Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@06:09:00 GMT

حجاب؛ نمود ظاهری سبک زندگی معنوی و متعهدانه

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۳۴۷۳

حجاب؛ نمود ظاهری سبک زندگی معنوی و متعهدانه

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین جباری، مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه، صبح امروز، ۲۶ تیر ماه، در نشست راهکارهای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه که به‌همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و معاونت فرهنگی دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: محور هفته عفاف و حجاب ، یادآوری واقعه خونین مسجد گوهرشاد است که یک جریان نظامی ضدفرهنگی برای سرکوب علایق ریشه‌دار مردم و مقابله با تجمع مردم مسلمان کشور در جهت صیانت از حجاب و ارزش‌های اسلامی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییرات فکری موجب شکل گیری انقلاب اسلامی شد

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ما فرهنگ اسلامی بوده و ما با پشتوانه فرهنگی عظیم اهل بیت، برای شناخت اسلام اصیل تلاش می‌کنیم، خاطرنشان کرد: تغییرات فکری و فرهنگی، موجب شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد و درواقع آن زمان تغییراتی در عقاید و اندیشه‌های مردم رخ داد و یکی از مسائل مطرح‌ شده در آن دوران بازگشت به زندگی همراه با معنویت و عدالت و توجه اکید به بازیابی سلامت خانواده‌ها بود و راهپیمایی زنان مسلمان محجبه از مقابل دانشگاه تهران نیز در آغاز انقلاب حامل پیام مهم عفاف و حجاب بودند، چنان‌که یکی از مضامین اصلی وصیت‌نامه‌های اکثر شهدا تاکید بر عفاف و حجاب است.

جباری ادامه داد: حجاب و سبک پوشش مذهبی، پوسته و نمود ظاهری سبک زندگی معنوی و متعهدانه است، درواقع همه تغییرات اساسی انسان ابتدا از ذهن و فکر شروع شده و سپس در رفتارهای بیرونی خود را نشان می‌دهد و مردم ایران نیز به یک جهان‌بینی دست یافتند که براساس آن انقلاب کردند و اکنون شرایط عفاف و حجاب قابل قیاس با آن دوران نبوده، چراکه آن زمان این میزان از رسانه‌ها و کانال‌های ماهواره‌ای وجود نداشت و امروز امکان ارتباط با سراسر جهان به حد توصیف‌ناپذیری افزایش یافته و تغییراتی که اکنون در رفتار مردم می‌بینیم، قابل بررسی علمی است و برای هر نوع اصلاح و بازسازی فرهنگی و امر به معروف در این عرصه ابتدا باید نظرسنجی جامع و کاملی درباره وضعیت موجود و نگرش‌های موجود در میان مردم در عرصه حجاب و عفاف صورت گیرد.

حجاب؛ لازمه زندگی سالم انسانی

مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: عموم مردم ایران از دوران ایران باستان تاکنون همواره مبادی آداب و نجیب بوده و به ارزش‌های مذهبی از جمله حجاب پایبند بوده‌اند و بحث حجاب یک بحث مشترک در میان همه ادیان و لازمه یک زندگی سالم انسانی است، اگر آسیب‌شناسی کنیم، وضعیتی که از نظر عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها وجود دارد، نسبت به فضای عمومی شهرها و انظار عمومی به مراتب بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: استاد مطهری در سال ۱۳۵۰ در کتاب مساله حجاب نوشته اساس تغییراتی که در نسل جوان است، فکری بوده و ریشه در ذهن و فکر نسل جوان دارد و اگر مخاطب دانشجو را درنظر بگیریم، باید الگوهای ذهنی و فکری او را مدنظر قرار دهیم و اگر شخصی به چیزی معتقد نباشد یا کم‌اعتقاد باشد و او را وادار به کاری کنیم که بدان باور ندارد، قطعا قبول نخواهد کرد و گلایه‌ها و عکس‌العمل‌های معکوس افزایش خواهد یافت.

لزوم اصلاح نگرش مردم به مقوله عفاف و حجاب
وی در رابطه با نحوه تغییر نگرش مردم نسبت به حجاب گفت: تا نگرش مردم اصلاح نشده و درک درستی از معنویت و دینداری اصیل همراه با زندگی شاد و جذاب و متنوع اسلامی در جامعه مطرح نشود، نمی‌توان انتظار داشت مردم به شکل مطلوب به ایده‌های فرهنگی روی‌بیاورند و ما باید الگوی موفق و شاد از افراد متعهد و محجبه را در جامعه معرفی کنیم تا مردم آگاه شوند که یک فرد محجبه می‌تواند به راحتی ارتباطات اجتماعی و شغلی را همراه با تعهدات اخلاقی و مسئولیت‌های خانوادگی داشته باشد و این موارد نیاز به الگوسازی در جامعه دارد و طراحی سریال‌ها و فیلم‌های متناسب تلویزیونی و نیز استفاده از ظرفیت فضای مجازی نقش مهمی در این عرصه دارد.

جباری افزود: برخی از محدودیت‌های نمودهای ظاهری رفتار به ملاحظات عرفی رایج متدینین هر عصر برمی‌گردد که شرع نیز بر آن صحه گذاشته است.

وی گفت: امام صادق (ع) می‌فرماید که بهترین لباس هر زمانه‌ای لباس متعارف و متداول در همان عصر است، مثلا اینکه امروز برخی مردان موهای خود را بلند می‌کنند، دین هیچ مخالفتی با آن ندارد، چراکه در زمان اهل بیت مردان مسلمان موهای سر خود را بلند می‌کردند، چنان‌که در سریال‌های تلویزیونی مربوط به آن دوره‌ها این مساله بسیار بدیهی و مقبول است، ولی امروزه در عرف جامعه اسلامی این مورد رایج و پذیرفته نیست و این امر به همان تغییر شرایط عرفی جامعه بازمی‌گردد.

وی بیان کرد: اینکه دین اسلام با تاکید گفته باشد لباس حتما باید سیاه باشد، چنین چیزی به‌هیچ‌وجه وجود ندارد و اهل بیت عصمت و طهارت نیز لباس‌های سفید و روشن به تن می‌کردند و رنگ‌های تیره در اسلام توصیه نشده و در موضوع عبا و چادر استثنا شده، ولی توصیه و تاکیدی بر رنگ‌های تیره نشده است.

امر به معروف و نهی از منکر بدون تکریم شخصیت فرد تاثیرگذار نیست

مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه با تاکید بر اینکه امربه معروف و نهی از منکر بدون تکریم و احترام به شخصیت فرد تاثیرگذار نیست، گفت: رفتار توهین‌آمیز و نامناسب در برخورد با افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، قطعا تاثیر بسیار منفی بر شخصیت و رفتار آنان خواهد گذاشت و به‌هیچ وجه امر به معروف را اثربخش نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: این یک اصل اساسی روانشناختی و تربیتی است که اصلاح و تغییر رفتار اشخاص حتما باید با تاکید بر خودباوری و افزایش اعتماد به نفس مخاطب در جهت یافتن هویت معنوی و انسانی متعالی درونی خودش باشد.

جباری یادآور شد: شرط اصلی در امر به معروف و نهی از منکر احتمال تاثیرگذاری و تحول‌آفرینی مثبت و رو به تعالی است و بدین‌منظور، برخوردهای فرهنگی و ارشادی باید کاملا منطقی و حساب شده و با ملاحظه جمیع شرایط صورت گیرد، به گونه‌ای که هم آثار مثبت آن در جامعه و لااقل در بخش‌هایی از زندگی واقعی مردم به‌طور طبیعی ملموس باشد و به‌عنوان سبک زندگی رایج (و نه تصنعی و مقطعی و در موقعیت‌های خاص) پذیرفته شود و نیز برای رسانه‌هایی که خانواده سالم و معنویت هیچ ارزشی برای آنان ندارد و به ترویج مناسبات غیراخلاقی اهتمام ویژه دارند، قابل سوءاستفاده تبلیغاتی علیه عفاف و حجاب و فرهنگ دینی نباشد.

نیاز به مطالعات علمی در شناخت آسیب‌های اجتماعی

وی با تاکید بر اینکه به فرموده پیامبر اکرم(ص) مهمترین پایه دین، علم است، گفت: متاسفانه مواجهه علمی و اصولی با معضلات اجتماعی و اخلاقی و از جمله بدحجابی و به‌طور کلی عرصه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نادیده گرفته شده و نیاز به مطالعات علمی هم در شناخت کم و کیف آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی مطرح است و هم در برنامه‌ریزی برای پیشگیری و مقابله با آنها و هم برای متقاعدسازی و همراه‌سازی ذهنی و روانی مخاطبان در این مسیر بلند.

لازم به ذکر است، ادامه جلسه به‌صورت پرسش و پاسخ بین دانشجویان ادامه یافت.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن جهاد دانشگاهی عفاف و حجاب حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۳۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» صلابت و اقتدار مدافعان امنیت را نشان داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا عزیزی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی در جلسه ستاد کارگروه آراستگی و شئون رفتاری این دانشگاه از اقدام به‌موقع و مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ کوبنده به رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.

وی اضافه کرد: عملیات «وعده صادق» پاسخ محکم و مقتدرانه به حمله ناجوانمردانه رژیم منحوس صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق بود و صلابت و اقتدار مدافعان امنیت و عزت کشور عزیزمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همه بخش‌های نظامی و دفاعی شایسته تحسین و تقدیر است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی افزود: با وجود تحریم‌ها و جنگ تحمیلی کشورمان امروز می‌توانیم عملیاتی به گستردگی حمله به سرزمین‌های اشغالی را اجرا کنیم.

عزیزی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت موضوع عفاف و حجاب پرداخت و با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در نماز عید سعید فطر بر مسئله عفاف و حجاب و آغاز عملیات اجرایی این طرح توسط پرسنل خدوم نیروی انتظامی گفت: فضای جامعه نباید برای مؤمنان مسموم باشد و باید با کشف حجاب به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی با تدبیر و بطور جدی مقابله شود و جدای از موضوع فرهنگی در فضای حقوقی و قانونی هم به آن پرداخته شود؛ هرچند اولویت با کار فرهنگی است و سپس حقوقی.

وی افزود: یک اقلیت هنجارشکن با حمایت خارجی در جامعه علیه چارچوب‌های نظام ازجمله عفاف و حجاب تلاش و اقدام و فضای جامعه را به سوی بی‌دینی، الحاد و ضد انقلاب بودن پیش ببرند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی گفت: باید متدین‌ها را نسبت به مسائل روز اجتماعی حساس کنیم و در عرصه مجازی و غیرمجازی زمینه حضور مشارکت بیشتر این قشر از جامعه را برای تعمیق و ترویج آموزه‌های معنوی و اسلامی مهیا شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی با اشاره به آیه شریفه «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا و ...» ضمن قدردانی از اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اقدامی مناسب و درست و پاسخ به حمله ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی دانست و با گرامیداشت یاد و خاطره شهید طهرانی‌مقدم پدر صنایع موشکی ایران گفت: رضوان خداوند بر آن شهید عزیز باد که قدرت دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را به این سطح رساند.

عزیزی در ادامه با اشاره به طرح عفاف و حجاب گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و به طور ویژه باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» صلابت و اقتدار مدافعان امنیت را نشان داد
  • وزیر فرهنگ در صف اول دفاع از حجاب و عفاف
  • حمایت جدی وزارت فرهنگ از ترویج عفاف و حجاب
  • ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب
  • اسماعیلی: امرو‌ز روز نصرت سپاهیان اسلام بر جنود شیطان و یوم الله است
  • ترویج فرهنگ عفاف و حجاب جامعه را به سوی پویایی می‌برد
  • سند مهندسی فرهنگی تبدیل به گفتمان غالب جامعه شود
  • در حوزه عفاف و حجاب باید کاری منسجم، معقول و مستمر صورت گیرد
  • کار فرهنگی بدون استمرار اثرگذار نیست
  • تبدیل ۴۰ خانه اطراف حرم شاهچراغ(ع) به مرکز فرهنگی