Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، استفاده از فناوری اطلاعات برای تحقق سیاست‌های نظام اداری موضوعی است که نظامها از آن تحت عنوان دولت الکترونیک یاد می کنند. در ایران نیز سابقه ارائه خدمات دولت الکترونیک به اوایل دهه هشتاد باز می گردد اما بر اساس مصوبه ششمین جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات مورخ ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۲ دولت، مقرر شده است تا کلیه خدمات ارائه شده به شهروندان از طریق سامانه های مرتبط صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق با اظهارات دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات هم اکنون بیش از ۶۰ درصد خدمات دولتی به صورت کاملاً الکترونیک ارائه می شود در حالیکه در مقام عمل راه زیادی تا تکمیل فرایند دولت الکترونیک باقی مانده است. گرچه ارائه خدمات دولت الکترونیک کامل در کشور با دشواریهایی روبروست اما مزایای آن به اندازه ای هست که بتوان از آسیب ها و موانعش صحبتی به میان آورده و برای ارتقای آن تلاش داشت. مزایایی چون ارتقا سطح مشارکت عمومی، ارائه خدمات سریعتر و ارزانتر و کارایی بیشتر از جمله مهمترین آن هاست که تلاش ها برای تحقق کامل آن را توجیه می کند.

** افزایش توان اجرایی در گرو شتاب در خدمات الکترونیک

بازوی دولت در میزان ارائه خدمات اجرایی است که به جامعه ارائه می دهد و طبیعتاً وجود هر گونه اخلال در روند ارائه این خدمات، از میزان اثر گذاری آن کاسته و مشروعیت سیستم برای عوام را به نوعی با شک و تردیدهایی همراه می کند. دولت الکترونیکی از این جهت که می‌تواند باعث افزایش شفافیت شده و مشکلات مربوط به اطلاعات نامتقارن را با افزایش دسترسی به اطلاعات کاهش دهد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نتایج مطالعات در این زمینه نشان می دهد کشورهایی که دارای شاخص فساد پایین تر و شفافیت بودجه بالاتری هستند، وضعیت مناسبتری در شاخص دولت الکترونیکی داشته، توان اجرایی آن را تسریع می کند. این امر موجب شده تا میزان اثرگذاری برای کشورهای در حال توسعه به مراتب بیشتر از کشورهای توسعه یافته باشد چرا که می تواند در ارائه خدمات روند ملموس تری برای افراد ایجاد نماید. هرچند مدیریت فساد اداری در بخش دولتی تا حد بسیار زیادی مبتنی بر تصمیم های مدیریت و عوامل کلان تر سازمانی و محیطی است و فناوری اطلاعات نمی تواند فی نفسه فساد را کاهش دهد با این وجود یکی از ارکان اصلی در تسریع امور جاری و ارائه خدمات به شهروندان محسوب می شود که رابطه مستقیمی را با میزان مشروعیت و اثربخشی دولت ایجاب می کند.

طی دو دهه گذشته، دولتها در سراسر جهان درصدد بودند تا از توان بالقوه فضای مجازی برای بهبود فرایندهای خدمات دولتی استفاده نمایند. در این رابطه علی رغم اینکه به صورت نسبی سطح خوبی از شفافیت و گستره مناسبی از روش های نوآورانه خدمت رسانی در کشور در قیاس با یک دهه پیش ارائه شده؛ اما برخی از مردم نسبت به استفاده از این خدمات در ارتباط با دولت بد گمانند. بهره مندی از خدمات دولت الکترونیک به شدت وابسته به میزان اعتماد کاربران است. میزان اعتماد و مشارکت، معیارهای کلیدی سرمایه های اجتماعی و نیز شاخص های حکومت داری خوب هستند، از این رو می توان گفت توسعه دولت الکترونیکی، امکانات گسترده ای را برای عینیت یافتن آرمان های حکومتداری خوب و سرمایه های اجتماعی (اعتماد و مشارکت) فراهم می کند که در صورت افزایش شتاب در روند اجرای آن می توان میزان اعتماد اجتماعی را نیز شاهد بود.

** اقناع جامعه و پیشبرد امور خدماتی

بررسی کارشناسان حاکی از این است که آمادگی جامعه برای پذیرش خدمات الکترونیک توسط دولت مشکل اصلی در گام نخست اجرای آن است. توسعه دولت الکترونیک هر قدر که مبتنی بر پیشرفت تکنولوژی است، به میزان بیشتری وابسته به پذیرش عمومی است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که حتی افرادی در بدنه دولت در مواجه با گسترش دولت الکترونیک مقاومت می کنند، هر چند تعداد زیادی هم از آن استقبال دارند. دولت با تغییرات سریعی که در عرصه اداری از طریق خدمات الکترونیک ایجاد می کند، از میزان دخالتهای انسانی در روند ارائه خدمات کاسته و از بروز زمینه های فساد و رانت اطلاعاتی و خدماتی جلو گیری می کند. این امر به نوبه خود می تواند موجبات مخالفت در گستره خدمات الکترونیک باشد.

ایجاد محیط فرهنگی مطلوب در رشد دولت الکترونیک و در ساختار سازمانی موجب می شود تا کارمندان به جای جلوگیری از خطر ریسک در کارهای اداری به مدیریت ریسک پرداخته، به خلاقیت و نوآوری در کارهای اداری ترغیب شوند.

** عدم ارتباط بین دستگاهی، اتلاف وقت و سرمایه

اگر بخواهیم از سرگردانی مردم در راهروهای ادارات دولتی سخنی به میان بیاوریم، قطعاً مثنوی ۱۰۰ دفتری از توضیح و تفسیر آن کم نخواهد بود و به مصداق حکایت معروف «کمتر کسی است که در ایران لیف بوروکراسی اداری را به تن خود ندیده باشد»، کسی از این قاعده مستثنی نیست. راهروهای هزارتویی ایجاد شده که بدون اغراق خروج موفق و مطلوب از آن، میزان زیادی از شانس را طلب می کند. صدور مفاصا حساب تامین اجتماعی برای طرح های پژوهشی، اظهارنامه مالیاتی و … نمونه هایی هستند که به دلیل عدم آشنایی کارشناسان دستگاه ها و اعمال سلیقه بر روند اجرای آنها که خود ناشی از چند وجهی بودن قانون در این زمینه می باشد، وقت و هزینه مادی و معنوی فراوانی را به خود اختصاص می دهد. این موضوع در خصوص ارتباط بین دستگاهی جهت مشخص نمودن روند ارائه خدمات به یکدیگر و به شهروندان از جمله مهمترین موانع پیش روی دولت الکترونیک می باشد. بنابر نتایج تحقیقات به عمل آمده در زمینه میزان استعلاماتی که بین دستگاه های اجرایی وجود دارد، نشان می دهد کمتر از ۱۰ درصد خدمات و استعلامات میان دستگاهی به صورت کاملاً الکترونیکی بوده و بیش از ۹۰ درصد نیز به صورت کاملاً غیر الکترونیک انجام می گیرد. نکته ای که در تناقض با اهداف اصلی شکل گیری دولت الکترونیک در راستای صرفه جویی در وقت و هزینه های مادی است.

در جوامع توسعه یافته که شهروندان و واحدهای خصوصی و دولتی به امنیت سیستم دولت الکترونیک اعتماد داشته و امور جاری را از طریق آن انجام می دهند، دولت هم در چنین محیطی پتانسیل حمایت از خلاقیت و نوآوری را افزایش داده و در یک رابطه دو سویه با مخاطبان، موجبات افزایش اعتماد و مشارکت اجتماعی را فراهم آورده و مشروعیت خود را نیز افزایش می دهد.

شرایط برای رشد دولت الکترونیک بیش از هر چیز نیازمند مدیریتی واحد و هماهنگ با سایر ارگان هاست. مدیریتی که تنها متکی بر متخصصین آی تی نبوده بلکه مجموعه ای از متخصصان علوم اجتماعی در حوزه های اقتصاد، جامعه شناسی، مدیریت و … را طلب می کند که برای رسیدن به یک دولت الکترونیک کامل اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. در بسیاری از کشورها توجه به مفهوم دولت الکترونیک و استقرار آن از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و دولت ها این مفهوم را تلاشی برای مدرنیزه کردن یا اصلاح و مهندسی دولت در راستای افزایش بهره وری و شفافیت می دانند. موضوعی که در ایران تلاش های قابل ملاحظه ای را می طلبد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۵۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد/ لزوم کاهش زمان دادرسی و تکریم ارباب رجوع

دادستان انتظامی قضات امروز سه شنبه هفتم فروردین به مناسبت فرارسیدن سال جدید و ایام نوروز با دادستان کل کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا - به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین قدیانی دادستان انتظامی قضات امروز سه شنبه هفتم فروردین به مناسبت فرارسیدن سال جدید و ایام نوروز با حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین با بیان اهمیت تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) تاکید کردند که دستگاه قضایی‌ همچون سالهای گذشته به پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ذیل برنامه‌های تعیینی ریاست معزز قوه قضاییه در کنار قوه مجریه و بنگاه‌های تولیدی است تا با همراهی و مشارکت مردم شاهد بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشیم.

 همچنین در ادامه این دیدار طرفین با اشاره به اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد، در مورد شیوه‌های بازرسی، تمرکز بر پیشگیری و تعامل به منظور اثربخشی بیشتر بازرسی‌ها، بر اتقان آرا و کاهش زمان دادرسی و همچنین تکریم ارباب رجوع تاکید نمودند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آذر ۱۴۰۲؛ مبارزه با فساد با طعم چای دبش/ پروژه آخر: تطهیر ساواک جهنمی
  • شفاف‌سازی رودیگر درخصوص پست اینستاگرامی‌اش درباره ماه رمضان
  • وصول بیش از۱۷۵۴ میلیارد ریال در حق صندوق دولت با پیگیری‌های دستگاه قضا
  • پیشنهاد ادغام مراجع نظارتی دولت
  • استرداد بیش از ۵۳۸ هزار میلیارد ریال درحق مالباختگان و بیت‌المال 
  • استرداد بیش از ۵۳۸ هزار میلیارد ریال درحق مالباختگان و بیت‌المال
  • افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم در گرو مبارزه با فساد
  • بازدید قائم مقام مدیر عامل بانک ملی ایران از شعبه فرودگاه امام(ره)
  • اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد/ لزوم کاهش زمان دادرسی و تکریم ارباب رجوع
  • ویزیت بیش از ۵۴ هزار نفر در بیمارستان‌های علوم پزشکی اهواز