Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ سارا عبدالله در المانیتور نوشت: با نگاهی به تاریخ لبنان در دهه های اخیر متوجه می شویم که شرایط سیاسی و امنیتی منطقه تاثیر زیادی بر روی وضعیت این کشور دارد. اکنون، احتمال درگیری نظامی  بین تهران و واشنگتن باعث افزایش نگرانی ها در مورد آینده خاورمیانه شده است.

در ادامه این مطالب آمده است:‌ در ماه های اخیر به تدریج شاهد تشدید تنش بین ایران و آمریکا بوده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ سال گذشته کشورش را از توافق هسته ای با ایران خارج کرد و کمپین فشار همه جانبه ای را علیه این کشور به راه انداخته است. ایران نیز در ماه های گذشته در واکنش دست به اقدامات مهمی زد. دو کشور در ماه ژوئن تا آستانه درگیری نظامی پیش رفتند. ماجرا از این قرار است که ایران یک پهپاد جاسوسی آمریکا در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کرد. آقای ترامپ نیز در نهایت از تصمیم خود برای انجام یک حمله انتقام جویانه منصرف شد.

تشدید تنش ها بین دو کشور سازمان حزب الله را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در تاریخ 9 ژوئن وزارت خزانه داری آمریکا سه عضو حزب الله شامل محمد راد، رئیس شاخه سیاسی سازمان و محمد رعد، نماینده شهر بیروت و وفیق صفا، مقام ارشد امنیتی حزب الله را در فهرست تحریم های خود قرار داد. دولت ترامپ ادعا می کند که  حزب الله از سازمان های تروریستی حمایت می کند.

در نتیجه، می توان پیش بینی کرد که لبنان از درگیری بین تهران و واشنگتن در امان نخواهد بود. در حال حاضر این سوال مطرح است که بحران کنونی چه تاثیری بر روی وضعیت اقتصادی لبنان خواهد داشت.

پوند لبنان بهترین معیار برای ارزیابی وضعیت اقتصادی این کشور به ویژه در شرایط امنیتی و اقتصادی آشوب زده است. در سال 1982 هر دلار معادل با  با 5.49 پوند لبنان بود. اما امروزه هر دلار آمریکا با 1512 پوند لبنان معامله می شود.

در سال 1992 لبنان با بحران اقتصادی روبرو شد و دولت عمر کرامی بعد از اعتراضات گسترده در کشور نسبت به شرایط اقتصادی سقوط کرد. در این سال ارزش هر دلار آمریکا برابر با 2825 پوند لبنان بود. در سال 1993 آقای ریاض سلامه به عنوان رئیس بانک مرکزی لبنان انتخاب شد و به تثبیت قیمت ارز این کشور کمک کرد.

با وجود این، دولت لبنان در طول سال های گذشته بدهی زیادی به بار آورده است. در سال 2018 میزان بدهی دولت به 80 میلیارد دلار یا 160 درصد تولید ناخالص ملی رسید. در این شرایط، مقامات بانک مرکزی معتقدند که ثبات مالی و سیاست پولی قوی می تواند به بهبود وضعیت کشور کمک کند.

خبرگزاری رویترز در ماه فوریه گزارش کرد که کسری بودجه بزرگ کشور در حال حاضر توسط ذخیره ارزی 40 میلیارد دلاری بانک مرکزی تامین می شود. علاوه بر این، لبنان دارای تقریبا 12 میلیارد دلار ذخایر طلا است.

آقای غازی وزنی، کارشناس امور اقتصادی در مصاحبه با خبرگزاری ما گفت: «خروج بخشی از سپرده گذاری های عمومی از کشور و کاهش ذخایر ارزی خارجی به میزان 6 میلیارد دلار باعث پیچیده شدن وضعیت اقتصادی کشور شده است».

آقای سامی نادر، رئیس موسسه مطالعات استراتژیک خاورمیانه معتقد است که با توجه به حضور حزب الله در لبنان  تشدید تنش ها بین کشورهای عربی و ایران و همچنین بین اسرائیل و ایران می تواند بر روی این کشور تاثیرگذار باشد. گفتنی است، تهران می تواند از این سازمان برای کاهش فشارها علیه خود استفاده کند.

 وضعیت لبنان در مقایسه با سال 2006 از لحاظ رشد اقتصادی و کسری بودجه بدتر شده است. جنگ بین حزب الله و اسرائیل در سال 2006 باعث بی نتیجه شدن تلاش های دولت برای ایجاد ثبات مالی و اقتصادی در کشور شد.

پیش بینی می شود که رشد اقتصادی لبنان در سال جاری نزدیک به صفر باشد. آقای جاسم اجاکا، پروفسور اقتصاد در دانشگان لبنان معتقد است که کمپین ترامپ علیه ایران می تواند باعث افزایش فشار بر روی حزب الله شود.

عدم حمایت لبنان از طرح صلح ترامپ برای مناقشه بین فلسطین و اسرائیل نیز می تواند بر روی وضعیت اقتصادی این کشور تاثیرگذار باشد. در صورتی که یک جنگ تمام عیار بین ایران و واشنگتن رخ دهد، چندین سناریوی فاجعه آمیز می توان برای لبنان متصور شد. در صورتی که همچون سال 2006 درگیری بین اسرائیل و لبنان رخ دهد، ممکن است این کشور دوباره تحت محاصره قرار گیرد. اسرائیل می تواند زیرساخت های اقتصادی مهم کشور را هدف قرار دهد و موانعی در مقابل واردات و صادرات ایجاد کند.

تاجران لبنان بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری خود را در ایران به تاخیر انداخته اند. این پروژه ها دو سال قبل، بعد از امضای توافق هسته ای امضا شده بودند و امیدهای هر دو طرف برای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور را افزایش دادند. در حال حاضر بخش های بانکداری دو کشور تقریبا روابطی با یکدیگر ندارند. دولت لبنان از تصمیمات آمریکا برای تحریم ایران پیروی کرده است. این موضوع مانع گسترش روابط بین تهران و بیروت شد.

دولت لبنان در شرایط حاضر با چالش های اقتصادی زیادی روبرو است. از سال 2010 میزان سرمایه گذاری های مستقیم 45 درصد کاهش یافته است. درآمد کشور از گردشگری نیز از 10 میلیارد دلار به 6 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. رشد بخش بانکداری نیز در مقایسه با سال های قبل کاهش پیدا کرده است.

در صورتی که تنش در منطقه افزایش پیدا کند، اقتصاد لبنان ضربه می خورد. جنگ تاثیر بدی بر روی صنعت توریسم این کشور خواهد داشت. افزایش قیمت نفت نیز میتواند تاثیر منفی بر روی رشد اقتصادی کشور داشته باشد. رشد قیمت نفت می تواند به افزایش تورم،کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه انرژی در کشور منجر شود.

اما کارشناسان معتقدند که تصمیمات داخلی عامل اصلی بحران اقتصادی لبنان هستند. افزایش مالیات در سال 2017 باعث رکود اقتصادی در بازارهای محلی شد. رشد اقتصادی لبنان در سال های 2017 و 2018 به ترتیب .6 و 0.3 درصد بود. کسری بودجه کشور نیز از 7.2 درصد تولید ناخالص ملی در سال 2017 به 11 درصد تولید ناخالص ملی در سال 2018 افزایش یافته است. اما در هر صورت هر گونه بحران امنیتی در منطقه نیز می تواند وضعیت اقتصادی لبنان را بدتر کند.

منبع: انتخاب برچسب ها: رویداد24 ، تنش میان ایران و آمریکا ، توافق هسته ای ، پهپاد جاسوسی آمریکا ، تنگه هرمز ، جنگ نظامی ایران و آمریکا ، جنگ اقتصادی سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 تنش میان ایران و آمریکا توافق هسته ای پهپاد جاسوسی آمریکا تنگه هرمز جنگ نظامی ایران و آمریکا جنگ اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۹۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای نگران کننده درباره قیمت ارز؛ قیمت دلار تا ۷۰ هزار تومان بالا می رود /یک جریان در حاکمیت به دنبال خالص‌سازی با اهداف میان مدت و بلند مدت است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها، در خصوص گرانی و وجود فساد در گفتگویی تاکید کرد:عمده فسادی که داخل مملکت اتفاق می‌افتد به دلیل این است که ساختار اقتصادی ما مشکل دارد و ما چون تحریم هستیم، اعتماد ببین ساختارهای اقتصادی ما مشکل دارد، تلاش می‌کنیم که به روش‌های غیر شفاف اقتصادمان را نگه داریم. شاهد خواهیم بود که در این فضای غیر شفاف و وجود پول‌های کلان حتماً فساد اتفاق خواهد افتاد و یکی از دلایل بی اعتمادی مردم می‌تواند همین باشد. حال امیدواریم این ساختارها درست شود.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در رابطه با خالص‌سازی که در سیاست و جدیدا به نوعی خالص‌سازی در اظهارات دینی را شاهد هستیم، تصریح کرد: به نظر می‌رسد یک جریانی در حاکمیت که مطلوب اکثریت هم نیست که البته اکثریت حاکمیت منظور است، یک شاخه‌ای از یک جریان در حاکمیت به دنبال خالص‌سازی با اهداف میان مدت و بلند مدت هستند که من مطمئن هستم این اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: مقام معظم رهبری هم تذکری دادند که مسئولان به دنبال مناسب بالاتر نباشند که این یک تلنگری است که من هشدار این جریان را از یک یا دو سال قبل دادم و نیز تقویت شد تا به اینجا رسیده است که امروز شاهد حضور آن‌ها در مجلس هستیم. متاسفانه در دولت هم به نظر می‌رسد که اکثریت آن‌ها موفق شدند؛ دولت را در اختیار داشته باشند.

رشیدی کوچی گفت: این جریان باعث می‌شود که بدون هیچ ابایی کوچکترین منتقدین را هم کنار بزنند و نگران این هم نباشند که سرمایه اجتماعی کاهش پیدا میکند، فلذا به نظرم این اتفاق بی‌اعتمادی را گسترش می‌دهد و من امیدوارم با حضور آگاهانه مردم در انتخابات ریاست جمهوری بعد خط بطلانی بر این جریان باشد. من قبلاً هم گفتم قهر کردن مردم با صندوق رای راهکار نیست، چون باعث می‌شود که این جریان تقویت شود امیدوارم در ریاست جمهوری افراد قوی تایید شوند که بتوانند یک رقابت سالمی رو داشته باشند.

رشیدی کوچی در خصوص افزایش قیمت ارز و صحبت‌های روابط عمومی دولت نسبت به نقادان، گفت: من خیلی از اقتصاد سر در نمیاورم ولی فکر می‌کنم دلار تا ۷۰ هزار تومان بالا برود البته امیدوارم بعد از این مصاحبه نگویند که رشیدی گفت ۷۰ هزار تومان و ما می‌خواستیم ۶۰ هزار تومان نگه داریم و دیدید روابط عمومی دولت به نقادان گفتند تروریست اقتصادی و همین جریان که خدمت شما عرض کردم می‌بینیم که برچسب‌های جدید دیگری چون ضد ولایت فقیه، ضد انقلاب، یهودی و تروریست اقتصادی و نمی‌دانم بعداً چه چیز دوباره‌ای بسازند، خدا می‌داند!

این نماینده مجلس در پایان گفت: من فقط به آن‌ها پیشنهاد می‌کنم که صحبت‌های خود در دولت آقای روحانی را مرور کنند و زمانی که دلار افزایش پیدا می‌کرد، چه صحبت‌هایی می‌کردند!؟ امروز که دلار افزایش پیدا می‌کند، چه خواهد شد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894622

دیگر خبرها

  • مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم
  • احزاب لبنانی: عملیات «وعده صادق» ضعف اسرائیل را فاش کرد
  • مردم لبنان: موشکهای سپاه بر فراز قدس؛ نماد فروپاشی اسرائیل
  • العهد: عملیات «وعده صادق» مکمل «طوفان الاقصی» بود
  • هشدار امام درباره سکوت کشورهای اسلامی مقابل رژیم صهیونیستی
  • سیاستمدار لبنانی: جایگاه ایران در خاورمیانه بالاتر رفته است
  • به وقت مرزبانی از ریال و پرتاب سنگ به خزانه داری آمریکا
  • وقت مرزبانی از ریال و پایان هژمونی اقتصادی آمریکا رسیده است
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟
  • ادعای نگران کننده درباره قیمت ارز؛ قیمت دلار تا ۷۰ هزار تومان بالا می رود /یک جریان در حاکمیت به دنبال خالص‌سازی با اهداف میان مدت و بلند مدت است