Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نادر فلاحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: واحدهای بوم گردی بی نظیر و تولیدات صنایع دستی از جمله گلیم عنبران که شهرت جهانی دارد و همچنین محیط بسیار زیبا و پاکیزه این روستا توانسته فضای بسیار مناسبی را برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی فراهم کند.

او اظهار داشت: تنوع بسیار بالای غذاهای ارگانیک و آب و هوای منحصر بفرد، روستای عنبران علیا را به یک روستای واحد مقصد گردشگری تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فلاحی بیان داشت: قدمت بسیار بالای این روستا و تنوع محصولات فرهنگی نیز از دیگر عواملی است که می تواند مسافران و گردشگران را به این روستای بسیار زیبا جذب کند.

وی با اشاره به تامین زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری در استان، افزود: استان اردبیل جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی دارد و می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

عنبران علیا، روستایی سنی نشین و تالش زبان همچون جزیره‌ای در میان اهالی ترک زبان و شیعه استان اردبیل واقع است.

عنبران بسیار زیباست، طبیعتش شبیه ماسوله استان گیلان است و اکنون دولت با زیباسازی و ساماندهی این روستا قصد دارد که آن را برای جذب گردشگر و توسعه اقتصادی زیباتر سازد.
نزد اهل سلوک و طریقت نام عنبران علیا کلمه‌ای دیر آشناست که گاه بدون در نظر گرفتن نام جغرافیایی، به جهت قرار گرفتن آرامگاه اولیاء الله بیشمار در این خاک مقدس آن را 'عنبران اولیاء' نیز می‌نامند، علاوه بر آثار دوره اسلامی باقیمانده تاریخ چند هزار ساله زندگی بشری در جای جای روستا به چشم می‌خورد.

بقاع متبرکه روستای اهل تسنن عنبران که به هفت گنبدان یا هفت اولیاء مشهور است در روستای عنبران علیا در شهرستان نمین و استان اردبیل واقع شده است.

روستای عنبران علیا محل عارفان و سالکان سوخته دل در طرائق تصوف و عرفانی در قرون متمادی از اوایل تاریخ اسلام تا به امروز بوده که می‌توان در قرن هفتم و هشتم هجری به نقطه اوج آنها اشاره داشت و اشتهار هفت گنبدان و هفت اولیاء و ارتباط بین شیخ زاهد و شیخ صفی الدین اردبیلی اشاره خوبی به این موضوع می‌باشد.

آثاری چون بقعه شیخ علی نقشبندی و سید باباخرم، مسجد تاریخی جابر ابن عبدالله انصاری و زاویه شیخ صفی الدین اردبیلی مجموعه‌ای پدید آورده که می‌تواند عنبران علیا را پس از احیا به یکی از جاذبه‌های گردشگری قابل توجه استان اردبیل تبدیل کند.

نقطه مشترک تمام بناهایی که در عنبران علیا از اولین تا آخرین آنها به چشم می خورد چارچوب آبی تیره درها و پنجره‌هاست که نوعی هارمونی خاصی به فضای کالبدی روستا بخشیده است.

درب چهاردیواری‌های بی‌تکلف، بدون چفت و بستی خاص به روی میهمانان شهری غریبه گشوده و تنها زینت چهره زمختشان لبخندی است گرم از سر مهربانی که همین سادگی بر دل می‌نشیند.
این روستا هم اکنون ۹ پیر دارد با این وجود طی قرن‌ها بویژه در این روزها که اختلاف‌های مذهبی به یکی از عوامل بروز بحران در کشورهای همسایه بدل شده، همزیستی مسالمت آمیز ساکنان شافعی مذهب روستا با شیعیان منطقه وجه تمایزی است که جایگاه خاصی به آنها می بخشد.

نقوش سنتی و اساطیری گلیم‌های بافته شده عنبران سمبل نمادها و یا نقش‌هایی از خواست باطنی بافندگان و بیانگر آرزوها و نیازهای مردمان ساکن این مناطق است.

نقوش سنتی رایج در گلیم‌های استان بیشتر نقش سماور، سینی و خرچنگ در متن گلیم و گردونه مهر (چلیپا) و نقش اژدها در حاشیه گلیم می‌باشد. حاشیه‌های گلیم عنبران دارای چند دور نقش هستند که در درون آن نقش‌های اصلی گلیم بافته شده و این نقش‌ها عبارتند از 'بوکوگل'، 'پوته'، 'گانگل' و 'جنگل' که هر کدام تداعی کننده بخشی از زندگی و محیط فکری ویژه‌ای با سابقه تاریخی خود است.

زنان و دختران روستایی با طرح گلیم نه تنها هنری ماندگار بر جای می‌گذارند بلکه اسطوره‌های انسانی را که بدون توجه به محل زندگی در بین انسان‌ها از اصول اخلاقی مشترک برخودار است، معرفی می‌کنند.
ویژگی منحصر بفرد گلیم عنبران بومی بودن الیاف و ابزار بافت آن و همچنین نقش ۲ طرفه آن است یعنی بیننده نمی‌تواند پشت و روی آن را تشخیص دهد و به همین دلیل ۲ روی این گلیم قابل استفاده است.

در حال حاضر بافت این محصول به شکل‌های تابلو فرش، مفرش، زیر تلفنی، کیف دخترانه، وسایل آشپزخانه، دستگیره آشپزخانه، دمکش برنج، جای سیخ و جامدادی تولید می‌شوند.

روستای عنبران علیا در شمالی‌ترین نقطه بخش عنبران به علت کوهپایه‌ای بودن و حالت پلکانی خانه‌های روستا همچون ماسوله گیلان ویژگی منحصر بفردی در استان دارد.

اکنون با این ویژگی‌های منحصر بفرد روستای عنبران علیا در حال اجرای طرح ساماندهی و احیا و مرمت بافت تاریخی اش است.

شهرستان نمین در ۳۰ کیلومتری شرق اردبیل قرار داد، این شهرستان از طریق روستاهای کوهستانی خود با جمهوری آذربایجان هم مرز می باشد.

۶۰۱۸/۶۰۱۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۲۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی به روستای کهریز صلاح‌الدین نهاوند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فرهاد بختیاری‌فر افزود: چاه ضربه‌ای روستای کهریز صلاح الدین به عمق ۱۰۲ متر و با اعتبار ۱۵ میلیارد ریالی حفر شده است.

او با اشاره به اینکه دبی چاه مذکور ۱۰ لیتر بر ثانیه است، تصریح کرد: بعد از اجرای خط برق و تجهیز چاه، مشکل آب شرب این روستا با جمعیت ۱۲۰۰ نفر در آینده نزدیک برطرف می‌شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر برای آبرسانی به این روستا از ظرفیت خیّری استفاده می‌شود، گفت: آب روستای کهریز صلاح‌الدین در حال حاضر به کمک یکی از خیّرین آبرسان تأمین می‌شود.

دیگر خبرها

  • ورود روان آب به روستای زین آباد داراب
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • سودای جهانی شدن ابیانه چه زمانی محقق می‌شود؟
  • «ابیانه» یاقوت فلات مرکزی ایران/ سودای جهانی شدن محقق می‌شود؟
  • تدوین پرونده هشت روستا از کشور برای ارسال به سازمان جهانی گردشگری
  • راه دو روستای بم مسدود شد
  • تخلیه سه روستای جنوب کرمان!
  • دستور تخلیه روستای کروچان جازموریان صادر شد
  • آغاز کوچ عشایر در پیشوا
  • آبرسانی به روستای کهریز صلاح‌الدین نهاوند