Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تب‌دار حاد بوده و با وجود اینکه این بیماری ویژه حیوانات است ولی موارد تک‌گیر و همه گیری‌های ناگهانی در انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد که موارد این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه‌ها که مخزن بیماری هستند، بیشتر رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین معصومی افزود: شروع ناگهانی علایم این نوع بیماری شامل سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی (بخصوص در پشت و پاها)، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، کاهش اشتها، کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون است که در مراحل بعدی علایم خونریزی در قسمت‌های مختلف بدن از قبیل خونریزی از مخاط، خونریزی از زیر پوست، خونریزی از بینی، خونریزی از لثه، خلط خونی، ادرار خونی و غیره نیز ممکن است مشاهده شود.

وی راه اصلی انتقال این بیماری را نوعی کنه عنوان کرد و گفت: ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در طبیعت به وسیله کنه‌های سخت گونه هیالوما منتقل می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: کنه‌های نابالغ از طریق خونخواری از مهره‌داران کوچک مثل موش، خرگوش، سنجاب، جوجه تیغی و غیره آلوده می‌شوند و از طرفی کنه‌های بالغ عفونت را به مهره داران بزرگ مثل گاو، گوسفند، بز، شتر، اسب، شتر مرغ و… منتقل می‌کنند.

وی یادآوری کرد: نیش زدن کنه‌های آلوده و همچنین له کردن آنها بر روی پوست یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان محسوب می‌شود و از طرفی تماس با خون و بافت‌های دام آلوده نیز می‌تواند برای انسان بیماری‌زا باشد لذا افرادی که با دام و بافت‌های دامی سر و کار دارند مثل دامداران، قصاب‌ها، دلالان دام، دامپزشکان، پشم چینان و کارگران کشتارگاه ها بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: تماس با خون، بزاق، ادرار، مدفوع، استفراغ و بافت‌های بیماران مبتلا به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو نیز موجب انتقال بیماری می‌شود.

وی توصیه کردد، هنگام رفتن به محل نگهداری دام ها و یا تماس با دام از پوست خود در برابر گزش کنه محافظت کرده و در صورت گزش کنه از له کردن آن بر روی پوست خودداری و با استفاده از پنس، کنه با دقت از پوست جدا شود.

معصومی افزود: عموم مردم باید از گوشت‌های مورد تایید سازمان دامپزشکی استفاده و آن را بصورت کاملا پخته مصرف کنند و از طرفی ذبح دام‌ها باید در کشتارگاه ها انجام شود و در این میان از ذبح دام ها در مراسم ها و معابر عمومی خودداری کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به انتقال این بیماری از طریق تماس با خون و بافت‌های حیوان آلوده، در هنگام ذبح دام‌ها از وسایل حفاظتی مثل ماسک، عینک، روپوش و پیش بند پلاستیکی، چکمه و دستکش لاستیکی استفاده شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: گوشت دام تازه ذبح شده حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و بعد از آن با پوشیدن دستکش قطعه قطعه شود.

وی تاکید کرد: هنگام تماس با بیمار مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از وسایل حفاظتی مثل دستکش، ماسک، عینک، روپوش و … استفاده شود که این از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معصومی یادآوری کرد: توصیه می شود اگر افراد پس از گزش کنه و یا تماس با دام و بافت‌های دامی دچار علایم این بیماری شدند در کوتاه ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنند.

۹۶۴۶/‏۶۰۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیماری های واگیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۵۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون بیش از یک میلیون رأس دام در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ حاج‌کاظمی گفت: همه ساله طبق برنامه پیشگیرانه واکسیناسیون رایگان علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام توسط اکیپ‌های دامپزشکی بخش دولتی و غیردولتی انجام می‌گیرد.

وی افزود: با اجرای عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های دام، ضمن کاهش دام‌های مبتلا به این بیماری‌ها، سلامت و بهداشت عمومی جامعه نیز افزایش می‌یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به واکسیناسیون بیش از ۴۳۶ هزار رأس دام شامل گاو، گوساله، گوسفند، بز و تک سمی علیه بیماری شاربن در این استان گفت: نام دیگر این بیماری سیاه‌زخم بوده که یک بیماری عفونی و قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

وی همچنین از واکسیناسیون بیش از ۹۴۷ هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله خبر داد و گفت: آبله بیماری ویروسی حادی است که موجب ایجاد خسارت‌های اقتصادی زیاد و تلفات دامی در گوسفند و بز می‌شود.

حاج کاظمی بابیان اینکه برای حفظ و ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه همه مسئول هستیم، از دامداران خواست تا همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی استان داشته باشند.

دیگر خبرها

  • این ٨ ماده غذایی را بخوریم تا پیر نشویم
  • این ٨ مواد غذایی را بخوریم تا پیری نشویم
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • واکسیناسیون بیش از یک میلیون رأس دام در زنجان
  • شهروندان گوشت را فقط از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند
  • پیشگیری از بیماری هاری ارزان و قطعی است ؛ از تحریک سگ و گربه بپرهیزید
  • واکسیناسیون یک میلیون و ۵۳۴ هزار رأس دام علیه تب برفکی در زنجان
  • آیا رنگ ادرار نشان‌دهنده سلامتی است؟
  • رنگ ادرار نشان‌دهنده بیماری است؟
  • عکس| ثبت تصویر یک زاغ سفید کمیاب