Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:38:01 GMT

هم‌فکری برای نجات «نورمهال»

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۳۷۵۹

هم‌فکری برای نجات «نورمهال»

همدان پنجمین شهر توریستی و فرهنگی کشور و از جمله استان‌های قدیمی ایران است که به سبب داشتن جاذبه‌های تاریخی هر ساله افراد زیادی را به سمت خود می‌کشاند، از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به خانه‌ها و عمارت‌های موجود در شهر اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، یکی از این عمارت‌ها، خانه آمریکایی‌ها است که در انتهای پارک پرواز همدان، با بیش از ۱۰۰ سال قدمت قرار گرفته که هر چند از کاربری این بنای تاریخی در دوران مختلف اطلاعات چندانی در دست نیست اما گفته می‌شود ابتدا به عنوان مکان استقرار پزشکان آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته در شرایطی که همدان و مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیریت شهری همدان خود را برای برگزاری جشن همدان ۲۰۱۸ آماده می‌کردند، مجوز ساخت برجی دوقلو در عرصه بنای تاریخی «آمریکایی‌ها» صادر و نخستین اقدامات آن نیز انجام شد.

باتوجه به درخواست استاندار وقت و فعالان فرهنگی و همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان این پروژه یک سال متوقف شد و اکنون لودرهای پیمانکار پروژه برج‌های دوقلو در چندمتری عمارت تاریخی «نورمهال» همدان سرپنجه‌های‌شان را تیز کرده‌اند وبعد از گذشت پنج روز از آغاز کار گودبرداری در عرصه عمارت نورمهال همدان، به صورت رسمی، این بار پای رفاقت و درخواست شهردار همدان و اعضای شورای شهر به میان آمد تا زخم نورمهال عمیق‌تر نشود.

بنابراین شورای اسلامی شهر همدان با توجه به حواشی و انعکاس‌های رسانه‌ای این موضوع بر این شد تا بیست و هشتمین صحن علنی شورای اسلامی را با حضور شهردار و فرماندار همدان، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان، مدیرکل کمیته امداد ورئیس دوان محاسبات استان همدان و اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی اختصاص دهد، تمام مدت جلسه به تکرار مکرات و چند پیشنهاد برای حل مشکل نورمهال گذشت اما مانند جلسات قبلی باز هم نتیجه مطلوب به دست نیامد و نتیجه گیری به امروز و در ساختمان فرمانداری موکول شد.

میراث فرهنگی جوابگوی مجوز صادر شده باشد

شهردار همدان در این جلسه با بیان اینکه نیت وهدف اصلی حفظ بافت‌های تاریخی و ارزشی شهر همدان است، اظهار کرد: پیشنهاد ساخت زمین توسط کمیته امداد به شهرداری ارسال و مراتب و نقشه‌ها بعد از بررسی کمیسیون ماده ۵ توسط نماینده میراث تأیید شده است.

عباس صوفی با بیان اینکه طی یک سال گذشته با وجود مجوزات قانونی مجتمع اقتصادی کمیته امداد جلوی ساخت و ساز آن گرفته شده است، افزود: اولین انتظار برای حل این مشکل از میراث فرهنگی است وباید به طور رسمی اعلام کند که این ساخت و ساز در حریم عمارت است یا خیر اما تا کنون پاسخی از طرف میراث فرهنگی دریافت نشده است.

شهردار همدان با بیان اینکه متولی قانونی صدور مجوز برای ملک‌های واحد ارزش تاریخی سازمان میراث فرهنگی است، اضافه کرد: موضوع نورمهال باید با در نظر گرفتن تمام تدابیر و به صورت عقلانی و تعاملی حل شود که علاوه بر حفظ خانه تاریخی ضررو زیانی به کمیته امداد وارد نشود.

صوفی با بیان اینکه مسئولان و دست اندرکاران باید به طور جدی برای حل این مشکل ورود پیداکنند، گفت: سازمان میراث فرهنگی باید در برابر مجوزی که صادر کرده جوابگو باشد و حس مسئولیت به این پروژه را بیشتر کند.

وی با بیان اینکه دغدغه شهروندان حفظ فضای تاریخی شهر است،: افزود اگر این بنا همانند اتفاق ساخت و ساز مقابل نقش جهان اصفهان بود دیگر تصمیم گیری ها فایده‌ای نداشت و هنر مدیریتی در این است که قبل از احداث مجتمع اقتصادی کمیته امداد آخرین راهکارها در نظر گرفته شود.

شورای شهر همدان مخالف ساخت و ساز در محوطه نورمهال

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه شورا با ساخت و ساز در محوطه عمارت نورمهال مخالف است، گفت: نورمهال یک بنای تاریخی است و باید حفظ شود اما ساخت و ساز در محوطه این عمارت باعث آسیب دیدن این بنا نمی‌شود بلکه از لحاظ دید و منظر مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

کامران گردان با بیان اینکه طی تفکیکی که سال‌های قبل در همدان انجام شده قسمتی از پارک پرواز به کمیته امداد واگذار شده است، افزود: کمیته امداد با تاییدیه میراث فرهنگی پروانه ساخت مجمتع اقتصادی را از شهرداری دریافت کرده اما با آغاز خاکبرداری و فعالیت در محوطه با حساسیت مردمی و رسانه‌ای مواجه شدند که به درخواست شورا فعلاً عملیات متوقف شده است.

نورمهال سرمایه اجتماعی و فرهنگی همدان

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه عمارت نورمهال ثبت ملی شده است گفت: لازمه صدور پروانه ساخت از طرف شهرداری برای ساخت و ساز در حریم یک ساختمان ارزشمند وجود مجوز میراث فرهنگی بوده و عمدتاً وظیفه ادارت میراث فرهنگی تعیین حریم‌های حفاظتی، بصری و کاربردی یک بافت تاریخی است که ساخت و ساز متناسب با این حریم بندی ها انجام می‌شود.

رضوان سلماسی نورمهال را سرمایه اجتماعی و فرهنگی شهر همدان دانست و اضافه کرد: اقدام کمیته امداد در ساخت و ساز بر اساس قانون است اما نباید اثری که ثبت ملی شده است آسیب ببیند چراکه عمارت نورمهال نه تنها به همشهریان همدانی بلکه به تمام ایرانیان مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه پنج شنبه گذشته عملیات خاکبرداری در محوطه نورمهال آغاز شد که به درخواست شورا وموافقت کمیته امداد فعلاً عملیات متوقف شده است ادامه داد: باید امروز چاره اندیشی شده و یک تصمیم نهایی در این زمینه گرفته شود.

پیشنهادات میراث برای حل مشکل نورمهال پذیرفته نشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز در توضیح پیشنهادات ارائه شده اظهار کرد: گزینه یک و اولویت سازمان میراث فرهنگی دادن زمین معوض به پیمانکار بود تا علاوه بر متضرر نشدن کمیته امداد، آن زمین به قسمت دیگری از پارک تبدیل شود اما بر اساس اعلام شهرداری و شورای شهر زمین معوضی برای این طرح وجود نداشت.

علی مالمیربا بیان اینکه ۴ روز پیش حریم عمارت نورمهال از طرف شهرداری استعلام شده که به زودی پاسخ آن اعلام خواهد شد بیان کرد: گزینه بعدی مطرح شده اصلاح نقشه برج‌ها بود که آسیب کمتری از لحاظ سیما وارد و دیدن عمارت نور مهال برای عموم راحت تر می‌شد اما کمیته امداد این طرح را نپذیرفت.

فاصله نورمهال با ملک کمیته امداد کاملاً قانونی است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان نیز با بیان اینکه فارغ از مسائل قانونی و ارزش تاریخی این ملک، روال اخذ مجوزها و کلیه اقدامات به طور قانونی انجام شده است، گفت: در مساله نورمهال و ساخت و ساز در اطراف این عمارت دو طرف موضوع نهادهای حاکمیتی هستند و شخص ثالثی در این خصوص نبوده که شائبه‌ای ایجاد شود و مسئله کاملاً شفاف است.

پیمان ترکمانه با بیان اینکه این ملک با متراژ ۲۰ هزار متر و عمارت نورمهال متعلق به کمیته امداد بوده و برای حفظ و نگهداری آن هزینه زیادی صرف شده است، افزود: عمارت نورمهال و پارک در پی توافقات انجام شده به مردم و شهر همدان اهدا شد و بخشی از آن به جبران همکاری کمیته امداد با شهرداری در راستای کمک به قشر محروم تغییر کاربری پیدا کرد.

وی با بیان اینکه نقشه اولیه احداث بنا در این ملک از لحاظ ارتفاع، نزدیکی به بنا و مساحت با نقشه کنونی بسیار متفاوت است، عنوان کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) همواره در حال خدمت به عزیزترین قشر جامعه است و بیشتر از آنچه تکلیف داشته با مجموعه شورا و شهرداری همکاری کرده است.

ترکمانه با بیان اینکه موضوع نورمهال از طریق محاکم قضائی دنبال شد اما فقط برای اطلاع رسانی و رعایت حقوق به عنوان اطلاع توسط قاضی از شهرداری و میراث فرهنگی دعوت شده و هیچ حکمی صادر نشده است عنوان کرد: کمیته امداد هیچ شکایتی از شهرداری و میراث فرهنگی نکرده است وحقوق معنوی کمیته امداد باید درنظر گرفته شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان با بیان اینکه به حرمت مردم و دوری از ایجاد اختلاف در استان به مدت یک سال پروژه مجتمع اقتصادی متوقف شده است، ادامه داد: میراث فرهنگی در زمان صدور مجوز بررسی حریم‌ها را انجام داده و نمای پشتی و جلوی این عمارت باز است.

وی با بیان اینکه فاصله نورمهال با ملک کمیته امداد کاملاً قانونی است، افزود: از پشنهادی که در آن حقوق کمیته امداد حفظ شود و دایر بر سرعت عمل باشد حمایت می‌کنیم چرا که پروانه ساخت ملک کمیته امداد در حال انقضا است.

ترکمانه با انتقاد و گلایه از تیتر برخی رسانه‌ها دربزرگ نمایی موضوع نورمهال از خبرنگاران و فعالان فرهنگی خواست تا چگونگی حفظ میراث‌های فرهنگی در سایر استان‌ها را نیز بررسی کنند وگفت: اعتبار کمیته امداد از سه بخش بودجه اعتبار دولت، کمک‌های مردمی و پروژه‌های اقتصادی تأمین می‌شود.

تعویض زمین ابتدای پارک پرواز با ملک کمیته امداد

حمید بادامی نجات، نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز بیان کرد: مکان ساخت مجتمع اقتصادی کیته امداد با بخشی از زمین‌های ابتدای پارک پرواز که متعلق به راه و شهرسازی است جابه جا شود تا علاوه بر حفظ ساختمان تاریخی کمیته امداد نیز متضرر نشود.

ساختمان قبلی کمیته به عنوان معوض داده شود

مدیرکل دیوان محاسبات همدان با بیان اینکه کشورهایی با تاریخ چندین ساله برای خود تاریخ و سابقه می‌تراشند تا میراث فرهنگی داشته باشند اما میراث فرهنگی ما مغفول مانده است، گفت: متأسفانه ما کارها و اقدامات را در موقع خود انجام نمی‌دهیم زمانی که باید کار در زمینه نورمهال رفع می‌شد تا نه کمیته امداد متضرر شود و نه این بنا با آن زیبایی مورد تعرض قرار گیرد.

حاتم نیکخو با بیان اینکه احترام به حقوق اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی مدنظر ما است، افزود: باید کاری کنیم این بنای تاریخی که متعلق به نسل‌های آینده است باید حفظ شود.

وی با بیان اینکه کمیته امداد ۱۰۰ درصد آنجا حق دارد، اضافه کرد: باید در موضوع نورمهال ضربتی کار را انجام دهیم چرا که کمیته امداد تا کنون سه برابر بیشتر ضرر کرده، درباره تصمیم اتخاذ شده طی سال‌های گذشته اکنون نباید دنبال مقصر باشیم.

نیکخو با بیان اینکه ارزش افزوده بناهای تارخی در کشورهای دیگر بسیار زیاد است، ادامه داد: باید دستورالعمل‌ها در حفظ حریم از کاربری، ارتفاع، منظری و حفاظتی توسط میراث فرهنگی اعلام شود.

مدیرکل دیوان محاسبات همدان با بیان اینکه ساختمان قبلی کمیته امداد در سعیدیه به عنوان معوض به کمیته امداد داده شود، عنوان کرد: اگر اصحاب رسانه پیگیر مساله نورمهال نبودند نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد.

نورمهال متعلق به نسل حال و آینده است

فرماندار همدان نیز با بیان اینکه مجموعه تاریخی ثبت ملی شده، واجد ارزش میراثی و متعلق به نسل حال و آینده کشور است، گفت: در کنار این موارد زمین کمیته امداد نیز یک ملک متعلق به محرومان است و عوائد آن نیز برای محرومان استان و کشور است.

حسین افشاری با بیان اینکه دنبال مقصر نیستیم وآنچه اتفاق افتاده ماحصل تشخیص و تصمیم مسئولان وقت بوده است، افزود: این قضیه از سال ۸۲ شروع شده و اگر از مدیرکل میراث فرهنگی و مدیرکل کمیته امداد وقت هم توضیح بخواهیم شاید صحبت‌های آنها نیز قانونی و محکمه پسند باشد همچنین اقدام کمیته امداد برای ساخت و ساز در مجاورت نورمهال قانونی است.

وی با بیان اینکه زمین پارک پرواز متعلق به کمیته امداد بوده که حدود ۷۰ درصد به عنوان پارک و ۳۰ درصد مجوز و تغییر کاربری داده شد که از ۳۰ درصد نیز تصمیم بر ایجاد ۷۰ درصد پارک و ۳۰ درصد دو بلوک ساختمانی شده است، اضافه کرد: سال ۹۶ مجوز ساخت توسط میراث فرهنگی و شهرداری صادر شد که در پی تأخیر در پروژه به کمیته امداد ضرر وارد شده چراکه هزینه ساخت با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه بوده است.

فرماندار همدان با بیان اینکه باید از امروز چاره اندیشی کنیم که هم موضوع میراثی و هم عوائد محرومان حفظ شود، گفت: ساخت و ساز مشکلی برای عمارت تاریخی نورمهال ایجاد نمی‌کند و خوب بود اگرخوب بود متولیان امر آن زمان تصمیم می‌گرفتند فضای اطراف نورمهال را به پارک و فضای سبز تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم درباره پیشنهادات وارد مذاکره شویم، عنوان کرد: اگر متولیان و مسئولان امرپیشنهاد جدید برای بهتر شدن شرایط با رعایت منافع کمیته امداد دارند، ظرف یک هفته ارائه دهند.

کاهش ۵۰ درصدی عوارض سرمایه گذاران در همدان

افشاری با بیان اینکه کسانی که قصد سرمایه گزاری در همدان را دارند ۵۰ درصد عوارض آنها به عنوان بسته تشویقی کاهش داده می‌شود، بیان کرد: در سال رونق تولید باید مباحث مربوط به حمایت و جذب سرمایه گذاران سرعت بیشتری پیدا کرده و مسیر برای سرمایه گذاری ها هموار شود.

وی با بیان اینکه بخاطر اختلاف بین ورثه، هتل ندیمی در مجاور پارک مردم نیمه کاره مانده بود گفت: احداث این هتل به دلیل اختلاف بین ورثه ۱۸ سال در کنار پارک مردم مانده بود که علامت خوبی برای مدیریت استان، شهرستان و شهر نبود.

فرماندار همدان با بیان اینکه ورثه بیش از ۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آماده کردهند که تا پایان سال این هتل را تحویل داده شود بیان کرد: مدیر اجرایی پروژه هتل ندیمی توسط ورثه انتخاب شده مدیر اجرایی بدون درخواست وام قصد دارد پروژه را با تغییر نقشه و تبدیل هتل از ۴ به ۵ ستاره تکمیل کند و کمیته فنی باید سریع‌تر در این خصوص اعلام نظر نمایند.

تهیه از: نرگس باستان، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عمارت نورمهال شورای اسلامی شهر همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۳۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفقود شدن ۳ زن در کرمان | اعزام ۳ تیم هلال احمر برای امداد و نجات

به گزارش همشهری آنلاین، رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان امروز ۲۹ فروردین ماه بیان کرد: در پی اعلام مردمی مبنی بر مفقود شدن ۳ زن عشایرنشین در روستای سرجنگل عشایری از توابع منطقه جبالبارز جنوبی در شهرستان عنبرآباد بلافاصله اولین تیم امداد و نجات در منطقه حضور یافت.

وی با اشاره به اینکه یکی از مفقودین در صحت و سلامت توسط نیروهای هلال احمر پیدا شده است، افزود: ۳ تیم امداد و نجات شامل تیم آنست و پشتیبانی نیز به منطقه مذکور اعزام شدند.

فلاح با اشاره به اینکه این ۳ نفر در عبور از مسیر رودخانه در منطقه عشایری مفقود شده‌اند، بیان کرد: تلاش‌ها برای نجات جان ۲ تن از مفقودین ادامه دارد.

وی گفت: در پی هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران استانداری کرمان و همچنین بارندگی‌های اخیر در جنوب این استان، نیروهای هلال احمر در حال امدادرسانی به متاثرین از حوادث جوی هستند.

کد خبر 845164 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم عشایر هلال احمر استان‌ کرمان حوادث ایران

دیگر خبرها

  • نجات جان ۲ کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت
  • امدادرسانی هلال احمر به بیش از ۱۰ هزار سیل زده در ۵ روز
  • وجود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه
  • فیلم/ آخرین وضعیت امدادرسانی در استان‌های سیل‌زده کشور
  • توانمندسازی مددجویان کمیته امداد در سه محور اشتغال، مسکن و فرهنگی
  • نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی
  • (ویدیو) آخرین جزئیات از نحوه امدادرسانی در سیل جنوب کشور
  • مفقود شدن ۳ زن در کرمان | اعزام ۳ تیم هلال احمر برای امداد و نجات
  • عملیات امداد هوایی برای نجات سیل‌زدگان در عمان + فیلم
  • (ویدئو) عملیات امداد هوایی برای نجات سیل‌زدگان در عمان