Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@20:47:59 GMT

گزارش|در سفر مسرور بارزانی به بغداد چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۴۶۱۵

گزارش|در سفر مسرور بارزانی به بغداد چه گذشت؟

سفر به بغداد اولین استارت کاری مسرور بارزانی در منصب جدید است. اظهارات متفاوتی نسبت به میزان کارایی وی در منصب اجرایی جدید وجود بیان شده است، زیرا وی سال‌ها در یک نهاد امنیتی فعالیت داشته است. ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق تمام تلاش خود را برای موفقیت فرزند ارشد خود در منصب نخست وزیری اقلیم به کار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشارکت حزب دموکرات کردستان در کابینه کنونی عراق و سفر مسعود بارزانی به بغداد با آغاز فعالیت رسمی عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر این کشور همه نشان از آن داشت که بارزانی سودایی در سر دارد، سودایی که دیگر برگزاری رفراندوم جدایی از عراق و استقلال کردستان نبود بلکه نشاندن فرزند خود بر کرسی صدارت اقلیم و موفقیت وی به هر طریق ممکن بود. رئیس سابق اقلیم به این واقعیت رسیده است که اقلیم کردستان تنها در سایه داشتن روابط مستحکم با دولت مرکزی عراق و در چارجوب قانون اساسی این کشور می تواند به پیشرفت و توسعه برسد.

اینک با آغاز فعالیت کابینه جدید اقلیم کردستان به ریاست مسرور بارزانی، وی که از حامیان و لابیگران اصلی رفراندوم سال 2017 بوده است صلاح اقلیم خویش را در داشتن روابط حسنه با بغداد و تمکین به قانون اساسی این کشور دیده و به فاصله اندکی از تشکیل کابینه با سفر به بغداد و دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق به صراحت از برنامه خود برای رفع مشکلات انباشت شده اربیل و بغداد سخن گفته است.

عمده دلیل این سفر را شاید در این نکته خلاصه کرد که مسرور بارزانی می داند حکومت اقلیم بدون حمایت مالی بغداد توان پرداخت حقوق کارمندان و نیروهای پیشمرگ را نخواهد داشت و بحران چندین ساله اقتصادی هم موجبات نارضایتی مردم از حکومت محلی را به دنبال داشته است، از این رو توافق با بغداد می تواند رمز موفقیت کابینه نهم محلی اقلیم کردستان باشد، همان هدفی که این روزها می توان گفت که اولویت نخست بارزانی پدر نیز است.

سفر به بغداد اولین استارت کاری مسرور بارزانی در منصب جدید است. اظهارات متفاوتی نسبت به میزان کارایی مسرور بارزانی در منصب اجرایی جدید وجود بیان شده است، زیرا وی سال ها در یک نهاد امنیتی فعالیت داشته است. بهبود روابط با بغداد و رفع مشکلات اقتصادی اقلیم و وضعیت معیشتی مردم این منطقه می تواند چنین تردیدهایی را از میان بردارد.

حکومت اقلیم کردستان عراق در خصوص سفر هیئت کردی به بغداد گفته است که این سفر با هدف اعلام حسن نیت اربیل در راستای نیل به چاره یابی مشکلات موجود صورت گرفته است و می تواند زمینه رسیدن به توافق مشترک را فراهم کند.

پارلمان اقلیم کردستان به کابینه بارزانی رای اعتماد داد

آنچه که از محتوای مذاکرات بغداد به رسانه ها رسیده است، حاکی از آن است که تفاهمی اولیه میان دو طرف صورت گرفته است و ادامه و نهایی شدن آن به کمیته مشترکی خواهد رسید که قرار است در میان اربیل و بغداد تشکیل شود. حکومت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در خصوص مشکلات نفت و بودجه به تفاهم اولیه رسیده اند. بر این اساس از ابتدای سال 2020 اقلیم کردستان نسبت به تحویل روزانه 250 هزار بشکه نفت به شرکت ملی صادرات نفت عراق موسوم به سومو اقدام خواهد کرد. گفته می شود میزان صادرات کنونی نفت اقلیم 452 هزار بشکه روزانه است که بغداد رضایت داده است 202 هزار بشکه باقیمانده در اختیار حکومت اربیل باشد تا از این طریق بتواند حقوق شرکت های سرمایه گذار نفتی و بدهی های خارجی خود را پرداخت کند.

در صورت پایبندی اقلیم کردستان به چنین توافقی که در آینده امکان امضای نهایی آن متصور است، دولت مرکزی هم ماهیانه مبلغ 881 میلیارد دینار را به عنوان حقوق کارمندان اقلیم منظور خواهد کرد. افزون بر این قرار است بودجه توسعه سه استان تشکیل دهنده اقلیم هم از سوی کابینه عادل عبدالمهدی به مانند دیگر استان های عراق پرداخت شود.

اگرچه مسرور بارزانی قدم نخست کابینه خود را با هدف بهبود روابط با بغداد و رسیدن به توافق مشترک برداشته است اما سابقه چنین تفاهم و حتی توافقاتی در اقلیم نشان می دهد که فاصله میان توافقات و اجرای آنها زیاد است و هنوز زود است نسبت به موفقیت چنین مانورهایی خوشبین بود. آخرین نمونه آن به توافق بودجه ای سال جاری میلادی برمی گردد که در آن اقلیم به همان تحویل 250 هزار بشکه نفت روزانه متعهد شده است اما با وجود تخصیص مبالغی ماهیانه جهت پرداخت حقوق کارمندان کرد از سوی بغداد، اربیل تاکنون بشکه ای نفت به شرکت سومو تحویل نداده است.

انتهای پیام/.

R36355/P36355/S8,90/CT7 واژه های کاربردی مرتبط عادل عبدالمهدی کردستان عراق

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عادل عبدالمهدی کردستان عراق عادل عبدالمهدی کردستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۴۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

به گزارش همشهری آنلاین خبرگزاری ایرنا به نقل از این کانال تلگرامی نوشت: صدای انفجار شدید در استان السویداء به گوش رسیده است.

این کانال خبری گزارش داد که رژیم صهیونیستی فرودگاه «الثعله» در سویداء را هدف حمله قرار داده است.

همچنین رژیم صهیونیستی چندین نقطه را در حومه درعا در جنوب سوریه هدف قرار داده است.

اطلاعات اولیه حکایت از آن دارد که دو فرودگاه کشاورزی «ازرع» و نظامی«الثعله» و گردان راداری واقع میان شهر «ازرع» و دهستان «قرفا» در جنوب سوریه هدف حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

این کانال خبری همچنین گزارش داد که همزمان با این حملات، صدای انفجار در استان بابل عراق نیز شنیده شده است.

شبکه المیادین از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه «الامام» در استان بابل واقع در جنوب عراق خبر داد.

تاکنون ماهیت انفجار در استان بابل عراق مشخص نیست، اما برخی از منابع غیری رسمی اعلام کردند که این منطقه نیز توسط رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته شده است.

کد خبر 845440 برچسب‌ها خبر ویژه سوریه عراق

دیگر خبرها

  • وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌
  • ببینید | کشف لاشه موشک احتمالا اسرائیلی در بغداد
  • دیده شدن چند پهپاد ناشناس در آسمان عراق
  • حمله اسرائیل به جنوب سوریه
  • شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه
  • پذیرش طرح تغییر اقلیم و تاب آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در "یونسکو"
  • ارتش غافلگیر شده بود؟ /سند سِری ارتش درباره آغاز جنگ تحمیلی
  • تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر سر جنگ غزه
  • نخست وزیر عراق: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپادهای ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • السودانی: موشک های ایرانی از خاک عراق شلیک نشده است