Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-20@00:04:57 GMT

توسعه روابط ایران و عراق به رغم تحریم های آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۳۲۷۱

توسعه روابط ایران و عراق به رغم تحریم های آمریکا

آمریکا چاره ای ندارد جز اینکه معافیت عراق از تحریم‌های ایران را مدام تمدید کند تا این کشور بتواند برق و گاز ایران را بخرد. ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ اقتصادی اقتصاد جهان نظرات - اخبار اقتصادی -

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از جئوپولیتیکال مانیتور، ایران سعی دارد درد اقتصادی تحریم های آمریکا را با ایجاد روابط اقتصادی نزدیک‌تر با عراق تسکین دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عراق خود را یک قطب اقتصادی منطقه ای می داند که روابط تجاری بین همسایگانش را برقرار می سازد و تاکید کرده که نمی‌خواهد بخشی از هیچ محور بین‌المللی یا منطقه‌ای باشد.
برای تهران، وابستگی عراق به گاز، برق، محصولات پالایشی و صادرات غیر انرژی ایران مجرای درآمدی ایجاد می‌کند که کمک می کند بخشی از آسیب های رسیده به خاطر تحریم های تجاری و سرمایه‌گذاری آمریکا ترمیم شوند. واشنگتن برای کاهش وابستگی بغداد به همسایه خود کار زیادی نمی تواند انجام دهد .
آمریکا چاره ای ندارد جز اینکه معافیت عراق از تحریم‌های ایران را مدام تمدید کند تا این کشور بتواند برق و گاز ایران را بخرد. شرایط تأسیسات تولید برق در عراق خوب نیست. آمریکا از عراق می خواهد خود را از وابستگی به انرژی ایران خلاص کند ولی مقامات عراق می گویند پیدا کردن منابع جایگزین درست به اندازه تعمیر تاسیسات برق در کشور زمان میبرد .
در کل، تجارت دو جانبه بین ایران و عراق رو به افزایش است . تجارت بین این دو کشور در فاصله مارس 2018 تا مارس 2019 ، 12 میلیارد دلار بود که 36 درصد به صورت سالانه افزایش داشت. تضعیف ارز ملی ایران به خاطر تحریم ها باعث افزایش این معاملات به دلیل ارزان تر شدن کالاهای ایرانی شد .
تهران امیدوار است تجارت دو جانبه در سال های آتی به 20 میلیارد دلار برسد. عراق دومین مقصد بزرگ صادرات ایران پس از چین است. تاجران ایرانی عراق را جانشین دبی به عنوان یک کانال تجارت با دنیا می‌دانند. در واقع بهرام صالح ، رئیس جمهور عراق اظهار داشت حالا کشورش در قلب یک راه ابریشم جدید به مدیترانه قرار دارد .
برای اطمینان از اینکه همکاری اقتصادی دو کشور ریسک نقض تحریم های آمریکا را نداشته باشد، ایران و عراق یک سیستم پرداخت بدون دلار شبیه به اینستکس اروپا ایجاد کرده‌اند. گفته می‌شود محافظه‌کاران ایران تاکید دارند دولت به جای تکیه بر اروپا، به عراق متمایل شود . به نظر می‌رسد تهران دیگر امیدی به اروپا ندارد.
واشنگتن بدون شک تجارت ایران و عراق را کنترل می کند. سال گذشته یک بانک عراقی به خاطر انتقال پول به ایران تحریم شد . عراق نمیخواهد روابطش با آمریکا با کمک به ایران در دور زدن تحریم‌ها به خطر بیفتد بنابراین اعلام کرده پروژه خط آهن مشترک باید تحت نظارت عراق باشد تا از آن برای شکستن تحریم ها استفاده نشود .
در حال حاضر دولت عراق سعی می کند تا حد امکان در معامله با ایران و آمریکا بی طرف باشد .
انتهای پیام/45

R1012122/P/S7,77,78,85/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "عراق"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عراق اخبار عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۳۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر گرجستان: به دنبال توسعه روابط با ایران هستیم

نخست وزیر گرجستان در دیدار با سفیر کشورمان با اشاره به حضور شمار قابل توجهی از ایرانیان در گرجستان، به اراده دولت این کشور برای توسعه روابط با ایران اشاره و بر تقویت همکاری‌ها تاکید کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، محمود ادیب، سفیر جمهوری اسلامی ایران ظهر جمعه 31 فروردین ماه در دیدار با ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان پیشبرد همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و مراودات مردمی را مورد پیگیری قرار داد. 

سفیر کشورمان با اشاره به پیوندهای عمیق  تاریخی- فرهنگی دو کشور، اظهار داشت: ظرفیت‌های عظیمی برای همکاری دو کشور در بخش های ترانزیت، حمل و نقل و گردشگری و ارتباطات مردمی وجود دارد که می‌بایست در حد و اندازه ارزش‌های مشترک و اراده خیر رهبران دو کشور توسعه یابد. سفارت جمهوری اسلامی ایران تمام توان خود را برای به فعلیت رسیدن این ظرفیت‌ها به کار گرفته و این تلاش‌ها را تداوم خواهد بخشید. 

نخست وزیر گرجستان نیز با اشاره به حضور شمار قابل توجهی از ایرانیان در گرجستان، به اراده دولت این کشور برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اشاره و بر تقویت همکاری‌ها تاکید کرد. 

در این دیدار طرفین با بررسی تحولات منطقه،  بر اهمیت استقرار صلح، ثبات و رفاه هر چه بیشتر برای مردم دو کشور تاکید کردند.

سفر رئیس اداره کل مسلمانان گرجستان به ایرانسفیر ایران: بر تعهد ما به همکاری با همسایگان و دوستانی مانند گرجستان تاکید می‌کنیمانتخاب نخست وزیر جدید گرجستان

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین
  • نخست وزیر گرجستان: به دنبال توسعه روابط با ایران هستیم
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری
  • سید عمار حکیم: هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان فعلا معلق مانده است
  • توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد