Web Analytics Made Easy - Statcounter

سجادی گفت: قم از مهمترین کانون‎های تولید گرد و غبار در کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «سید محمدتقی سجادی»، امروز(سه شنبه 26 تیرماه) در گفت وگو با خبرنگاران از قم به عنوان یکی از مهمترین کانون های تولید گرد و غبار در کشور یاد کرد و گفت: آمار گرد و غبار در قم در گذشته کمتر از 10 روز بود اما در سال های اخیر به بیش از 105 روز رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم این مساله را خطری برای 25 درصد مساحت کشور توصیف کرد و افزود: 400 هزار هکتار از مساحت استان قم مستعد بیابانی شدن است که ۱۰۵ هزار هکتار از این مساحت به کانون تولید گرد و غبار تبدیل شده است. ۲۹ هزار هکتار از این مساحت در شمال شرقی، ۲۷ هزار هکتار در جنوب شرقی، ۴۰ هزار هکتار در دشت مسیله و باقیمانده کانون‌های به صورت پراکنده در اطراف قم قرار دارند.


وی اظهار داشت: سالانه بین 200 تا 300 هزار هکتار عملیات مقابله با بیابان زدایی در قم صورت می گیرد و در سال 96 در مجموع هزار و 400 هکتار عملیات مقابله با بیابان‌زایی با بیش از چهار میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه اجرا شده است.


سجادی ادامه داد: اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم طی سال گذشته در منطقه گنبد نمکی با بیش از 29 هزار هکتار مساحت که فقط 9 هزار هکتار از آن قابلیت اجرای عملیات نهال‌کاری را داراست، بیش از 520 هکتار به محدوده چهار هزار هکتاری نهال‌های کاشته شده اضافه کردیم و در سایر مناطق نیز برای سطحی وسیع‌تر از 600 هکتار نیز در شرق قم کارهای مورد نیاز دنبال شده است.


وی با اشاره به پوشش 5 هزار هکتاری منطقه حسین آباد میش مست تصریح کرد: حرکت تپه های شن روان از مشکلاتی است که در این منطقه وجود دارد و برای حل این مشکل، برنامه مالچ پاشی و نهال کاری را از دو سال گذشته آغاز کردیم.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از بوته و نهال کاری در بیش از 1600 هکتار از کانون های بحرانی تولید ریزگرد قم در سال جاری خبر داد و گفت: اجرای پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی در 900 هکتار از این مساحت با استفاده از اعتبار 4 میلیاردی صندوق توسعه ملی دنبال خواهد شد که امیدواریم با حمایت‌های مسؤولان استانی و ملی این مساحت را افزایش دهیم.

پایان پیام/549

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت امام رضا ع جشن های دهه کرامت شیراز اردبیل معاون رئیس جمهور بیانیه گام دوم انقلاب آل هاشم کانون مساجد منابع طبیعی و آبخیزداری قم کانون گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۱۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این غذاها مهمترین عامل ابتلا به سرطان هستند

به گزارش خبرآنلاین ،وقتی وارد رستوران می‌شویم و بوی طبخ کباب به مشام ما می‌خورد، تصمیم می‌گیریم چند سیخ کوبیده سفارش بدهیم. در حالی که نمی‌دانیم با خوردن هر لقمه کباب چرب زغالی، ترکیبات سرطان زا را وارد بدن خودمان می‌کنیم.

مهر در خبری نوشت:بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف فست فودها و غذاهای سرخ شده با روغن‌های زیاد، مهم‌ترین عامل ابتلاء به سرطان به شمار می آیند و ما از این واقعیت تلخ، خبر نداریم و آن را جدی نمی‌گیریم.

سید علی کشاورز متخصص تغذیه، در برنامه پرسشگر، با موضوع بررسی علل شیوع سرطان‌ها در کشور، به وضعیت تغذیه جامعه اشاره کرد و گفت: آلودگی مواد غذایی از لحظه کشت و استفاده بی رحمانه از کودهای شیمیایی ازُت، آغاز می‌شود.

وی افزود: وقتی ازت توتال مواد غذایی بالا باشد، به راحتی ترکیبات نیتروزامین که سرطان‌زا هستند، وارد بدن ما می‌شود.

کشاورز با عنوان این مطلب که تغذیه عامل اصلی یک سوم سرطان‌ها است، گفت: در بروز تمامی سرطان‌ها، تغذیه نقش دارد.

وی افزود: غذایی که به شدت سرخ می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد، ترکیبات سرطان‌زا ایجاد می‌کند. همچنین، وقتی روغن کباب روی آتش می چکد و دود ایجاد می‌کند، این دود سرطان‌زا است.

کشاورز با عنوان این مطلب که شیوه پخت غذا در کشور ما و همچنین مصرف فست فودها در بروز سرطان‌ها نقش دارند، گفت: در دنیا استفاده از افزودنی‌ها را محدود کرده‌اند و نیتریت هم ممنوع شده و نیترات جای آن را گرفته است، اما در کشور ما همچنان از نیتریت استفاده می‌شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه باید برنامه ریزی های ما از زمین‌های کشاورزی آغاز شود، تصریح کرد: رستوران‌ها برای خوش طعم کردن غذاها از روغن زیاد و انواع چاشنی‌ها استفاده می‌کنند.

کشاورز گفت: متأسفانه رستوران سالم شهری و بین راهی نداریم که بشود غذای سالم خورد و اگر هم باشد، خیلی کم و انگشت شمارند.

وی افزود: یک اشتباه استراتژیک هم در دادن سوبسید به مواد غذایی داریم، به طوری که این سوبسید را به شکر و روغن می‌دهیم؛ در حالی که باید به جای شکر و روغن، این سوبسید به شیر، مرغ، ماهی و گوشت داده شود تا این گرفتاری‌ها کم شود.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897528

دیگر خبرها

  • حال خوب مزارع گندم به لطف باران
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد
  • رسالت کانون تقویت ادبیات داستانی است
  • شهرآفتاب مساحت لازم برای نمایشگاه کتاب را ندارد
  • اجرای کشت ۱۰۵ هزار هکتار از طرح جهش تولید در دیمزار‌ها
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهمترین آلاینده‌های زمین
  • کاسه غبار در دهه ۳۰ میلادی
  • مرمت و بهسازی ۷۳ قطعه آببندان در مازندران
  • این غذاها مهمترین عامل ابتلا به سرطان هستند