Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-20@05:16:06 GMT

این نوشیدنی‌ها دارو نخورید

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۰۶۹۳

این نوشیدنی‌ها دارو نخورید

نوشیدنی‌های معمولی از آب میوه‌ها گرفته تا نوشیدنی‌ های کافئین دار مانند قهوه یا چای ممکن است اثربخشی دارو‌های خاصی را کاهش دهند و وضعیتی ایجاد کننده که تهدید کننده سلامت است.

به گزارش صدای ایران از باشگاه خبرنگاران، خطرناک‌ترین نوشیدنی‌هایی که ممکن است برای استفاده از برخی دارو‌های خاص انتخاب کنید، از این قرار است:

آب گریپ فروت: آب گریپ فروت بر روی ۵٠ نوع داروی مختلف، اثر منفی می‌گذارد (از جمله داروھای استاتین).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه اثر این آب این میوه مرکباتی بیش از ٢۴ ساعت در بدن باقی می‌ماند، تغییر زمان مصرف دارو نمی‌تواند مشکل را برطرف کند و فرد باید صبر کند تا بیش از ٢۴ ساعت از زمان مصرف آب گریپ فروت بگذرد و بعد دارورا مصرف کند و یا اینکه باید از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری نماید.

آب انار: در آب انار آنزیمی وجود دارد که باعث شکسته شدن بسیاری از داروھای ضد فشار خون می‌شود.

شیر، شیرسویا، اسموتی ھای حاوی شیر: کلسیم با داروھای تیروئید تداخل ایجاد می‌کند. باید حداقل ۴ ساعت از زمانی که داروی تیروئید خورده اید، صبر کنید و سپس می‌توانید نوشیدنی حاوی کلسیم (مثل شیر) بنوشید.

کافئین (قھوه، چای سبز و نوشیدنی ھای انرژی زا): مصرف کافئین ھمراه با داروھای محرک، می‌تواند تھدید جدی برای سلامتی محسوب شود. مثلا، اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین استفاده شود و ھمزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شود، برای سلامتی فرد خطرناک است.

نوشیدنی ھای ورزشی: پتاسیم موجود در نوشیدنی ھای ورزشی، در صورت مصرف ھمزمان نوشیدنی با بعضی از داروھای قلبی یا داروھای ضد فشار خون، می‌تواند خطرناک باشد.

چای سبز: چای سبز و نیز سایر خوراکی ھای حاوی ویتامین کا مثل بروکلی و کلم پیچ را نباید با داروھای رقیق کننده خون مثل کومارین یا وارفارین مصرف کرد، چون اثردهی آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

دوغ: دوغ هم اثراتی مشابه شیر داشته، بنابراین استفاده از آن هم توصیه نمی‏شود. این نوشیدنی نیز حاوی کلسیم است که برخی دارو‌ها با

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: نوشیدنی دارو بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۰۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز حدود ۱۲ هزار مکمل در کشور برای مصرف


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: سید حیدر محمدی تصریح کرد: در حوزه صادرات فرآورده‌های گیاهی نیز شرایط بهتری داریم، در قسمت جهش تولید بسیاری از فراینده‌ها را برای صدور مجوز تسهیل کرده و قرار است بخشی از فراینده‌ها را بیرون سپاری کنیم.
وی با بیان اینکه زمان صدور پروانه‌ها کاهش یافته و صف انتظار صفر است، گفت: مجموع صادرات ما سال گذشته ۱۳ میلیون دلار در حوزه فرآورده‌های گیاهی و مکمل‌ها بوده، امیدواریم با همت تولید کنندگان و بازاریابی جهش خوبی در حوزه صادرات داشته باشیم.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در تلاش هستیم قیمت مکمل‌ها و فرآورده‌ها امسال را طوری تعیین کنیم که برای شرکت‌های تولید به صرفه و برای مردم نیز سودمند باشد.
به گفته محمدی، با توجه به اینکه مقام رهبری امسال را سال جهش تولید نام نهاده، سازمان غذا و دارو بر افزایش تولید تاکید دارد و مکلف هستیم برنامه ویژه تری را برای تولید داشته باشیم.
وی با تاکید بر اهمیت مصرف منطقی فرآورده‌های طبیعی و مکمل، تصریح کرد: مصرف منطقی دارو‌های طبیعی نیاز به اطلاع رسانی دارد و باید اطلاعات عمومی مردم در این زمینه افزایش یابد.

دیگر خبرها

  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی/ از کاهش وزن تا پوست سالم(+روش تهیه)
  • خواص زیره: ۹ خاصیت علمی اثبات شده
  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • هشدار درباره مصرف محصولات عرضه شده در فضای مجازی
  • مرگ در کمین مصرف کنندگان دارو‌های تقلبی و قاچاق
  • این موجودات دوست داشتنی را بخورید!
  • غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید
  • مجوز حدود ۱۲ هزار مکمل در کشور برای مصرف
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن