Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ بسیاری از پژوهشها بر پایه ی اسناد در جوامع مختلف رخ می دهد و اهمیت نگهداری و حفظ این اسناد برجای مانده از گذشته بر پژوهشگران پوشیده نیست . اسناد می توانند در برنامه ریزیهای کلان و یا تشخیص وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی، بویژه در برنامه های توسعه کشور  برای آحاد جامعه پژوهشگر کشور، به مثابه بانک اطلاعات قوی وکارآمد، مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نحوه ی آرشیوسازی و نگهداری از اسناد خود تابع روش های نوین و خاصی است که بر میزان عمر این اسناد با ارزش می افزاید و در این میان آموزش این شیوه صرفا مختص عده ی خاصی نیست بلکه عامه ی مردم نیز باید از اهمیت اسناد تاریخی و میراث مکتوب آگاه باشند و در حفظ و حراست از این گنجینه های ارزشمند بکوشند .

در جهت اهمیت اسناد تاریخی و لزوم آموزش آرشیو سازی و نهادینه کردن فرهنگ حفظ از اسناد هویتی ، دبستان غیر دولتی دخترانه سخت کوشان رشت که مرکز پرورش استعدادهای برتر است و دانش آموزان آن موفقیت های متعددی در جشنواره ی جابر بن حیان داشته اند در زمینه ی آموزش حفظ اسناد و آرشیو سازی گامی نو برداشته و ضرورت یادگیری این مبحث از کودکی را فرهنگ سازی کرده است .

در زمینه ی فعالیت های آموزشی این مدرسه در خصوص آرشیو سازی و آموختن شیوه های پژوهش درست به دانش آموزان با راهنمای پژوهشهای دانش آموزی سخت کوشان گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید :

"محبتی "معلم راهنمای پژوهشهای دانش آموزی دبستان غیر دولتی سخت کوشان درخصوص لزوم آگاه سازی کودکان و نوجوانان در زمینه ی پژوهشهای صحیح و بهره گیری از منابع معتبر می گوید : از آنجایی که گام جمع‌آوری اطلاعات یکی از قدمهای مهم در پژوهشهای دانش آموزی محسوب می شود و دانش آموزان لازم است که  با نقش منابع و استاندارد بودن آن آشنا شوند ، در مدرسه لازم دیدیم که با منابع و بانک های اطلاعاتی معتبر نظیر کتابخانه ها و مراکز اسناد دانش آموزان را آشنا کنیم .

وی می افزاید : در این راستا سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی کشور معتبرترین مکانی از حیث اطلاعات است که ضرورت دانستیم دانش آموزان از همین سن با این مرکز مهم آشنا شده و بتوانند برای یافتن جوابهای خود در پژوهش ها به اسناد معتبر و اطلاعات مختلف آرشیو شده در این مراکز دست یابند .

محبتی اذعان می دارد : همواره ممکن است مطالبی که در کتابها و مقالات نوشته می شود تا حد زیادی نظر شخصی یک فرد در آن اعمال شده باشد ،اما اسناد بسیار مهمتر و معتبرتر از نوشته های یک کتاب می توانند باشند و نهایتا کمک شایانی به پژوهشگر خواهند کرد .

وی با اظهار تاسف از مغفول ماندن بحث پژوهشگری مستند بر اساس اسناد معتبر در افراد بزرگسال می گوید : این مهم ، در جامعه  از سوی  بزرگسالان مغفول مانده و در خصوص کودکان و نوجوانان نیز چندان به آن پرداخته نشده است در حالیکه می تواند نقش مهمی در فرهیختگی نسل آینده داشته باشد و ما در سخت کوشان با توجه به نیاز دانش آموزان خلاق خود لازم دیدیم که نسل آینده را با نقش مهم اسناد آشنا کنیم.

وی با تشکر و قدردانی از حمایت های معنوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان خاطر نشان می کند : حضور سرکار خانم دکتر حساس خواه مدیر کل محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان و همکاران ایشان در نمایشگاه پژوهشهای دانش آموزی مدرسه ی سخت کوشان جرقه ای برای  آشنایی و ارتباط دانش آموزان این مدرسه با سازمان  اسناد شد.

محبتی عنوان می کند : از دانش آموزان خواسته شد تا با نقش آرشیو یار جوان با سازمان همکاری لازم را داشته باشند و این موضوع از سوی بچه های علاقه مند مدرسه مورد استقبال قرار گرفت . در 13 اردیبهشت 98 دانش آموزان آرشیو یار سازمان اسناد گیلان ، به میهمانان همایش " تجلیل از حامیان میراث مکتوب استان گیلان " خوشامد گفته و توضیحاتی را در خصوص نقش اسناد و نحوه ی جمع آوری آرشیو ها به آنان ارایه دادند.

راهنمای پژوهشهای دانش آموزی مدرسه سخت کوشان می افزاید : مایه خرسندی است که به همراه دانش آموزان مدرسه مان توانستیم در رویداد ماندنی و مهم اسناد تاریخی خاندان رودباری حضور داشته باشیم و از این مجموعه ی ارزشمند دیدن کنیم.

وی ادامه می دهد : بی شک ایجاد علاقه و انگیزه در نسل های آتی برای توجه به میراث مکتوب و گنجینه های با ارزش هویتی ، ملی و مذهبی می تواند فرهنگ گذشتگان را با حال و آینده پیوند بزند و این امر با دست توانای پژوهشگران نوجوان و جوانی رخ خواهد داد که نسبت به هویت خود بیگانه نیستند و در جهت اعتلای میهن عزیزمان در آینده گام برخواهند داشت .

گفتنی است مدرسه غیر دولتی سخت کوشان شهر رشت پیشرو در امرآموزش حفظ میراث مکتوب به دانش آموزان بوده است .

 

خبرنگار: طاهره ریحانی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه جهان کودکان و نوجوانان معلم برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۱۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم روز زمین پاک در ارومیه همزمان با روز جهانی زمین پاک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در این مراسم دکتر سعید شهند با اشاره به شعار امسال هفته زمین پاک گفت: امروز پلاستیک یکی از عوامل آلودگی محیط زیست و تهدید کننده سلامتی زیستمندان جهان است و می‌بایست تلاش کنیم استفاده از پلاستیک و به ویژه ظروف یکبارمصرف پلاستیکی را در زندگی روزمره به حداقل ممکن برسانیم.   وی ضمن تقدیر از دغدغه مندی دانش آموزان و مسئولین آموزش و پرورش نسبت به مسائل محیط زیستی گفت: بهره مندی از محیط زیست سالم حق تمامی زیستمندان است و این امر جز با یاری و همراهی عموم مردم محقق نخواهد شد.   وی نقش دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور را در شکل دادن به آینده محیط زیست کشور مهم و اساسی دانست و افزود: دانش آموزان به عنوان سفیران حفظ محیط زیست، با ارتقا آگاهی‌های محیط زیستی خود می‌توانند موجب افزایش حساسیت و مسئولیت پذیری در میان هم نوعان و خانواده‌های خود در رابطه با مقوله حفاظت از محیط زیست باشند.

دیگر خبرها

  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • چالش دانش‌آموزان مسلمان برای اقامه نماز در مدرسه‌ای در لندن
  • افتتاح ۲۷ مدرسه در ۶ ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور
  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • برگزاری مراسم روز زمین پاک در ارومیه همزمان با روز جهانی زمین پاک
  • برخورد با عوامل خاطی در مدرسه شهرستان دلگان