Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@16:25:39 GMT

رکورد تولید کلزا در اردبیل شکسته شد

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۱۸۷۷

رکورد تولید کلزا در اردبیل شکسته شد


به همت کشاورز اردبیلی رکورد تولید کلزا در کشور شکسته شد.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، با حضور کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و انجام مراحل توزین و اندازه‌گیری معلوم شد کشاورز نمونه اردبیلی مهجوری در هر هکتار توانسته بیش از 6 تن و 850 کیلوگرم محصول کلزا برداشت کند که این محصول از لحاظ کمی و کیفی از مرغوبیت خاص برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته این کشاورز کشت کلزا در منطقه سردسیر نیار اردبیل در چند سال اخیر رونق گرفته به طوری که این کشاورز 17 شهریور سال گذشته و با استفاده از روش آبیاری قطره‌ای و بکارگیری نکات کارشناسی مروجان بخش کشاورزی اقدام به کشت کلزا کرده و در تیرماه امسال نیز عملیات برداشت انجام شد.

مهجوری گفت: پیش از این در تولید سیب‌زمینی فعالیت داشتیم ولی با توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی تصمیم گرفتیم تا به صورت تناوبی کشت سیب زمینی را در دشت اردبیل انجام دهیم به طوری که بیش از 6 هزار و 800 کیلوگرم برداشت محصول در هر هکتار به عنوان یک رکورد جدید کشوری آن هم کلزا در مناطق سردسیر به ثبت رسید.

در حال حاضر 8 هزار و 500 هکتار از اراضی استان اردبیل به زیر کشت کلزا رفته که 7 هزار و 800 هکتار از این اراضی در منطقه گرمسیری و دشت مغان و تنها 700 هکتار در مناطق سردسیری مرکز و جنوب استان اردبیل به کشت کلزا اختصاص یافته است.
استان اردبیل در کشت دانه‌های متنوع روغنی جزو استان‌های پیشرو محسوب می‌شود تا کشور در تولید روغن به خوداتکایی برسد که امسال پیش‌بینی می‌شود از 8 هزار و 500 هکتار از اراضی استان اردبیل بیش از 18 هزار تن محصول کلزا برداشت شود که این استان از لحاظ تولید کلزا رتبه سوم کشوری را داراست. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال استان اردبیل بخش کشاورزی جهاد کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان سیب زمینی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۱۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طرح جهش تولید گندم در دیم‌زار‌های استان با استقبال کشاورزان و تلاش کارشناسان این بخش برای سومین سال متوالی در حال اجرا است. 

علی دیانتی افزود: سطح زیر کشت گندم امسال ۳۰۳ هزار هکتار گندم دیم و ۱۰۵ هزار هکتار گندم آبی است که از این میزان ۱۸۹ هزار هکتار در طرح جهش تولید گندم در دیم زار مشارکت دارد. 

وی اظهار کرد: بیشترین سطح مربوط به شهرستان بوکان است با ۵۲ هزار هکتار گندم زار که در این طرح مشارکت دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به بیمه گندم زار‌ها هم اظهار کرد: این موضوع اختیاری است و امسال ۱۳۰ هزار هکتار از گندم زار‌های طرح در استان تا این تاریخ زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

دیانتی با اشاره به اینکه خسارت سرمازدگی در اراضی دیم گزارش نشده است، اضافه کرد:سطح سبز دیم زار‌ها امسال (سال زراعی جاری) باتوجه به بارندگی‌های دی و بهمن ماه مطلوب است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: نهاده‌های لازم برای کشت‌های پاییزه را به موقع و مطابق توصیه کارشناسان استفاده کنند و به پیش بینی‌های هواشناسی نیز توجه لازم را داشته باشند.

لازم به ذکر است که آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی دارد که سالانه ۸۴۰ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات قرار می‌گیرد و حدود ۴۰۰ هزار هکتار آن گندم است.

ارقام گندم کشت شده در گندمزار‌های آذربایجان غربی شامل ارقام پیشگام، میهن، حیدری، حیران و زرینه و ارقام دیم شامل واران، صدرا، باران، هما، هشترود و آذر است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • ۱۰ هزار هکتار از اراضی پارس آباد خسارت دیده اند
  • بازدید و پایش عوامل خسارت زای گیاهی مزارع چنقرالوی پل ارومیه
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان اردبیل خسارت زد
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو خسارت زد
  • ثبت بالاترین رکورد تولید و فروش در تمام تاریخ آریاساسول
  • رکورد پروازهای مسافری فرودگاه خارگ شکسته شد
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
  • رکورد ۱۰ ساله صدور پروانه در منطقه ۱۰ شکسته شد
  • رکورد ۱۰ ساله صدور پروانه ساخت در منطقه ۱۰ شکسته شد
  • رکورد سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد