Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-20@01:54:28 GMT

ژن درمانی به کمک نیروی خلاق توسعه می‌یابد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۸۲۵۱

ژن درمانی به کمک نیروی خلاق توسعه می‌یابد

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دهمین مدرسه تابستانی پژوهشگاه رویان با موضوع "زیست پزشکی مولکولی: از تشخیص تا درمان" توضیحاتی درباره دست ورزی ژنی ارائه داد و بیان کرد: شاید در دهه های گذشته تحقیقات درباره خود سلول ها انجام می شد اما آینده این دانش به دستکاری های داخل سلول وابسته است که با توسعه و گسترش تحقیقات و عملی شدن آن در نهایت بیماران نفع می برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیدیه ادامه داد: دست ورزی ژن در سال 1960 ظهور کرد تا راهی برای درمان و علاج بیماری ها باشد اما در مقطعی از زمان فعالیت ها در این حوزه متوقف شد. به گونه ای که کمتر نامی از آن شنیده شد. اما دوباره فعالیت ها با بازگشتی قدرتمند از سر گرفته شد و 10 سال گذشته شاهد اتفاقات مناسبی برای توسعه و گسترش آن هستیم. قطعا این حوزه آینده روشنی پیش رو دارد و اشتغالزایی بسیاری را ایجاد می کند.

وی همچنین بیان کرد: شاهد این ادعا، بازار بیلیون دلاری است که این حوزه وجود دارد و به سرعت نیز در حال رشد است. کمتر فناوری در دنیا این سرعت رشد برخوردار دارد. پس در کشور باید تحقیقات این حوزه با سرعت پیش رود تا از این حرکت علمی عقب نمانیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه شرکت های دارویی نیز سرمایه گذاری های بزرگی در این حوزه انجام داده اند گفت: در حال حاضر این بازار شکل گرفته است و ظرف 7 سال آینده رشد آن به سرعت پیش خواهد رفت. اگر در کشور ما نیز این بازار شکل گیرد و محصولات مرتبط تولید شود، امکان درمان بیماران در کشور نیز وجود دارد. البته زیر ساخت های مرتبط با این رشته در کشور ایجاد شده است و باید تغییر مسیر به سمت تولید محصولات ژن درمانی انجام شود. با اتکا به جوانان و نیروی خلاق و نوآور می توان محصولات این حوزه را در کشور تولید کرد.

وی همچنین به پیشرفت های کشور در حیطه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی اشاره کرد و گفت: اینده روشنی پیش روی بازار محصولات و فناوری های این حوزه پیش روی کشور قرار دارد.

بر اساس این گزارش، دهمین مدرسه تابستانی پژوهشگاه رویان با موضوع "زیست پزشکی مولکولی: از تشخیص تا درمان" با هدف آموزش مطالعات نوین درمانی و تشخیصی با رویکرد مولکولی و توجه ویژه به بیماری های رایج در منطقه در اولویت درمان و پژوهش، در راستای آشنایی دانشجویان مقاطع مختلف و رشته های متفاوت علوم پایه و علوم پزشکی در حال برگزاری است.

در این دوره از مدرسه تابستانی بین‎المللی پژوهشگاه رویان، دانشمندانی از هلند و آمریکا و همچنین محققان سرشناس داخلی که اعضای هیات علمی دانشگاه‎ها هستند، به ایراد سخنرانی و آموزش اصول و چگونگی تشخیص و درمان مولکولی بیماری‎ها می پردازند. یکی از اهداف مهم محققین پژوهشگاه رویان، آموزش و آشنا کردن دانشجویان با فناوری‌های نوین است. سابقه این مدرسه به سال ۱۳۸۹ برمی گردد که اولین دوره آن با هدف آموزش زیست‌شناسی تکوین و سلول‌های بنیادی برگزار شد. محور اساسی در دهمین مدرسه تابستانی رویان، انواع رویکردهای مولکولی در درمان بیماری‎های مختلف از جمله سرطان‎ها است.

انتهای پیام/

169 / 156 ژن درمانی نیروی خلاق سلول بنیادی بازار پژوهشگاه رویان نوسعه تحقیقات پزشکی بازساختی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ژن درمانی نیروی خلاق سلول بنیادی بازار پژوهشگاه رویان پزشکی بازساختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۸۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد

تیمی از بیمارستان ملی پاراپلیگیکس(SESCAM) ، با همکاری محققان موسسه علوم مواد مادرید (ICMM-CSIC)، نشان دادند که چگونه دستگاه‌های کشت سلولی جدید مبتنی بر اکسید گرافن می‌توانند عملکرد ضد التهابی سلول‌های سرکوبگر میلوئید (MDSCS ) را حفظ کنند.این عملکرد می‌تواند هنگام جدا کردن سلول‌های ضدالتهابی برای درمان افراد مبتلا به بیماری اسکلروز بسیار مهم باشد.

دیگو کلمنته از محققان این پروژه می‌گوید: «برای کنترل التهاب در بیماری‌هایی مانند مولتیپل اسکلروز، سلول‌های سرکوبگر میلوئید باید حالت نابالغ خود را حفظ کنند. با این حال، هنگام استخراج از مغز استخوان و کشت در آزمایشگاه، آن ها به سرعت بالغ می‌شوند و با این کار توانایی فعالیت سرکوب‌کننده سیستم ایمنی خود را از دست می‌دهند. با این کار، این سلول‌ها برای درمان افراد مبتلا به این نوع بیماری عصبی مناسب نیستند.

در این پروژه محققان، دستگاه جدیدی بر اساس کشت سلولی ساختند که دارای پوششی از جنس ورق‌های اکسید گرافن احیا شده است. این دستگاه موجب می‌شود تا سلول‌های سرکوبگر میلوئید مغز استخوان که از حیوانات مبتلا به مولتیپل اسکلروز استخراج شده دارای شرایط بلوغ و فعالیت شبیه به سلول‌های اصلی در بدن باشد. این ابزار می‌تواند یک پشتیبان خوب برای استفاده در آینده در درمان سلولی برای مولتیپل اسکلروزیس باشد.»

در سال های اخیر نانوپزشکی به عنوان یک زمینه انقلابی برای توسعه برنامه‌های جدید پزشکی ظاهر شده است. در میان مهمترین نانومواد مورد بررسی برای کاربردهای زیست‌پزشکی، مشتقات گرافن در حال تبدیل شدن به گزینه‌امیدوارکننده برای مصارف تشخیصی و درمانی هستند. 

کونچی سرانو از محققان ICMM-CSIC این پروژه می‌گوید: «یکی دیگر از جنبه‌های جالب این تحقیق در تطبیق‌پذیری اکسید گرافن است. این کار به ما اجازه داده است تا نشان دهیم که اصلاح فیزیکوشیمیایی این نانومواد موجب می‌شود تا برخی ویژگی‌های بیولوژیکی ویژه و گاهی متضاد روی سلول‌های سرکوبگر میلوئید ایجاد شود.»

چنین مطالعه‌هایی در بخش اصلاح زیستی سلول‌های سرکوبگر میلوئید از طریق نانومواد مبتنی بر گرافن نشان می‌دهد که همه کاره بودن آن ها باعث می‌شود تا ابزارهای نانویی برای اصلاح سلول‌های سرکوبگر میلوئید در زمینه‌های مختلف پاتولوژیکی، مانند بیماری‌های خود ایمنی، مناسب شوند.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی
  • کمک‌ ۳۹ میلیارد تومانی هلال احمر زنجان در حوزه درمان
  • مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش
  • محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد
  • ارسال ۱۳ پرونده تخلف در حوزه پزشکی به تعزیرات حکومتی دزفول
  • «تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است
  • رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه برگزار می‌شود
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد