Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، علیرضا اکبرشاهی - مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور - امروز با استناد به گزارش سایت رسمی OIE اعلام کرد: با توجه به این‌که آخرین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ۳ ماه پیش (یعنی ۱۹ فروردین ۹۸) به oie گزارش شده بود و از آن هنگام تا سه ماه بعد، ماحصل رصد هفتگی و ارسال گزارش پایانی، نشان‌‎دهنده عاری شدن ایران از هرگونه کانون ابتلا به این بیماری بوده است؛ امروز اعلام پاکی ایران از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، روی سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت دام ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مقاسیه آمار کانون‌های ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در موج ۹۶- ۹۷ با ۹۷ – ۹۸ گفت: از نظر تعداد پرنده معدوم‌سازی شده، بیماری در سال ۹۷- ۹۸ نسبت به موج ۹۶- ۹۷، بیش از ۹۸ درصد کاهش داشته و خوشبختانه با پیش‌بینی برنامه‌های امنیت زیستی با حضور کارگروه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان (متشکل از تشکلها، سازمان دامپزشکی کشور و معاونت امور دام) که بحث آموزش مرغداران، کارگران واحدها، دامپزشکان و مدیران با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج (تات) وزارت جهادکشاورزی اجرایی شد، دستاورد مهم کنترل آنفلوآنزای پرندگان محقق شد.

اکبرشاهی با بیان این‌که هم اکنون بحث ممیزی واحدهای پرورشی بوقلمون در دستور کار گذاشته شده است و به‌زودی دستورالعمل ممیزی بوقلمون نیز به استان‌ها ابلاغ می‌شود، تصریح کرد: بر اساس این دستورالعمل، اعضای کارگروه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان استانها، موظف به انجام ممیزی و سپس صدور مجوز جوجه ریزی بوقلمون جهت واحدهای حائز شرایط هستند.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به برنامه‌های واکسیناسیون طیور در مرغداریهای تخم‌گذار و مادر بوقلمون، گفت: تاکنون ۶۵ میلیون دوز واکسن به منظور واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وارد کشور شده که بالغ بر ۵۰ میلیون دوز در ۱۰ استان پرخطر مصرف شده است. البته بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، واکسیناسیون واحدهای مرغهای تخم‌گذار مادر در ۲ استان خراسان رضوی و فارس هم از ابتدای مهرماه سال جاری الزامی می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور در مورد تامین واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون واحدها و تاثیر تحریمهای تحمیلی به جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: " اگرچه تحریم‌ها به ویژه در مورد برخی واکسنها بی‌تاثیر نبوده، اما در مورد سایر واکسنها با ابزارهایی نظیر ثبت و واردات همزمان یا سوق‌دادن ثبت واردات به سمت کشورهای شرق ایران، به تامین واکسن مبادرت شده است. البته در خصوص برخی واکسنها که محدودیتهای بیشتری هست، از طریق حواله و به صورت هدفمند در واحدهای حائز شرایط مصرف می‌شود."

اکبرشاهی با بیان اینکه به زودی امکان دقیق رصد تمامی مراحل توزیع واکسن از واردات تا مصرف در واحدهای پرورشی در سامانه GIS اجرا می‌شود و این سامانه در آینده نزدیک قابلیت رصد واکسنها به تفکیک و میزان موجودی و رصد دقیق مصرف آن‌ها را دارد، اعلام کرد: اقدامات زیرساختی لازم انجام شده و در آستانه نهایی شدن است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که هیچ مشکلی در تامین واکسن لازم برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیست و حتی بر اساس اعلام اخیر سازمان جهانی بهداشت دام و رایزنی های انجام شده مسئولان سازمان دامپزشکی کشور با مسئولان این سازمان جهانی، سید (بذر) تهیه واکسن نیز به زودی در اختیار ایران قرار می‌گیرد تا سازمان دامپزشکی کشور نیز آن را در اختیار شرکتهای متقاضی تولید واکسن قرار دهد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به برخی چالشها که در صادرات تخم مرغ ایران به برخی کشورهای منطقه از جمله عراق رخ داد به سوء استفاده برخی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در زمینه موانع صادرات، یکی از محدودیت‌های کشورهای غرب ایران، اعلام پاکی کشورمان از این بیماری بود که خوشبختانه با اطلاعیه رسمی امروز OIE این محدودیت هم از سر راه صادرکنندگان مرغ و تخم مرغ ایران برداشته شد و صادرکنندگان در صورت اخذ مجوزهای لازم هیچ محدودیت و مانعی برای صادرات نخواهند داشت.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۸۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان؛ صفورا منصف با اشاره به آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در گیلان، گفت: پیش‌بینی می‌شود در این مدت بیش از ۷۴۶ هزار رأس دام سبک علیه بیماری طاعون واکسینه شوند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گیلان با اشاره به تعداد دام‌های تحت پوشش این طرح، افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی واگیردار گوسفند و بز بوده و تلفات و خسارت اقتصادی فراوانی به همراه دارد.
وی ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان، علائم تنفسی و اسهال را از علائم بیماری طاعون دانست و افزود: این بیماری نخستین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش شد و این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران بیشتر دیده می‌شود و به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گیلان از دامداران خواست برای پیشگیری از سرایت بیماری در جمعیت دام سبک و با توجه به کوچ رو بودن بخش عمده دام سبک استان، همکاری لازم را با تیم واکسیناسیون داشته باشند و قبل از کوچ کردن، نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون بیش از یک میلیون رأس دام در زنجان
  • کاهش ۶۴درصدی بیماری دامی در مازندران
  • کاهش ۶۴ درصدی بیماری دامی در مازندران
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • کنترل آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور/ راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیماری‌های منتقله از دام
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • واکسیناسیون رایگان بیش از ۴۶۰ هزار راس دام سبک و سنگین در مه ولات
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • اجرای طرح واکسیناسیون آبله دام سبک در روستا‌های قم
  • واکسیناسیون ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک روستایی در لرستان