Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: از آنجایی که طرح معامله قرنِ طراحی شده توسط ایالات متحده آمریکا از مدت ها پیش با مشکل مواجه شده و واشنگتن هنوز نتوانسته شرایط مناسب جهت رونمایی از آن را فراهم آورد، مقامات آن تلاش جدیدی را به منظور جلب نظرِ حداکثری کشورهایِ مخالف این طرح، کلید زده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازجمله این کشورها، عراق است که آمریکایی ها با بسیج کردن رسانه های خود تلاش زیادی می کنند تا بغداد را نیز به جرگه حامیان معامله قرن ملحق سازند. این تلاش های مذبوحانه ایالات متحده آمریکا به ویژه از زمانی بیش از پیش تشدید شد که «فرید یاسین» سفیر عراق در آمریکا در اظهاراتی عجیب و نسنجیده گفته بود: «برخی عوامل عینی وجود دارند که امکان دارد برقراری روابط میان عراق و اسرائیل را ایجاب کنند از جمله اینکه اقلیت عراقی قابل توجهی در اسرائیل هستند که همچنان به آداب و سنت عراقی خود افتخار می کنند»!

این اظهارات نسنجیده سفیر عراق در آمریکا در خصوص روابط بغداد و تل آویو واکنش های مختلفی را به دنبال داشت. به عنوان نمونه، جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» به اظهارات اخیر «فرید یاسین» سفیر عراق در آمریکا درخصوص عادی سازی روابط بغداد با تل آویو واکنش نشان داد. جنبش «نجباء» اظهارات سفیر عراق در آمریکا درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را «خجالت‌آور» و «ذلت‌بار» توصیف کرد.

از سوی دیگر فراکسیون پارلمانی «سائرون» عراق در بیانیه ای اعلام کرد: «اظهارات عجیب سفیر عراق در واشنگتن درباره روابط عراق با رژیم صهیونیستی همه ما را شوکه کرد». این فراکسیون پارلمانی عراق تأکید کرد: اظهارات سفیر عراق در واشنگتن درباره روابط عراق با رژیم صهیونیستی بسیار تعجب برانگیز است». این فراکسیون در بیانیه خود همچنین خواستار برکناری فرید یاسین از سِمَت خود توسط دولت عراق شده است.

اما همین اظهارات سفیر عراق در آمریکا کافی بود تا رسانه های غربی و عربی تلاش گسترده خود را برای القاء اینکه بغداد نیز در حال ملحق شدن به قطار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، آغاز کنند؛ ازجمله این رسانه ها می توان به العربیه، الحدث، «بی بی سی عربی» و همچنین دیگر رسانه ها همچون «سی ان ان» اشاره کرد که در اقدامی فرافکنانه در راستای القای موافقت بغداد با معامله قرن و مسأله عادی سازی روابط با تل آویو تلاش کردند. پر واضح است که هدف اصلی و اساسی از این اقدام آمریکایی ها و رسانه های وابسته به آن‌ها، نجات طرح موسوم به معامله قرن است؛ طرحی که عملاً با اهداف و آرمان های فلسطینیان در تعارض بوده و برای نابودی مسأله فلسطین طراحی شده است.

این تلاش ها در واقع پس از آن انجام می شود که ایالات متحده آمریکا در زمینه رونمایی از طرح معامله قرن با مشکلات و چالش های جدی و اساسی مواجه است. ازجمله این مشکلات و چالش‌ها عدم موافقت قطعی برخی از کشورهای عربی با معامله قرن که ازقضاء درجرگه متحدان واشنگتن نیز قرار دارند، محسوب می شود. یکی از مهمترین چالش‌هایی که آمریکایی‌ها در این زمینه با آن مواجه هستند، شروطی است که مصر به عنوان یکی از طرف‌های تأثیرگذار در عرصه تحولات اراضی اشغالی، به طرف آمریکایی ارائه کرده است.

درهمین ارتباط، مقامات مصری بارها در مکاتبات و گفتگوهای خود با مسئولان کاخ سفید تأکید کرده‌اند که هرگونه حمایت ازمعامله قرن مشروط به عدم تحمیل اسکان آوارگان فلسطینی به اراضی‌شان است. مقامات اردنی نیز همچون مقامات قاهره اعتراض شدیداللحن خود به واشنگتن درخصوص برخی محورهای معامله قرن را اعلام کرده‌اند. در واقع، مقامات اردنی به بند «کنفدراسیون مشترک» که در معامله قرن آمده است، معترض هستند. بر اساس این بند، بخشی از اراضی اشغالی و همچنین قسمتی از اراضی اردن تحت عنوان «کنفدراسیون مشترک» شناخته خواهند شد که برقراری امنیت آن را نیز صهیونیست‌ها برعهده خواهند داشت.

بنابراین، طبیعی است که آمریکایی ها با وجود چالش های فوق الذکر به فکر جذب کشورهای دیگر به سمت معامله قرن باشند. با تمامی اینها، مواضع اخیر دولتمردان عراقی در خصوص فرافکنی های ایالات متحده آمریکا و رسانه‌های وابسته به آن درخصوص روابط بغداد و تل آویو، توطئه آنها برای ملحق ساختن عراق به جرگه حامیان طرح های ضد فلسطینی را خنثی ساخت. مقامات عراقی و همچنین چهره های شاخصِ احزاب، جریان ها و ائتلاف های سیاسی این کشور پاسخ قاطعانه ای را به تلاش های مذبوحانه بیگانگان در این زمینه، دادند.

به عنوان نمونه، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در این خصوص تاکید کرد که موضع کشورش در قبال فلسطین ثابت است. وی در این خصوص گفت: «موضوع فلسطین در واقع موضوع ماست و ما حامی ملت فلسطین بدون هیچ ملاحظه و پیش شرطی هستیم». نخست وزیر عراق در جریان نشست خبری مشترک با «محمد اشتیه» مقام تشکیلات خودگردان فلسطین، همچنین بر مخالفت عراق با هر گونه پروژه و طرحی برای اسکان آوارگان فلسطینی در کشورهای میزبانشان با هدف جلوگیری از بازگشت آنها به سرزمین مادریشان یعنی فلسطین تاکید کرد.

«عبدالمهدی» در اشاره به مخالفت های گسترده ملت های مسلمان و به ویژه مخالفت قاطع همه ملت و گروه های فلسطینی با طرح «معامله قرن» تصریح کرد مقابله شرافتمندانه با طرح معامله قرن سبب شد تا هر کس که به دنبال اجرا و پیشبرد آن بود، درباره امکان تحقق آن دچار تردید و شک شوند. اما حمایت دولتمردان عراقی از مسأله فلسطین و مخالفت آشکار آنها با معامله قرن به همین نقطه محدود و محصور نمی شود.

درهمین ارتباط، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق هم دیگر مقام بلندپایه عراقی است که بر موضع قاطع و ثابت کشورش در حمایت از مسئله فلسطین تاکید کرده است تا بدین ترتیب به شایعات و فرافکنی های طرف های بیگانه و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا در خصوص تغییر در موضع عراق در قبال مسأله فلسطین، پایان داده باشد. حلبوسی در سخنانی تأکید کرده است که موضع عراق مبنی بر تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس موضعی ثابت است.

این درحالی است که احزاب، جریان ها و ائتلاف های سیاسی عراق نیز همصدا با دولتمردان بغداد هرگونه فرافکنی ها و شایعه پراکنی های ایالات متحده درخصوص موضع عراق در مسأله فلسطین، معامله قرن و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرده اند.

درهمین ارتباط، «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر عراق اخیراً تاکید کرد که عراق با فلسطین در یک سنگر دفاعی قرار دارد. العامری با تأکید بر اینکه سلاح نمی تواند مانع از تداوم مقاومت در منطقه شود، گفت: «با هر تلاشی، معامله قرن علیه فلسطین باید به شکست کشانده شود».

درهمین حال، جنبش مقاومت اسلامی نجباء نیز که ازجمله دیگر گروه های عراقی محسوب می شود، پیشتر ضمن اعلام حمایت از مسأله فلسطین و فلسطینان، اعلام کرده بود: «نجباء قدس شریف را به عنوان پایتخت فلسطین قلمداد می کند». این جنبش همچنین از رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از ضلع‌های مثلث شرارت در منطقه نام برده است تا بدین ترتیب، موضع صریح و شفافِ جریان های عراقی در قبال صهیونیستها و طرح های شوم آنها علیه فلسطینیان ازجمله معامله قرن، بیش از پیش به گوشِ آمریکایی ها و متحدانشان برسد.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که آمریکایی ها از سَر استیصال خود در رونمایی از طرح معامله قرن، تلاش های مبذوحانه جهت همراه سازی کشورهای مختلف منطقه با این طرح را کلید زده اند تا شاید از این رهگذر، بتوانند ضمن تسهیل عادی سازی روابط قاطبه کشورهای عربی با تل آویو، عرصه را نیز برای رونمایی از معامله قرن فراهم سازند.

با تمامی اینها، موضع صریح و شفاف اخیر مقامات عراقی و همچنین سران جریان های سیاسی این کشور در قبال مسأله فلسطین و معامله قرن تمامی معادلات آمریکایی ها را برهم زد؛ به ویژه اینکه آنها سخنان اخیر سفیر بغداد در واشنگتن را دستمایه فاز جدید تلاش های خود در عراق قرار داده بودند.

کد خبر 4668158

منبع: مهر

کلیدواژه: عراق ایالات متحده آمریکا معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۴۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید قاطع «مادورو» بر مخالفت با قیمومیت آمریکا و تحریم‌های جدید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا تأکید کرد که اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا متحده علیه کشورش اشتباه بزرگی است.

مادورو در دیدار با یک هیأت ایرانی با هدف تقویت روابط راهبردی دو کشور در کاراکاس پایتخت ونزوئلا گفت که آمریکا حتی یک کلمه از توافقنامه امضا شده در اکتبر گذشته در قطر را رعایت نکرده است.

وی تأکید کرد که موضع کاراکاس در رد قیمومیت آمریکا استوار و محکم است.

مادورو تصریح کرد که کاراکاس و تهران همواره روابطی مبتنی بر همبستگی، برادری و همکاری بین دو ملت، دو انقلاب و دو کشوری که برای برادری متولد شده‌اند، ایجاد کرده‌اند.

پیش از این، رئیس‌جمهور ونزوئلا گفته بود که آمریکا با اعمال مجدد تحریم‌های نفتی علیه کشورش «به پای خود شلیک کرد».

آمریکا نوامبر گذشته با متهم کردن دولت مادورو به ادامه سیاست خود برای سرکوب مخالفان، تحریم‌ها را علیه بخش‌های نفت و گاز ونزوئلا دوباره اعمال کرد.

ایران و ونزوئلا در ژوئن گذشته ۲۵ توافقنامه دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله نفت، تجارت، بهداشت و فناوری را با حضور ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و نیکلاس مادورو همتای ونزوئلا امضا کردند.

ایران در چارچوب سیاست خود با هدف تنوع بخشیدن به روابط خارجی که با تلاش همزمان برای تقویت و احیای روابط با کشورهای منطقه تحت عنوان سیاست همسایگی همراه است، جهت‌گیری خود را به سمت کشورهای آمریکای لاتین تقویت می کند.

کد خبر 6086433

دیگر خبرها

  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • سخنگوی شاخه نظامی حماس: پاسخ قاطع ایران معادلات دشمن را برهم زد/ احتمالا اسرای دشمن در غزه به سرنوشت رون آراد گرفتار شوند!
  • پاسخ قاطع و گسترده ایران قواعد جدیدی را وضع کرد و معادلات دشمن را برهم زد + فیلم
  • پاسخ قاطع و گسترده ایران قواعد جدیدی را وضع کرد و معادلات دشمن را برهم زد
  • ابوعبیده: پاسخ قاطع و گسترده ایران قواعد جدیدی را وضع کرد و معادلات دشمن را برهم زد
  • تأکید قاطع «مادورو» بر مخالفت با قیمومیت آمریکا و تحریم‌های جدید
  • تجاوز دیگری صورت بگیرد قاطع‌تر پاسخ می‌دهیم
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • آنکارا: واشنگتن ظلم بزرگی در حق مردم فلسطین کرد