Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای شناسایی و تحقق فرارهای مالیاتی یک اقتصاددان معتقد است که سازمان امور مالیاتی باید تمرکز خود را روی حدود یک میلیون پرونده‌های کلان مالیاتی مربوط به مؤدیان پردرآمد بگذارد.

به گزارش ایسنا، یکی از عمده‌ترین مسائلی که در ارتباط با مسائل مالیاتی در کشور مطرح است مساله فرارهای مالیاتی است. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته حدود ۳۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل شناسایی فرارهای مالیاتی، تشخیص و مطالبه شده که فقط ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد آن مربوط به سال گذشته بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره این حجم از فرارهای مالیاتی و راه حل مقابله با آن میثم موسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بهترین گزینه ممکن برای اصلاح روند مالیات گیری و جلوگیری از فرارهای مالیاتی بهسازی و نوسازی سیستم کلی مالیات‌گیری است، اضافه کرد: با این حال و در شرایط اقتصادی فعلی بهتر است سازمان امور مالیاتی بخشی از پرونده‌های مالیاتی خرد را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر پرونده‌های کلان‌تر و مهم‌تر بگذارد.

این اقتصاددان تعداد پرونده‌های مالیاتی را حدود ۱۰ میلیون پرونده برآورد کرد و گفت: تعداد بالای این پرونده‌ها باعث شده تا امکان کارآمدتر کردن سیستم مالیاتی در این شرایط وجود نداشته باشد. برای این کار بهتر است سازمان امور مالیاتی در وهله اول تمرکز خود را روی یک میلیون پرونده مالیاتی که از همه مهم‌تر هستند بگذارد، چرا که این پرونده‌ها احتمالاً بیشترین فرار مالیاتی را هم در خود دارند.

موسایی به منابع محدود سازمان امور مالیاتی برای پیگیری همه امور مربوط به ۱۰ میلیون پرونده مالیاتی هم اشاره کرد و گفت: اینکه سازمان امور مالیاتی بخواهد برای فلان کشاورز یا باغدار در روستاهای دوردست پرونده مالیاتی باز کند فقط باعث افزایش هزینه‌ها بر این سازمان می‌شود. مالیات این اقشار حتی اگر هم وصول شود مبلغ ناچیزی است که بعید است فرار مالیاتی آنچنانی هم در آنجا کشف شود.

او با تاکید بر ضرورت ایجاد عدالت مالیاتی اضافه کرد: بهتر است سازمان امور مالیاتی به سراغ دلالانی برود که محصولات کشاورزان را خریداری می‌کنند و بدون ایجاد هیچ گونه ارزش افزوده‌ای آن را به فروش می‌رسانند و سودهای کلان به جیب می‌زنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماليات فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی اقتصاددان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۵۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس

در حالی که با اصلاح بخش دوم بودجه درامدهای مالیاتی ۷۰ همت کاهش یافته به نظر میرسد در صورت تصویب طرح مجلس ۱۰۰ همت از درامدهای مالیاتی نیز با کاهش رو به رو شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی بخش دوم لایحه بودجه نشان میدهد دولت حدود 70 هزار میلیارد تومان از درامدهای مندرج در قانون بودجه را تعدیل کرده است.

این عقب نشینی 70 هزار میلیارد تومانی تحت تاثیر انتقادها از دولت در خصوص افزایش 50 درصدی مالیاتها در 1403 صورت گرفته است.

این درحالی است که مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره 6 قانون بودجه را تصویب کرده که در صورت تصویب نهایی حدود 100 همت از درامدهای ناشی از حذف معافیتها کاهش خواهد یافت.

ساماندهی معافیتهای مالیاتی با نقطه نظر مثبت وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه وبودجه و رئیس سازمان مالیاتی در دستورکار قرار گرفته بود که نخستین بار رئیس سازمان بورس نسبت به حکم قانون بودجه، نکات انتقادی را مطرح کرد.

بر این اساس مجموعا 170 همت از درامدهای مالیاتی بودجه 1403 کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • تکلیف مجلس به سازمان امور مالیاتی برای قبول هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی
  • تکالیف سازمان امور مالیاتی در باره صورتحساب الکترونیکی
  • تلاش دانه‌درشتها برای جلوگیری از لغو رانت مالیاتی صندوق‌ها
  • نماینده مجلس : مردم از چپاول‌های درشت مانند چای دبش نتیجه می‌گیرند که اموال آنان بلاصاحب است