Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه پیشنهاد وزارت نیرو محاسبه برق مصرفی برای استخراج رمز ارز با توجه به قیمت برق صادراتی است، اظهار کرد: علاوه بر قیمت، ​اعمال محدودیت برای مصرف برق این بخش در زمان اوج مصرف برق و مکلف شدن استخراج کنندگان رمز ارز به استفاده از دستگاه‌های استاندارد نیز از دیگر پیشنهادات وزارت نیرو برای استخراج کنندگان رمز ارز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دستور العمل نحوه محاسبه قیمت برق و الزامات دیگر تعیین شده برای استخراج کنندگان رمز ارز در کمیسیون اقتصادی مصوب شده است، گفت: این مصوبه به زودی در هیئت دولت مطرح و تا ۱۰ روز آینده تعیین تکلیف می‌شود.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه امسال نیروگاه‌های برق، ۳ هزارمگاوات ارتقای توان داده شده است، ادامه داد: علاوه بر این توان بالا و قابل توجه، میزان تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴ هزارمگاوات افزایش داشته است.

رجبی مشهدی امکان تولید برق در مجموع نیروگاه‌های کشور را بیش از ۵۸ هزار مگاوات دانست و افزود: بیشترین میزان مصرف برق ثبت شده کشور در زمان اوج مصرف ۵۶ هزارمگاوات بوده است که این موضوع سبب تحت کنترل قرارداشتن وضعیت مصرف است.

سخنگوی صنعت برق تامین برق مرداد ماه امسال را با توجه به افزایش ۱ تا ۱.۵ درجه‌ای هوا نسبت به دمای نرمال دغدغه صنعت برق دانست و گفت: همکاری‌های انجام شده از سوی مشترکین باید ادامه دار باشد تا تابستان بدون بروز مشکل سپری شود.

وی در خصوص فعالیت‌های انجام شده برای انتقال و توزیع برق افزود: تاکنون بیش از ۱۰ هزار مگاولت آمپر پست انتقال و توزیع برق و همچنین ۱۶ هزارکیلومتر مدار انتقال و توزیع به ظرفیت شبکه برق برای رفع محدودیت‌های صنعت برق اضافه شده است.

رجبی مشهدی پوشش صنعت برق کشور را ۱۰۰ درصدی دانست و ادامه داد: امسال ۲۵۰ روستا برق رسانی شده است و میتوان گفت درحال حاضر همه روستا‌های کشور از برق برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف برق ۲۴ سال یک مشترک خانگی در تهران است 

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه مشترکین برق می‌توانند از پاداش‌ها و حتی برق رایگان بهره‌مند شوند، افزود: مشترکینی که سال گذشته ۲۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف کرده و امسال مصرف برق خود را به ۱۰۰ کیلو وات کاهش داده اند، هزینه برق آن‌ها رایگان خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۳ میلیون مشترک برق با توجه به کاهش مصرف برق تا ۱۰۰ کیلووات مشمول طرح رایگان شدن هزینه برق هستند گفت: هر ۱۰ درصد کاهش مصرف برق سبب کاهش ۲۰ درصدی هزینه صورت حساب برق خواهد شد.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد مشترکین برق بیش از الگوی مصرف برق مصرف می کنند ادامه داد: اگر این مشترکین نیز میزان برق مصرفی خود را به کمتر از الگوی مصرف کاهش دهند ۱۶ درصد افزایش هزینه برق شامل حالشان نمی‌شود و امکان تولید برق پایدار در تابستان نیز برای صنعت برق تسهیل خواهد شد.

وی خاموش کردن یک لامپ واستفاده از نور طبیعی را سبب صرفه جویی ۱۰۰۰ مگاواتی در کشور دانست و افزود: افزایش هر یک درجه دمای کولر‌های گازی ۳ هزارمگاوات صرفه جویی در پی دارد و قراردادن کولر‌های آبی برروی دور کند نیز ۵۰ درصد مصر ف برق را کاهش می‌دهد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه برای هر استان سقف مصرف در نظرگرفته شده است، ادامه داد: شهر مشهد در اوج مصرف بیشترین مصرف را داشته و استان سمنان نیز در این زمان‌ها در وضعیت هشدار قرار داشته است.

سخنگوی صنعت برق گفت: برق مصرفی مراکز استخراج ارز دیجیتال درکشور حدود ۵۰۰ مگاوات تخمین زده می‌شود و تامین برق این مراکز درصورت تایید رسمی مراجع ذی صلاح، مستلزم ۵ هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری جدید درزیرساخت‌های صنعت برق است.

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به اینکه مصرف برق مراکز تولید بیت کوین در کشور حدود ۵۰۰ مگاوت تخمین زده می‌شود، گفت: به منظور احداث هر نیروگاه هزار مگاواتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مورد نیاز است بنابراین برای تامین ۵۰۰ مگاوات برق این مراکز باید حدود پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت بگیرد.

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه تولید هر بیت کوین معادل مصرف برق ۲۴ سال یک مشترک خانگی در تهران است، ادامه داد: بخش عمده‌ای از دستگاه‌های مورد استفاده این حوزه در ایران بازدهی کمی دارند و هر چه زمان سپری می‌شود مصرف برق آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع بیت کوین‌ها به زودی در هیئت دولت مطرح و مقررات آن تعیین تکلیف خواهد شد، ادامه داد: وزارت نیرو مسئولیت تامین پایدار برق کشور را بر عهده دارد و اگر مراجع ذی صلاح، استخراج ارز دیجیتال را به صورت رسمی تایید کنند بایستی چند اقدام در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی صنعت برق افزود: در ابتدا باید شرایط شبکه را برای میزان مصرف این واحد‌ها مهیا کنیم، اگر مزرعه‌ای قصد تولید بین کوین دارد باید شبکه‌های بالادستی و زیرساخت‌های آن را نیز به طور کامل فراهم کنیم تا برق پایداری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تجهیزات مورد استفاده در این بخش باید استاندارد‌های لازم را داشته باشد، گفت: تمامی صنعت برق در تلاش است تا اوج مصرف تابستان را به خوبی سپری کنیم و مردم از رفاه نسبی برخوردار باشند، بنابراین این دسته از مصرف کنندگان اگر جزو مشترکان رسمی صنعت برق شدند باید مانند سایر صنایع مصرف برق خود را در ساعت اوج کنترل و مدیریت کنند.

رجبی مشهدی تصریح کرد: همانگونه که صنایع با امضای تفاهم نامه‌های مدیریت مصرف میزان استفاده برق خود را در ساعت پیک کاهش داده و یا مشترکان بخش کشاورزی در چهار ساعت اوج مصرف چاه‌های کشاورزی خود را خاموش می‌کنند، این واحد‌ها نیز باید در زمان اوج مصرف میزان برق مصرفی خود را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه برای اوج مصرف تابستان امسال سه هزار مگاوات نیروگاه جدید به ظرفیت نیروگاه‌های موجود اضافه شده است، عنوان کرد: در پی بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری حدود چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات توان تولید نیروگاه‌های برقابی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی صنعت برق در پایان گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که شبکه برق کشور در وضعیت مطلوب و پایداری کامل قرار گرفته، صادرات برق به طورمعمول در حال انجام است و قطعی برق ناشی از کمبود تولید نداریم.

 

انتهای پیام/

تولید ارز دیجیتال نیازمند ۵ هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت برق است

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برق صنعت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۴۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران

جلسه متقاضیان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مخازن ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و بهینه‌سازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار با حضور نمایندگان شرکت‌های فولادی کشور و به میزبانی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برگزار شد.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط‌عمومی، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به دستاورد‌های شرکت ملی گاز ایران در دوره تحریم، گفت: سال ۱۳۸۹ بانک مرکزی، شرکتی ملی گاز و شرکت ملی نفت تحریم شدند؛ ظرفیت تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز، ۴۰۰ میلیون مترمکعب بود و امروز پس از یک دوره تحریم ۱۵ساله، میزان ظرفیت تولید، به ۸۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است و پالایش، انتقال و توزیع این زنجیره از ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب بالاتر است. پیچیده‌ترین تکنولوژی با انتقال تکنولوژی از ساخت توربین و کمپرسور از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان بازوی اجرای شرکت ملی گاز ایران، صورت‌گرفته است.

نوشادی در ادامه با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی و بخش‌های مختلف صنعت، افزود: جورچین صنعت گاز برای ادامه این مسیر پر افتخار، برای گسترش سطح مشارکت‌های مردمی و پاسخگویی به رشد فزاینده مصرف چه در مسیر توسعه و چه تولید انرژی و محصول و چه مصرف خانگی و تجاری، نیاز دارد که یک هم‌افزایی گسترده‌ای را انجام دهد. در استراتژی جدید شرکت ملی گاز ایران، برای مدیریت اوج مصرف که متأسفانه آسیبش نخست به تولید وارد می‌شود، تصمیم گرفتیم که وارد حوزه جذب سرمایه‌گذاری بشویم و پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایستگاه‌های تقویت فشار را خدمت شما معرفی کنیم.

در ادامه این نشست علیرضا بیات مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی گاز ایران نیز با تأکید بر اهمیت صنعت گاز در امر تولید، گفت: سرمایه‌گذاری در تمام حوزه‌ها یکی از اصول اصلی توسعه در هر صنعتی است و صنعت گاز در کشور ما جریان خونی است که در رگ‌ها و شریان اقتصادی جریان دارد و توسعه این صنعت بی شک به توسعه در دیگر بخش‌های تولید همچون صنایع فولادی و پتروشیمی و دیگر بخش‌های صنعتی می‌انجامد.

در ادامه این نشست پروژه‌های ذخیره‌سازی مخزن نمکی نصرآباد کاشان، میدان هیدروکربنی شوریجه مشهد، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و پروژه بهینه‌سازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز جهت سرمایه‌گذاری به نمایندگان شرکت‌های فولادی کشور معرفی شدند.

گفتنی است، نمایندگان شرکت‌های فولادی همچون شرکت ایمیدرو، گل‌گهر، توسعه آن و فولاد، جهان فولاد، فولاد مبارکه، گهر زمین، آهن و فولاد ارفع، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد ایران و فولاد سیرجان در این نشست به ارائه پرسش‌هایی در خصوص این پروژه‌های به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دیگر خبرها

  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • تکلیف افزایش قیمت برق روشن شد
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران