Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ سید سلمان سامانی قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استانها در نشست علنی امروز سه شنبه ۲۵ تیرماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیردولتی اظهار داشت: در رابطه با موضوع مدیریت پسماند در کشور قوانین متعددی وضع شده و مورد اجرا قرار گرفته است که از جمله آن می توان به سند ملی محیط زیست، قانون برنامه چهارم پنجم و ششم توسعه، قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و مهمترین آن قانون مدیریت پسماند اشاره داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بسیاری از دغدغه هایی که مخالفین کلیات این لایحه مطرح کردند از جمله تفکیک زباله ها و چگونگی معدوم کردن زباله ها در قانون مدیریت پسماند تعیین تکلیف شده است لذا آن چیزی که این منظومه و چرخه مدیریت پسماند را می تواند کامل کند تبدیل زباله به انرژی است که متاسفانه در هیچ یک از این قوانین مورد توجه قرار نگرفته و مهمترین رویکرد این لایحه تبدیل زباله به انرژی است.

قائم مقام وزیر کشور تاکید کرد: اگر نتوانیم زباله ها را تبدیل به انرژی‌کنیم هر روشی که اتخاذ کنیم نمی‌تواند ما را به مقصود نهایی برساند لذا این لایحه کاملاً با کار کارشناسی در راستای تبدیل زباله به انرژی تهیه شده است.

سلمانی گفت:اگر در بررسی مواد این لایحه پیشنهاداتی وجود داشته باشد ما هم با برخی از پیشنهادات نمایندگان موافق هستیم که در حین رسیدگی نظرات خود را مطرح خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: کمک مجلس در تصویب این لایحه را یک ضرورت می دانیم، همراهی مجلس در تصویب لایحه مطالبه جدی دولت است چرا که تصویب این لایحه می تواند تاثیرات بین نسلی بسیار زیادی برای آینده کشور عزیزمان داشته باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انرژی زباله صحن علنی مجلس وزیر کشور مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۹۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین

به گزارش خبرنگار مهر، سعید یوسف‌پور در نشست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با مدیران کل و اعضای شورای عالی استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد اظهار کرد: محیط زیست این استان به لحاظ طبیعی دارای ارزش‌های زیاد از جمله ۳۲ منطقه حفاظت شده، چهار پارک ملی، ۳۶ منطقه شکار ممنوع، ۵۰ تالاب و بیش از ۱۱ هزار واحد صنعتی، تولیدی و کشاورزی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: صنایع آسفالت و کشتارگاه‌های که در اختیار شهرداری‌ها قرار دارد، سگ‌های بدون صاحب به عنوان چالش جدی برای سلامت، بهداشت عمومی، مدیریت پسماند، ترافیک و همچنین ساماندهی صنوف آلاینده در هسته مرکزی شهرها از مهمترین چالش‌های زیست محیطی در سطح استان است.

یوسف پور با اشاره به اینکه شکار و صید غیرمجاز، حریق جنگل و مراتع، تعارض به باغات و تعارض بین انسان و حیات وحش، تخریب جنگل از مهمترین تهدیدها در حوزه محیط‌زیست است گفت: برای رفع و کاهش این مشکلات به همکاری بیشتر بین اداره کل حفاظت محیط‌زیست و شوراها و همچنین مردم و سایر ارگان‌ها نیاز است.

وی اظهار داشت: برای افزایش تعامل با شورای‌عالی استان مهرماه پارسال تفاهمنامه همکاری منعقد شد که این تفاهم‌نامه امروز در سراسر کشور با هدف حفظ کاربری، ارتقای سرانه فضای سبز در شهرها، راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، و توانمندسازی تشکل‌ها و سمن‌های محیط زیست منعقد شده است.

یوسف پور تشریح کرد: مدیریت و سامان‌دهی پسماندها در مرحله نخست با همکاری دفتر امور روستایی استانداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست پیش‌بینی شده که این طرح در ۱۰ روستا و پنج شهر استان به صورت آزمایشی، اجرا و در صورت موفقیت، در تمام مناطق روستایی و شهری عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح دهیاران و شوراها می‌توانند به ما کمک کنند تصریح کرد: این طرح با آموزش دهیاران و شوراها در روستاها، مراحل بازیافت پسماند و تهیه کود کمپوست در یک محل کوچک در حاشیه روستا اجرا می‌شود.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه تسهیل برای پرداخت تسهیلات از محل صندوق ملی محیط‌زیست در راستای اجرای طرح مدیریت پسماند یک ضرورت است گفت: در راستای مدیریت پسماندها هر کمکی لازم باشد انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین معضلات استان‌های زاگرس‌نشین موضوع پسماند است گفت: این استان با توجه به توپوگرافی و کوهستانی بودن و همچنین قرار گرفتن در مسیر رودخانه‌ها و چشمه‌ها، پسماندهای بیشتری را تولید می‌کند، اما متأسفانه مکان دفن اصولی برای آن وجود ندارد و اجرای هر چه سریع‌تر طرح‌های مدیریت پسماند از ضروریات است.

یوسف‌پور خاطرنشان کرد: منطقه پنج در حوزه محیط‌زیست استان‌ها همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری را شامل می‌شود که بخش عمده زاگرس را شکل داده‌اند، زاگرس با تولید ۴۰ درصد منابع آب شیرین کشور، نقش بی‌بدیلی در تمدن ایرانی و همچنین زیست بسیاری از استان‌ها و کلان شهرهای کشور دارد.

کد خبر 6086707

دیگر خبرها

  • سرانه ۶۰۰ گرمی تولید زباله شهروندان یزدی
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • جمع‌آوری پسماندهای جزء ساختمانی در فازهای بعدی اپلیکیشن «اصپاک»
  • تحویل زباله خشک از درب منزل و ارائه پول به ازای آن
  • جریمه هنگفت شهرداری تهران برای زباله دزدها | محمدی: در مدیریت پسماند با کسی شوخی نداریم
  • زباله‌گردی محصول اجرا نشدن قانون مدیریت پسماند است
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله گرد‌ها ؟
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله‌گرد‌ها؟
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهمترین آلاینده‌های زمین
  • وضعیت دفن زباله در اردستان مناسب نیست