Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس صوفی عصر سه شنبه در صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: اگر این بنا همانند اتفاق ساخت و ساز مقابل نقش جهان اصفهان بود، دیگر تصمیم گیری ها فایده ای نداشت و هنر مدیریتی در این بود که قبل از احداث مجتمع اقتصادی کمیته امداد (ره) آخرین راهکارها در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: هدف اصلی حفظ بافت های تاریخی و ارزشی شهر همدان است و در موضوع مجتمع اقتصادی کمیته امداد (ره) در عمارت نورمهال، مهمترین اتفاق تایید شدن نقشه های ساخت از سوی میراث فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صوفی افزود: یکسال هست که جلوی این ساخت و ساز را گرفته ایم هر چند کمیته امداد (ره) حق داشته است چرا که میراث فرهنگی در آن زمان براساس وظایف قانونی مجوز داده است.

شهردار همدان خاطرنشان کرد: متولی قانونی صدور مجوز برای ملک های واحد ارزش تاریخی سازمان میراث است و اکنون از این ارگان می خواهیم حریم عمارت را به صورت کتبی به ما اعلام کند.

وی افزود: میراث فرهنگی باید به طور رسمی اعلام کند که این ساخت و ساز در حریم عمارت است یا خیر و تاکنون پاسخی داده نشده است.

صوفی با تاکید بر اینکه موضوع نورمهال باید با در نظر گرفتن تمام تدابیر و به صورت عقلانی تصمیم گیری شود، اظهار داشت: در این پرونده اگر قوانین اجازه ساخت و ساز نمی دهند، باید نسبت به آن تعیین تکلیف شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: نورمهال ثبت ملی شده و وظیفه میراث فرهنگی بعد از ثبت، تعیین حریم های اطراف عمارت است.

رضوان سلماسی افزود: نورمهال سرمایه اجتماعی و فرهنگی شهر همدان است و هرگونه ساخت وساز باید متناسب با این حریم تاریخی اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: اقدام کمیته امداد در ساخت و ساز بر اساس قانون است اما نورمهال نباید آسیبی ببیند.

سلماسی بیان کرد: در هفته گذشته نیز درخواست توقف ساخت و ساز را دادیم که کمیته امداد موافقت کرد اما امروز باید چاره اندیشی شود.

تصمیم نهایی عمارت نورمهال به ساختمان فرمانداری انتقال یافت

حسین افشاری فرماندار همدان در پایان صحن علنی امروز / سه شنبه / شورای اسلامی شهر همدان اعلام کرد: فردا با حضور متولیان و دست اندرکاران مرتبط با این پرونده، تصمیم گیری نهایی در فرمانداری همدان اتخاذ می شود.

وی از شهردار، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرکل کمیته امداد (ره)، رئیس شورای اسلامی شهر همدان و مدیرکل مسکن وشهرسازی خواست تا در نشست فردا حضور یافته و تصمیم گیری نهایی اتخاذ شود.

افشاری تاخیر در روشن شدن این پرونده را بیش از این جایز ندانست و تاکید کرد: فردا با رعایت حقوق کمیته امداد (ره) همدان تصمیم گیری لازم صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تاکید ما رعایت حقوق کمیته امداد با حفظ ارزش تاریخی عمارت نورمهال است.

در نشست امروز صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان، واگذاری زمین به جای زمین نورمهال به کمیته امداد متناسب با ارزش قیمتی مورد تاکید حاضران بود.

۷۵۲۰/‏۲۰۸۷

۷۵۲۰/‏۲۰۸۷

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۹۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد

کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد. این کمیته همچنین اعلام کرد: خانه منسوب به فخرالدوله یکی از بنا‌های تاریخی شهر تهران است که در قالب پرونده «مجموعه ساختمان‌های خیابان فخرآباد» به شماره ۸۰۰۸ به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در حقیقت این بنا متعلق به «منشور الملک» است و به غلط این بنا را به «فخرالدوله» نسبت می‌دهند.

کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران این توضیح را اضافه کرد که عمارت فخرالدوله در سال ۱۳۸۸ و به دستور محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به انجمن مداحان واگذار شد. این بنا تا پیش از آن، محل مدیریت بافت تاریخی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ بود. سوم شهریور سال ۱۴۰۲ نیز با همراهی شهرداری منطقه ۱۲ و بنا به درخواست خانه مداحان، یک شهید گمنام پس از تشییع در مدرسه عالی شهید مطهری، در محوطه ورودی این بنا به خاک سپرده شد و به استناد گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، وحیدرضا انارکی، شهردار منطقه ۱۲ از ایجاد مقبره‌ای درخور شأن برای این شهید گمنام در محرم همان سال خبر داده بود.

این کمیته یادآور شد: پس از تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳، شهرداری منطقه ۱۲ بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سازه‌ای نامتناسب با این عمارت تاریخی روی مقبره این شهید والامقام ایجاد کرد که اعتراضات فراوانی از سوی مردم و مسئولان ایجاد کرد و در همان زمان مصطفی خرسندی، رئیس خانه مداحان نیز در مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ با برخی رسانه‌ها اعلام کرد که کار ساخت این سازه متوقف شده است و پس از استعلام و اعلام نظر میراث فرهنگی این بنا ساخته خواهد شد.

اکنون با پیگیری‌های کمیته مردم‌نهاد حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی و همت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، دستور حذف این سازه و توقف ساخت آن به خانه مداحان اعلام شد و در چند روز اخیر این سازه به طور کامل برچیده شد و نمای خانه منسوب به فخرالدوله دوباره به حالت اولیه خود برگشت.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • توانمندشدن بیش از ۴ هزار خانوار کمیته امداد استان همدان
  • فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • هیچ دولتی بدون مشارکت مردم توسعه پذیر نیست
  • استفاده از ظرفیت مردم در راستای جهش تولید، از مهم‌ترین راهبردهای کمیته امداد فارس
  • خودکفایی ۴ هزار و ۵۹۸ مددجوی استان همدان
  • پرداخت ۲۰ میلیارد زکات فطریه از سوی هرمزگانی‌ها
  • ایرانیان در سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان صدقه دادند
  • مجلس آینده به دنبال توسعه زیر ساخت‌ها و توجه به قشر محروم است
  • هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در همدان انجام می‌شود