Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-18@13:29:59 GMT

بیماری ایدز جان ۷۷۰ هزار نفر را گرفت

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۹۵۴۲

گزارش سازمان ملل حاکی از کاهش میزان مرگ و میر در جهان بر اثر ابتلاء به ویروس ایدز می‌باشد. این در حالیست که این بیماری در برخی کشورها همچنان به عنوان چالش بزرگ باقی مانده است.

بر اساس گزارش امروز سازمان ملل متحد که هر ساله منتشر می‌شود، شمار مرگ و میر ناشی از ابتلاء به ویروس فراگیر ایدز نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی یک سوم کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد افرادی که در سال ۲۰۱۰ بر اثر ابتلاء به ایدز فوت کردند یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود اما این رقم در سال ۲۰۱۸ به هفتصد و ۷۰ هزار نفر تقلیل یافته است.

بر اساس آمار سالیانه سازمان ملل متحد، بیشترین آمار مرگ و میر بر اثر ابتلاء به ویروس ایدز در سال ۲۰۰۴ میلادی ثبت شد که بر اساس آن، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

گزارش سازمان ملل متحد همچنین از افزایش شمار افراد مبتلا به «اچ آی وی» که از داروهای ضدویروسی استفاده می‌کنند حکایت دارد. طبق آمار منتشر شده از ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار فرد مبتلا به «اچ آی وی» ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم اکنون از داروهای ضدویروسی استفاده می‌کنند.

این داروها در صورتی که به درستی مصرف شوند روند پیشرفت ویروس در بدن را کُند می‌کنند. داروهای ضدویروسی همچنین از انتقال «اچ آی وی» به دیگران جلوگیری می‌کنند

طبق این گزارش، در پایان سال ۲۰۱۷ برای مقابله با ایدز در کشورهای با سطح درآمد کم و متوسط حدود ۲۱ میلیارد دلار بودجه موجود است. تأمین کننده بیش از نیمی از این مبلغ منابع داخلی این کشورها بوده‌اند و نه اهدا کنندگان بین المللی. برنامه مشترک سازمان ملل متحد در مبارزه با ویروس "اچ آی وی" تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۰ به رقمی حدود ۲۶ میلیارد دلار نیاز خواهد بود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۹۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاقی و رژیم غذایی پرچرب پیری مغز را تسریع می کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، چاقی خطر ابتلاء به مشکلات سلامت مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، آرتریت و چندین نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است پیری مغز را نیز تسریع کند.

محققان دریافتند که چاقی و رژیم غذایی پرچرب به رگ‌های خونی در مغز موش‌ها آسیب رسانده و اکسیژن رسانی به سلول‌های مغز را کاهش داده و منجر به زوال شناختی می‌شود.

چاقی یک نگرانی رو به رشد بهداشت عمومی در سراسر جهان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۲، ۱۶ درصد از مردم در سراسر جهان به چاقی مبتلا بودند.

این وضعیت یک نگرانی فزاینده در جوانان است. این سازمان گزارش می‌دهد که ۱۶۰ میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ با چاقی زندگی می‌کردند.

خطر ابتلاء به مشکلات سلامتی در فردی که اضافه وزن دارد بیشتر است و هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد این خطرات بیشتر می‌شود. چاقی خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، از جمله:

• بیماری قلبی عروقی (عمدتاً بیماری قلبی و سکته مغزی)

• دیابت نوع ۲

• اختلالات اسکلتی عضلانی مانند استئوآرتریت

• برخی از سرطان‌ها (آندومتر، سینه و روده بزرگ)

دکتر «شارون نگری»، نویسنده ارشد این مطالعه و عضو فوق دکتری در بخش جراحی مغز و اعصاب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه اوکلاهاما، گفت: «چاقی ناشی از رژیم غذایی باعث ایجاد طیف وسیعی از پاسخ‌های التهابی سیستمیک می‌شود که می‌تواند اثرات گسترده‌ای روی بدن از جمله عروق مغزی داشته باشد. یکی از دلایل اصلی که چاقی ممکن است باعث پیری در عروق مغز شود، به دلیل حالت التهابی مزمنی است که ایجاد می‌کند.»

مطالعات نشان می‌دهد که چاقی با کاهش عملکرد مغز مرتبط است. مکانیسم دقیق آن مشخص نیست، اما التهاب - که یک اثر شناخته شده چاقی است - ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

دکتر نگری توضیح داد: «بافت چربی در افراد چاق، مولکول‌های فعال زیستی مختلفی از جمله سیتوکین‌های پیش‌التهابی ترشح می‌کند که می‌توانند در جریان خون در گردش باشند و بر اندام‌های دوردست از جمله مغز تأثیر بگذارند».

او افزود: «این سیگنال‌های التهابی می‌توانند به پیر شدن سلول‌های عروقی منجر شوند، رشد پیری در مغز را تسهیل کنند، بنابراین توانایی عروق برای تنظیم جریان خون و پاسخ به فعالیت‌های عصبی را مختل می‌کنند.»

نگری گفت: «کاهش وزن و حفظ وزن سالم می‌تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، که هر دو در آسیب عروق مغزی و زوال شناختی دخیل هستند. علاوه بر این، وزن سالم از سلامت جسمانی خوب پشتیبانی می‌کند که ارتباط نزدیکی با سلامت مغز دارد.»

کد خبر 6080436

دیگر خبرها

  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • داروی ایدز از فضا به زمین افتاد!
  • چاقی و رژیم غذایی پرچرب پیری مغز را تسریع می کند
  • خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد
  • تماس با کپک کشنده است؟
  • تا کنون خسارتی از آفت «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشده است
  • حمایت اتحادیه اروپا از بیماران سرطانی در افغانستان
  • پل طبیعت قرمز می‌شود
  • جان باختن بیش از یک هزار تن بر اثر بیماری های عفونی در افغانستان