Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از چهره‌های جوان متقاضی حضور در میان فیلمسازانِ فیلم اولی شدند که اغلب آنها نه تجربه عمیقی در فیلمسازی مستند و کوتاه دارند و نه به سنت گذشته سینمای ایران تجربه دستیاری را در سینمای کشورمان پشت سر گذاشته‌اند و از این منظر مشخص نیست اگر آثار آنها به مرحله تولید برسد، دورنمای سینمای ایران برای سال آینده در چه سطحی خواهد بود و چه بسا روند ورود فیلمسازان تازه نفس که حاوی ایده‌های نو بوده‌اند با چالش‌های جدی مواجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با افزایش تولیدات و دورخیز فیلمسازان برای پیش‌تولید به قصد رونمایی از آثارشان در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، آهسته آهسته نام برخی چهره‌ها مطرح می‌شود که ظاهراً قرار است به عنوان کارگردان فیلم اولی پا به عرصه بگذارد و فضای حرفه‌ای فیلمسازی را تجربه کنند. این رویکرد قاعدتاً به نفع سینمای ایران است، چرا که سینما دائماً نیاز به تزریق نسل تازه فیلمسازان به عنوان خون تازه دارد که حاوی طرح‌ها و ایده‌های نو برای فیلمسازی است.

این رویکرد با توجه به بی‌انگیزگی و کم‌کاری برخی از فیلمسازان شاخص نسل اول و دوم پس از انقلاب، اساساً اقدامی اجتناب‌ناپذیر است و نه تنها رقابت را در سطحی قابل توجه ارتقاء می‌دهد بلکه منجر به افزایش در کیفیت تولید می‌شود، چرا که یکی از مولفه‌های حضور در سطح بالای رقابت، افزایش کیفی فیلم‌ها است. نسل تازه فیلمسازان جوان نظیر محمدحسین مهدویان، سعید روستایی، رضا درمیشیان، شهرام مکری، وحید جلیلوند، نیما جاویدی و... که در فضاهای متفاوت و برای ذائقه‌های متنوع اقدام به تولید اثر می‌کنند، هر کدام رویکردهای جسورانه‌ای در پیش گرفته‌اند که موفقیت‌هایی برای آنها در پی داشته است.

از قضا سرمایه گذاران و تهیه کنندگان نیز به جای آنکه ریسک سرمایه گذاری در آثار کارگردان‌های پیشکسوتی چون مسعود کیمیایی یا داریوش مهرجویی را به خرج دهند، سراغ آثار سینماگران جوان رفته‌اند و سرمایه‌های کلان را در اختیار چهره‌های جوان قرار داده‌اند و در اغلب اوقات نیز جواب گرفته‌اند. از این منظر نیز جوان‌گرایی در سینمای ایران اینقدر موفق بوده که بسیاری از صاحب نظران، صدور تعدادی محدودی مجوز برای فیلم اولی‌ها در هر سال را یک رانت و امضای طلایی تلقی می‌کنند و اعتقاد دارند نباید چنین تفکیکی قائل شد و ورود نسل تازه فیلمساز را محدود کرد اما شاید قدم‌های اشتباه در این مسیر، فضا را تغییر دهد.

گروهی از چهره‌های جوان در صف دریافت پروانه ساخت برای فیلم‌های سینمایی در سال جدید قرار گرفته‌اند که با یک جستجوی ساده می‌توان دریافت حضور جدی در سینما در حد دستیار دوم کارگردان نیز نداشته‌اند و با تکیه بر تهیه کنندگان و عقبه‌شان به دنبال کارگردان شدن به هر قیمتی هستند. البته مسیر دیگر ورود به سینما به جز روش سنتی دستیاری، ساخت فیلم‌های کوتاه یا مستند است اما به جز یکی از این چهره‌ها که از قضا پروانه ساخت گرفت، دیگران در این سطح نیز فاقد سابقه معناداری هستند و این موضوع اسباب نگرانی است.

در گذشته برخی اشخاص که پیش از تکیه بر صندلی کارگردانی، دوربین‌های حرفه‌ای فیلمبرداری را نیز از نزدیک ندیده بودند، به مدد برخی تهیه کنندگان واسطه فیلمساز شدند و حتی فیلم‌هایشان اکران نیز شد اما اکنون اثری از آثارشان در سینمای ایران نیست. به نظر می‌رسد سرنوشت برخی از اسامی که اکنون به عنوان فیلمسازِ فیلم اولی مطرح است نیز بی‌شباهت به اشخاص پیشین نباشد و سرمایه شخصی‌شان یا نهادهایی که آنها را برای ورود به این عرصه حمایت می‌کنند، خروجی قابل قبول و قابل دفاعی نخواهد داشت و صرفاً «عنوان» دهان پر کارگردان را برای آنها به ارمغان خواهد آورد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: فیلم سینمایی فیلم اولی کارگردانی سینما احمد سالک محمدحسن صادقی مقدم اکبر طبری عیسی شریفی آیت الله اعرافی بوئین و میاندشت محمد دهقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۷۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی‌ توله خرس با دوربین تله‌ای در ارتفاعات رامسر (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اولین قدم‌های توله خرس‌های قطبی در سیبری (فیلم) بازی‌گوشی توله خرس قهوه‌ای با دوربین تله‌ای در ارتفاعات رامسر (فیلم) حمله خرس مادر به خودروی گردشگران برای دفاع از فرزندش (فیلم)

دیگر خبرها

  • آغاز فصل جدید نمایش پاتوق فیلم کوتاه نیشابور
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • استقلال به لیگ قهرمانان نزدیک شد/ معرفی مالک جدید به کنفدراسیون فوتبال آسیا
  • تولید چهار فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • تصویری ویژه از تتلو که تا به حال ندیده‌اید!
  • جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور
  • ۴ فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد
  • جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف | علت فوت زهره فکور صبور چه بود؟
  • زلنسکی: برای جنگ مدرن، به سربازان جوان تازه‌نفس نیاز داریم
  • بازی‌ توله خرس با دوربین تله‌ای در ارتفاعات رامسر (فیلم)