بختیاری با اقدامات بجا و درست خود زمینه را برای توسعه سیاسی اجتماعی کشور فراهم آورد و تاثیر فراوانی در بوجود آمدن انقلاب مشروطیت و بنیان نهادن دموکراسی مدرن در تاریخ معاصر کشور داشته است.

متاسفانه در زمان پهلوی بسیاری از سران سیاسی اجتماعی ایل بختیاری اعدام شدند، با از بین رفتن رهبران این ایل تبعیض و عدم رسیدگی به مناطق لر نشین در نبود مطالبه گری شدت یافت، زمینه فقر و عدم توسعه در این مناطق کلید خورد تا جایی که برخی از فرهیختگان لرتبار تا به حال از گفتن قومیت خود احساس خجالت می‌کنند.

بعد از انقلاب اسلامی تا حدودی اوضاع بهبود پیدا کرد، اما متاسفانه هنوز هم با توجه به وسعت، جمعیت و ثروتی که در جغرافیا و نیروی انسانی مناطق لر نشین وجود دارد به نسبت در ساختار سیاسی اجتماعی کشور کمتر دخالت داده می‌شوند.

سرزمین‌های لر نشین خاصه مناطق بختیاری نشین آمار بالای بیکاری و عدم توسعه را دارا هستند این در حالی است که مهمترین منابع ثروت کشور در استان‌های لرنشین کشور قرار دارد، نفت و کشاورزی که بخش عمده آن مربوط به شهر‌های بختیاری نشین استان خوزستان، گاز که مربوط به لر‌های جنوبی در استان بوشهر، سر منشا پر آب‌ترین رود‌های شیرین کشور در مناطق بختیاری نشین چهارمحال بختیاری و لرستان قرار دارند، دز، کرخه، کارون و اروند را تشکیل می‌دهند و از مرکز تا جنوب کشور قومیت‌های مختلف را دور خود جمع کرده اند و ده‌ها ثروت دیگر که ازسرزمین‌های لر نشین استخراج می‌شود و ثروت حاصل از آن خرج تمام کشور می‌شود.

لر‌های بختیاری در طول تاریخ نشان داده اند که افرادی انقلابی، دلسوز، وطن پرست، عدالت خواه و باهوش هستند در این قوم فرهیختگان زیادی در زمینه‌ها مختلف خاصه حوزه سیاسی اجتماعی وجود دارد، اما متاسفانه در مناطق و استان‌هایی که در اکثریت هستند نسبت به جمعیت و وسعت جغرافیای که وجود دارد از آن‌ها استفاده چندانی نمی‌شود این موضوع رابطه مستقیم و معناداری با عدم توسعه این مناطق دارد.

قوم لر با وجود ثروت سرشاری که در این مناطق وجود دارد و با وجود نامهربانی‌هایی که نسبت به آن‌ها روا داده شده همه بصورت متحد وطن پرست هستند و هیچ جریان جدایی طلبی را تا بحال در خود جا نداده اند؛ لذا می‌بایست با توجه به پتانسیل که در این قوم وجود دارد از نیروی انسانی آن در سطوح مختلف حوزه سیاسی اجتماعی نهاد‌های کلان حاکمیتی استفاده گردد تا بتوان امیدوار بود تبعیضات و ناملایماتی‌ها که نسبت به این قوم روا داده شده است کاسته شود همچنین با ایجاد صنایع مختلف و بسترسازی طرح‌های توسعه برای این مناطق زمینه پیشرفت و اشتغال در این مناطق فراهم آید.

دیگر خبرها

  • آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود
  • اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو
  • پایانه‌های مرزی و افزایش پرواز‌ها میان ایران و پاکستان توسعه می یابد
  • تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی منطقه ۵ در سال ۱۴۰۲
  • تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی منطقه پنج در سال ۱۴۰۲
  • تلاش مناطق آزاد برای جذب گردشگر داخلی و غرب آسیا
  • بیله‌سوار نقطه آغاز منطقه آزاد تجاری اردبیل شد
  • انتصاب مدیر راهبردی توسعه منطقه ویژه علم و فناوری خلیج‌فارس
  • لزوم توجه به طرح‌های فناورانه برای توسعه گردشگری زنجان