Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مارکت‌پلیس» یا همان «بازارچه»، اصطلاحا به فضایی گفته می‌شود که در آن چندین فروشنده برای فروش محصولات خود گرد هم آمده‌اند و خریداران می‌توانند با بررسی محصولات آنها، آنچه نیاز دارند را تهیه کنند. فروشنده می‌تواند از حضور جمعیت زیاد در بازارچه استفاده کند و محصولات خود را در معرض دید تعداد افراد بیشتری قرار دهد و خریدار نیز در بازارچه به طیف وسیع‌تری از محصولات دسترسی دارد و سبد خرید خود را با سهولت بیشتر و به اصطلاح با دست بازتری تکمیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مارکت‌پلیس‌ها در دنیای حقیقی قدمتی بسیار طولانی و به اندازه تاریخ تجارت دارند. انواع پاساژها و بازارهای فیزیکی، مثال‌های خوبی از مارکت‌پلیس‌های آفلاین یا فیزیکی هستند؛ چرا که از تجمع تعدادی از فروشندگان مستقل تشکیل شده‌اند که در یک فضای رقابتی در حال فروش محصولات خود به جمعیت خریداران حاضر در آن فضا هستند.

اما این مدل، امروزه در حوزه تجارت الکترونیک نیز به چشم می‌خورد و دسته خاصی از فروشگاه‌های آنلاین با ارائه محصولات چندین فروشنده در سامانه فروش خود، در دسته مارکت‌پلیس‌های آنلاین یا مجازی قرار می‌گیرند. برای مثال آمازون و ای‌بی مارکت‌پلیس‌های آنلاین مشهور در سطح بین‌المللی هستند و دیجی‌کالا مشهورترین مارکت‌پلیس آنلاین ایرانی است.

اما مزایای مارکت‌پلیس‌ها برای فروشندگان و مشتریان نهایی چیست و چرا این دسته از فروشگاه‌های آنلاین با استقبال خوبی در دنیای تجارت الکترونیک مواجه شده‌اند:

 

۱- دسترسی سراسری

مارکت‌پلیس‌های آنلاین در سراسر کشور و حتی جهان (هرجایی که اینترنت وجود داشته باشد) قابل دسترسی هستند. به عنوان مثال در فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا به عنوان یک مارکت‌پلیس موفق ایرانی، بستری فراهم شده است که تولیدکننده‌ها، هنرمندان، صنعت‌کاران و فروشنده‌های مختلف از سراسر کشور می‌توانند محصولاتشان را از طریق بستر مارکت‌پلیس به دست مشتریان خود در سراسر کشور حتی به دورترین نقاط ممکن برسانند.

 

 

۲- اشتغال‌زایی و رونق کسب‌وکار

مارکت‌پلیس‌هایی مثل دیجی‌کالا علاوه بر اینکه خودشان مستقیما اشتغال‌زایی بالایی داشته‌اند، به عنوان یک بستر مناسب برای رونق بخشیدن به تولیدات و کسب‌وکار فروشندگان و تولیدکنندگان ملی به حساب می‌آیند. این بستر با کمک به توسعه صدها کسب‌وکار کوچک و بزرگ ملی در کشور، اشتغال‌زایی غیرمستقیم بالایی را نیز در پی دارد.

 

۳- تنوع فروشندگان و محصولات و مزایای انتخاب

در یک بستر مارکت‌پلیس آنلاین مثل دیجی‌کالا، مشتری حق انتخاب دارد و می‌تواند پس از مقایسه کالا از لحاظ تنوع و قیمت، جنس خود را از هر فروشنده‌ای که مناسب‌تر می‌داند خرید کند.

در مارکت‌پلیس‌ها، پلتفرم ارائه‌کننده دخالتی در قیمت‌گذاری فروشندگان ندارد ولی می تواند برای ترغیب فروشندگان پاساژ آنلاین خود از ابزارهایی برای قیمت‌گذاری عادلانه استفاده کند. مثلا در دیجی‌کالا یک کالا که از طرف چند فروشنده به فروش می‌رسد، فروشنده با کمترین قیمت و بیشترین امتیاز در صدر لیست قرار می‌کیرد.

 

۴- بازخورد مشتریان به عنوان بهترین ابزار نظارت

در اغلب موارد به دلیل سوتفاهم و عدم اطلاع مشتریان از مدل مارکت‌پلیس، تمامی مشکلات مثل قیمت‌گذاری نادرست و یا تخلفات فروشنده‌ها به اشتباه بر گردن فروشگاه آنلاین می‌افتد، در صورتی که در همه جای دنیا مشتری بهترین ابزار مارکت‌پلیس برای نظارت به تخلفات است. البته مارکت‌پلیس‌ها ابزارهای نظارتی دیگری هم برای بهبود عملکرد فروشندگان طراحی می‌کنند.

در دیجی‌کالا نیز برای فروشندگان با توجه به بازخورد مشتریان امتیاز داده می‌شود و فعالیت فروشندگان متخلف با توجه به بازخوردها، متوقف می‌‌شود.

 

۵- روش‌هایی برای اطمینان از اصالت بودن محصولات

در یک مارکت‌پلیس، تامین کالاها، قیمت‌گذاری، بسته‌بندی و ارسال به مراکز پردازش و ... به عهده خود فروشنده است. اما در یک فروشگاه آنلاین مثل دیجی‌کالا، اصالت کالاها از طریق نشانه‌هایی مثل برچسپ «اصل» تضمین می‌شود. البته امکان فروش کالای «غیراصل» با قیمت‌های کمتر نیز برای فروشنده‌ها ایجاد شده است. البته به شرطی که فروشنده در صفحه مورد نظر از برچسب «غیر اصل» استفاده کرده باشد. با این حال اگر یک فروشنده در مارکت‌پلیس کالای غیراصل را با برچسب اصل به مشتری بفروشد، با وضع جریمه‌های سنگین، با او برخورد می‌شود. رعایت این مورد برای دیجی‌کالا به عنوان یک مارکت‌پلیس موفق ایرانی، خط قرمز به حساب می‌آید.

 

 

 

۶- خرید راحت‌تر و کم زحمت

در مدل مارکت‌پلیس آنلاین، مشتری حق انتخاب دارد و می‌تواند پس از مقایسه کالا از لحاظ تنوع و قیمت، جنس خود را از هر فروشنده‌ای که مناسب‌تر می‌داند خرید کند. در دیجی‌کالا نیز همچنین تنوع بسیار زیاد کالا باعث می‌شود تا مشتریان به راحتی و بدون مشکلات یک خرید حضوری مانند ترافیک، آلودگی هوا، جای پارک اتومبیل و ... یک خرید خوب را تجربه کنند.

 

۷- کمک به توسعه کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

اصلی‌ترین مزیت مارکت‌پلیس برای مشتریان نهایی و نیز فروشندگان (یا تامین‌کنندگان)، کاهش قیمت تمام شده محصولات است. میزان بازدید بالای کالاها، فروش قابل‌توجه محصولات، تبلیغات رایگان، کمک به شناخته‌شدن برند و استفاده از نظرات کاربران راجع به محصولات را می‌توان از ویژگی‌های مثبت همکاری در مارکت‌پلیس‌هایی مثل دیجی‌کالا به حساب آورد.

*کارتون‌ها: طراوت نیکی

نویسنده: عباس خاراباف

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۰۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا قولنامه با مبایعه نامه تفاوت دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، طبق ماده ۱۰ قانون مدنی، قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است. در نتیجه افراد می توانند هر قراردادی که مفاد آن مخالف نظم عمومی جامعه و قوانین و مقررات نباشد را با استناد به این ماده قانونی، منعقد کنند. قولنامه یکی از قرارداد های حاصل از ماده ۱۰ قانون مدنی است که با شرایط ویژه ای تنظیم می شود. قولنامه و مبایعه نامه علی رغم اعتباری که دارند، هیچ کدام در دسته اسناد رسمی قرار نمی گیرند؛ زیرا از لحاظ قانونی تنها زمانی که افراد در دفاتر اسناد رسمی نسبت به تنظیم سند رسمی اعم از ملک یا هر مال دیگر، اقدامی کنند، شامل اسناد رسمی قرار خواهند گرفت.

قولنامه چیست؟

قولنامه در واقع همان پیش نویس قرارداد اصلی (عقد بیع) است. به بیان دیگر، گاهی در اثر وجود شرایطی، خریدار و فروشنده قصد معامله مالی را دارند اما شرایط آن به طور کامل فراهم نیست. برای مثال خریدار پول کافی برای انجام معامله را ندارد. در این صورت قولنامه ای میان طرفین تنظیم می شود و در این قولنامه قول‌ هایی بین خریدار و فروشنده رد و بدل می‌ شود و طرفین متعهد می شوند تا در یک زمان و مکان معینی حضور پیدا کنند و در صورت محقق شدن شرایط تعیین شده در قرارداد، معامله را واقع سازند. در این هنگام با توافق طرفین و بستن قولنامه، فروشنده به خریدار اطمینان می‌دهد تا زمان انتقال رسمی سند، ملک را به فرد دیگری نفروشد. البته قولنامه به معنای این نیست که خریدار و فروشنده ۱۰۰% موظف به انجام و ادامه معامله باشند؛ از این رو بندهایی مثل وجه التزام به آن اضافه می‌شود تا در صورت فسخ قرارداد از سوی هر یک از طرفین، مبلغ مشخص شده را به طرف دیگر قرارداد پرداخت کند.

مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه یا بیع نامه یک سند عادی است که در آن مالی به دیگری فروخته می شود و قرارداد مکتوبی میان طرفین تنظیم می شود. در واقع مالی در مقابل دریافت بهای آن فروخته می شود. پس در این نوع قرارداد، خریدار و فروشنده در خصوص زمان و مکان مال مورد معامله و نحوه ی پرداخت ثمن، تعهداتی را قبول کرده و به توافق می رسند.

همچنین مبایعه نامه باید دارای ویژگی هایی اعم از ثبت در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و داشتن کد رهگیری، تنظیم در سه نسخه کاملا مشابه با استفاده از کاربن یا نسخه های پرینت شده و داشتن هولوگرام معتبر و شماره ثبت باشد.

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

-طبق تعریف ارائه شده، قولنامه دارای مفاهیم قول و تعهد است، در حالی که مبایعه نامه یعنی قرارداد بیع یا همان قرارداد خرید و فروش منعقد شده است.

- مبایعه نامه نسبت به قولنامه از اعتبار قانونی بیشتری برخوردار است و می توان از طریق سایت اسناد رسمی فروش ملک به غیر را بررسی کرد. در حالی که این امکان برای قولنامه وجود ندارد.

-از آنجایی که مبایعه نامه یک تعهد اصلی است به محض انعقاد آن، مالکیت انتقال داده می شود اما در قولنامه دو طرف تنها متعهد می شوند که اقدامات لازم برای معامله ای در آینده را انجام دهند. در نتیجه انتقال مالکیتی صورت نمی گیرد.

فائزه مجردیان

دیگر خبرها

  • افزایش رضایتمندی مردم و مسافران نکته مورد تاکید قرارگاه نوروزی پلیس
  • توقیف محموله ۱۰ تنی روغن موتور قاچاق در مراغه
  • کشف کالای دخانی ۱۰ میلیاردریالی قاچاق در بابل
  • 3 اشتباه دیگر فروش
  • تشدید برخورد با سارقان، قاچاقچیان کالا و موادمخدر در سال ۱۴۰۳
  • تشدید برخورد با سارقان، قاچاقچیان کالا و موادمخدر در سال‌ ۱۴۰۳
  • عقب‌ماندگی جذب ۵۰ درصدی اشتغال نیرو‌های بومی استان بوشهر جبران شود
  • عقب ماندگی جذب ۵۰ درصدی نیرو‌های بومی در پارس جنوبی جبران شود
  • آیا قولنامه با مبایعه نامه تفاوت دارد؟
  • خرید مستقیم از شاپ آنلاین ترکیه (با بهترین قیمت لیر)