Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامزد تصدی رسمی وزارت دفاع آمریکا در نشستی با یکی از کمیته‌های مجلس سنای این کشور که در راستای فرآیند تاییدش در این سمت برگزار شد، از بابت تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه و به چالش کشیدن آمریکا اظهار ناخرسندی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارک اسپر که مقام ارشد غیرنظامی نیروی زمینی ارتش امریکا بوده و از سوی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عنوان نامزد وزارت دفاع معرفی شده، در نشستی در راستای فرآیند تاییدش با کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا، به موضوع تصمیم اخیر دولت ترکیه برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه اشاره کرد و گفت، این فرآیند منحرف شدن ترکیه در چند سال گذشته از مسیر روابطش با غرب اتفاقی بسیار مایوس‌کننده بوده است

این اظهارات او در حالی مطرح شدند که دونالد ترامپ روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت، چنانچه ترکیه به اکتساب سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه ادامه دهد، آمریکا نیز به این کشور جنگنده اف-۳۵ نخواهد فروخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که ممکن است ترکیه از این سامانه برای جمع‌آوری اطلاعات درباره قابلیت‌های جنگنده اف-۳۵ استفاده کرده و اطلاعات مربوط به این جنگنده‌ها ممکن است در نهایت به دست روس‌ها برسد.

مارک اسپر به کمیته نیروهای مسلح سنا در پاسخ به سوالی درباره تصمیم ترکیه برای خرید اس-۴۰۰ گفت: این تصمیم ترکیه اشتباه و در عین حال مایوس‌کننده است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه ترکیه مدت‌ها یک هم‌پیمان قابل اعتماد ائتلاف ناتو بوده است، اما اکنون دارد در مسیری اشتباه حرکت می‌کند.

او تاکید کرد، اخیراً به وزیر دفاع ترکیه گفته است: شما یا می‌توانید اس-۴۰۰ را داشته باشید و یا اف-۳۵ را. شما نمی‌توانید هر دوی آنها را با هم داشته باشید. اکتساب سامانه اس-۴۰۰ اساساً قابلیت‌های اف-۳۵ را تضعیف می‌کند.

با این حال ترکیه تا کنون بخشی از فرآیند تحویل چهار جنگنده اف-۳۵ را از آمریکا طی کرده است و این جنگنده‌ها در پایگاه نیروی هوایی آمریکا در ایالت آریزونا به سر می‌برند و پرسنل ارتش ترکیه نیز در آنجا مشغول گذراندن دوره آموزش خلبانی با این جنگنده بوده‌اند.

پنتاگون به این پرسنل ترکیه تا ۳۱ ژوئیه مهلت داده تا آمریکا را ترک کنند و با توجه به اینکه ترکیه بخشی از تجهیزات اس-۴۰۰ را نیز تحویل گرفته، روند مشارکت این کشور در برنامه جنگنده اف-۳۵ خاتمه پیدا خواهد کرد.

اسپر در ادامه به این کمیته سنا تصریح کرد، معتقد است آمریکا باید راه‌حل‌های دیپلماتیک را در قبال اختلافاتش با ایران در پیش بگیرد و از جنگ بر حذر باشد.

او تاکید کرد: من موافق هستم که ما خواستار جنگ با ایران نیستیم. ما جنگ با ایران را جست‌وجو نمی‌کنیم. ما لازم است که به مجرای دیپلماتیک برگردیم.

به ادعای اسپر، دولت آمریکا تصمیم دارد به زودی قانونگذاران این کشور را در جریان برنامه‌ای به منظور همکاری با کشورهای دیگر به هدف رصد نزدیک‌تر کشتی‌های تجاری در داخل و اطراف خلیج فارس بگذارد.

اسپر این شهادت‌ها را یک روز بعد از آنکه ترامپ نامزدی او را به سنا اعلام کرد، مطرح کرد، هر چند که در نشست مذکور، با الیزابت وارن سناتور دموکراتی که نامزد ریاست جمهوری در این حزب نیز هست، اختلاف پیدا کرد.

وارن در اظهاراتی گفت که به انتصاب اسپر به وزارت دفاع رای مثبت نخواهد داد و علت این مخالفت او با اسپر، بی‌میلی این نامزد تصدی وزارت دفاع به رفع تضاد بالقوه در منافع خود نزد کارفرمای سابقش یعنی شرکت ریتیون است.

وارن تصریح کرد: من می‌گویم که شما نباید به عنوان وزیر دفاع تایید بشوید.

انتظار می‌رود مجلس سنای آمریکا که تحت رهبری جمهوری خواهان است، در روز پنجشنبه اسپر را به عنوان وزیر دفاع تایید کند و به این ترتیب هفت ماه وضعیت مبهم این پست در پنتاگون پایان خواهد یافت.

از زمانی که جیمز ماتیس در ابتدای سال ۲۰۱۹ از وزارت دفاع کنار رفت، وزیر دفاعی که تایید سنا را داشته باشد در این سمت منصوب نشده و وزیر دفاع موقت در آن حضور داشت.

برخی نمایندگان کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا به اسپر از بابت مشکل عدم حضور مقام‌های ارشد دارای تاییدیه سنا در پنتاگون اظهار نگرانی کردند.

اسپر تاکید کرد که با مقام‌های کاخ سفید در روز دوشنبه دیداری داشته تا به موضوع پر کردن سمت‌های خالی که شامل مقام ارشد غیرنظامی نیروی هوایی آمریکا نیز هست، رسیدگی کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مارک اسپر آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۵۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقابل هوش مصنوعی و انسان در نبرد هوایی ارتش آمریکا!

به گزارش نشریه TheVerge / ترجمه در گروه استان‌های‌ ‌ایسکانیوز از اصفهان، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به «دارپا» (DARPA) در راستای «برنامه تکامل نبرد هوایی» (Air Combat Evolution) از دسامبر ۲۰۲۲ میلادی در حال آزمایش و توسعه هوش مصنوعی بوده است. این آژانس در تلاش بوده که فناوری هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای توسعه دهد که نه تنها بتواند به‌صورت خودران یک جت جنگنده را هدایت کند، بلکه پروتکل‌های ایمنی نیروی هوایی ایالات متحده را نیز رعایت شود.

پس از تکمیل شبیه‌سازی عملیات داگ‌فایت [Dogfight به نبرد هوایی گفته می‌شود که دو هواپیمای جنگنده در فاصله نزدیک به‌هم، درگیر می‌شوند]، دو جنگنده با استفاده از هوش مصنوعی به‌عنوان خلبانِ خودران (Autopilot) طراحی شدند. سپس DARPA کار خود را با نصب این سامانه بر روی دو جنگنده X-62A ادامه داد. این جنگنده‌ها، هواپیمای تمرینی خلبانان نیروی هوایی ارتش آمریکا محسوب می‌شوند.

این اقدام به DARPA اجازه داد تا جنگنده‌های خودران با هوش مصنوعی را در پایگاه هوایی ادواردز کالیفرنیا پرواز دهد؛ جایی که این آژانس مدعی شده «اولین آزمایش موفقیت‌آمیز داگ‌فایت هوش مصنوعی علیه انسان» را انجام داده است!

خلبانانِ انسانی که در کنار سامانه خودران هوش مصنوعی درون کابین X-26A قرار گرفتند، قابلیت غیرفعال‌سازی هوش‌مصنوعی در هر لحظه‌ای را داشتند؛ اما DARPA ادعا کرده که در این آزمایش نیازی به این‌کار نبوده است.

این هواپیمای آزمایشی در برابر دو جت جنگنده F-16 قرار گرفتند که کاملاً توسط انسان کنترل می‌شد، تا ارتفاع ۶۰۹ متری اوج گرفته و به سرعت ۲ هزار کیلومتر در ساعت رسیدند. آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا البته جزییاتی از «پیروز این نبرد» ارائه نکرده است.

بیل گری، خلبان آزمایشی ارشد در دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی هوایی، درباره نبرد نزدیک این جنگنده‌ها گفت: عملیات داگ‌فایت (Dogfighting)، چالش اصلی آموزشی ما برای خلبانانِ تحت تعلیم بود که با ورود سامانه‌های هوش مصنوعی، خوش‌بختانه این چالش حل شده است.

بنابر اعلام DARPA جنگنده‌های خودران هوش مصنوعی تاکنون در مجموع ۲۱ پرواز آزمایشی انجام داده و این آزمایش‌ها در سال جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

هرچند پیشرفت‌های سریع علمی در حوزه هوش مصنوعی، نگرانی‌هایی را در مورد نحوه استفاده نظامی از این فناوری ایجاد کرده است. در همین رابطه، سال گذشته روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود که پنتاگون برای تقویت قابلیت‌های نظامی و افزایش شمار هواپیماهای بدون سرنشینِ خود، توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی را دنبال می‌کند.

خبرنگار: علی سمیرمی پوده

انتهای خبر/

کد خبر: 1228103 برچسب‌ها آمریکا هوش مصنوعی نیروی هوایی ارتش

دیگر خبرها

  • دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟
  • مخالفت نتانیاهو با جلسات ارزیابی اهداف تجاوز اسرائیل به غزه
  • تقابل هوش مصنوعی و انسان در نبرد هوایی ارتش آمریکا!
  • لغو مراسم اهدای جوایز انجمن قلم آمریکا به دلیل جنگ علیه غزه
  • اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • شروع کار سفارت در هتل و مذاکرات سفیر برای خرید جنگنده از اتیوپی
  • روسیه در جنگ اوکراین پیروز خواهد شد
  • اعلام طرح آمریکا برای اعزام مشاوران نظامی به اوکراین/ تصرف بخش های دیگری از خاک اوکراین توسط روسیه
  • نزدیک شدن جنگنده‌های چینی به ۷۰ کیلومتری تایوان
  • مذاکرات السودانی در آمریکا درباره خرید بالگرد و سامانه پهپادی