Web Analytics Made Easy - Statcounter

جناب وزیر حضور در توییتر را ضامن امنیت ملی می‌داند، درحالی‌که صحنه‌گردانی توییتر در آشوب‌های کشورهای مختلف، بر همگان روشن است.

مشرق - «توییتر شبکه‌ای بسیار مؤثر است و این واقعیت که من هم از این شبکه استفاده می‌کنم به این معناست که ما معتقدیم این شبکه ابزاری مؤثر است. آمدن صدای ایرانی به داخل این شبکه نه‌تنها مغایر با امنیت ملی نیست بلکه ضامنی برای آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این آخرین مواضع وزیر ارتباطات در حمایت از توییتر است. فردی که سابقه حضور در نهاد امنیتی دولت را دارد که بر اساس آن، باید نگاه جامع و کاملی نسبت به مفهوم امنیت ملی داشته باشد اما مواضع و عملکرد وی، برداشت دیگری به دست می‌دهد. در این رابطه بخوانید.

جناب وزیر حضور در توییتر را ضامن امنیت ملی می‌داند، درحالی‌که صحنه‌گردانی توییتر در آشوب‌های کشورهای مختلف، بر همگان روشن است. به‌عنوان نمونه هیلاری کلینتون - وزیر امور خارجه اسبق آمریکا- درباره نقش این شبکه در فتنه 88، در کتاب خاطرات خود (انتخاب‌های سخت) می‌گوید:

چند روز قبل از آنکه رویدادهای تهران شروع شود، مقامات وزارت امور خارجه آمریکا که مشغول نظارت بر تلاش‌های مخالفان ایرانی روی خطوط اینترنت بودند، موفق به کشف یک دردسر شدند. توییتر در نظر داشت خدمات جهانی خود را برای تعمیرات و نگهداری‌هایی از پیش در نظر گرفته شده، قطع کند. این خدمات درست در میان اتفاقات تهران قطع می‌شد. جارد کوهن با دورسی (از بنیان‌گذاران توییتر) تماس گرفت و نسبت به قطع سرویس توییتر به وی هشدار داد که قطع سرویس توییتر به فعالان ایرانی آسیب می‌زند. درنتیجه این تماس‌ها و هشدارها، توییتر برنامه تعمیرات و نگهداری خود را به تعویق انداخت.» [1]

وی در جای دیگری از کتاب می‌گوید:

«تیم مدیریتی توییتر، از جمله افرادی هستند که توسط وزارت امور خارجه آمریکا، به آشوب‌طلبان و معترضان کشورهای گوناگون آموزش‌های لازم برای براندازی از طریق فضای مجازی، خصوصاً شبکه‌های اجتماعی را ارائه می‌دهند.» [2]

همچنین در دی‌ماه 96 که اعتراضات مردمی نسبت به شرایط اقتصادی شکل گرفت، این توییتر بود که در وسط میدان، اعتراضات مردم را به سمت اغتشاش، تخریب و قتل افراد بی‌گناه پیش برد. در آن وقایع، اغتشاشگران در توییتر با هشتگ اعتراضات سراسری، سعی در توسعه ناآرامی‌ها داشتند. طبق آمار سایت .comtrendsmap  فقط در یک روز (یازدهم دی‌ماه 96)، تعداد 31.500 توییت با هشتگ اعتراضات سراسری، از مبدأ کشور عربستان منتشر شد که این تعداد، معادل 25 درصد کل هشتگ‌ها با عنوان مذکور است! [3]

هرچند طی سال‌های اخیر، عربستان به یکی از حامیان اصلی منافقین تبدیل شده است، اما فعالیت نیروی انسانی که به‌صورت معمول به انتشار توییت و ترند سازی یک هشتگ بپردازد، بخش کوچکی از ماجرا است و آنچه اهمیت دارد، نقش مدیریت سرویس است که متأسفانه نسبت به آن غفلت بزرگی صورت می‌گیرد.

به این خبر توجه کنید: «یک شاهزاده سعودی، دومین سهامدار بزرگ توییتر است!» [4] ، برخی اخبار عربستان را مالک 80 درصد سهام توییتر می‌داند! [5] براین اساس سؤال اینجا است، آیا مدیریت توییتر نمی‌تواند هشتگ دلخواه خود را ترند نماید؟ (به عبارت دقیق‌تر، مدیریت توییتر نمی‌تواند هشتگ موردنظر خود را در لیست ترند ها نمایش دهد؟) ساده‌لوحانه است اگر به این سؤال، جواب منفی دهیم.

اساساً، سرمایه‌گذاری که میلیون‌ها دلار سرمایه خود را بابت خرید سهام یک شبکه اجتماعی هزینه می‌کند، یکی از اهداف مهمش، مدیریت و جهت‌دهی به افکار عمومی است که از قضا عربستان سعودی در این زمینه ید طولایی دارد. در جریان قتل خاشقجی روزنامه نگار عربستانی منتقد سعودی، درحالی‌که افکار عمومی در سراسر جهان، از بن سلمان به‌عنوان متهم اصلی قتل، ابراز انزجار می‌کردند، ناگهان هشتگی در حمایت از وی در توییتر ترند شد (#کلنا_ثقه_فی_محمد_بن_سلمان) که همگان را به تعجب واداشته و گزینه دست‌کاری هشتگ‌های ترند توییتر را پررنگ‌تر کرد. البته در این رابطه یعنی نقش مدیریت شبکه‌های اجتماعی در هدایت افکار عمومی، شواهد و مستندات متعددی وجود دارد که پرداختن به آن‌ها مجال دیگری می‌طلبد.

با این وجود، سؤال جدی از وزیر محترم این است که اگر دغدغه امنیت ملی را دارید، تأخیر در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، برچه اساسی است؟ درحالی‌که بالاترین سطح از سلامت و امنیت، تنها گوشه‌ای از مزایای آن است.

جناب وزیر! درحالی‌که تلگرام توسط دو معارض روسی تبار که تحت تعقیب سرویس امنیتی روسیه بودند طراحی و با حمایت مالی یک ژنرال برجسته آمریکایی رشد کرد، شما در بدو فعالیت تلگرام در کشور، اصرار داشتید آن را امن و روسی جلوه دهید! با تکیه بر مذاکرات محرمانه با تلگرام، به مسئولان اطمینان دادید که قدرت کنترل تلگرام را دارید. آقای پژمان فر نماینده مجلس در این رابطه می‌گوید: «آقای آذری جهرمی روزی در جلسه شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد ما قدرت کنترل تلگرام را داریم؛ با مدیران آن‌ها صحبت کرده‌ایم و می‌توانیم با یک پیامک تمامی نگرانی‌های خود را برطرف کنیم». اما خود شما شهادت می‌دهید که چنین اتفاقی نیفتاد و علاوه بر آسیب‌های متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، تلگرام میلیاردها بسته اطلاعاتیِ کشور را در اختیار دشمنان قرار داد. کار به‌جایی کشید که خود شما در جریان اغتشاشات 96 مجبور شدید اعتراف کنید: «تلگرام به تعهدات خود عمل نکرده و حامی تروریسم است!»

اگر تصور شما این بود که مذاکره با دشمنان، می‌تواند منافع کشور را تأمین کند، تجربه تلگرام نشان داد چنین تصوری به‌غایت اشتباه است. ازچه‌رو اصرار بر تکرار این تجربه شکست‌خورده دارید؟ به فرموده نبی مکرم صلی‌الله علیه و آله، «مؤمن از یک سوراخ، دو بار گزیده نمی‌شود.» اما در عرصه فضای مجازی بارها گزیده شده‌ایم و هنوز درس عبرت نگرفته‌ایم!

اگر قرار است توییتر امنیت ملی را تأمین کند، لطفاً ابتدا گزارشی درباره نقش اینستاگرام در تأمین امنیت ملی ارائه کنید. هنوز مدت زیادی از بستن صفحات وابسته یا هوادار سپاه و نیروهای انقلاب توسط اینستاگرام نگذشته است، مگر نه اینکه سپاه در خط مقدم حفظ امنیت ملی است؟ حذف کوچک‌ترین محتوا در تائید و حمایت این نهاد، توسط مدیریت اینستاگرام، چطور در راستای امنیت ملی است ؟!

استکبارستیزی ایران اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگر، موردتوجه ملت‌های آزاداندیش و آزادی‌خواه جهان قرارگرفته است. پیروزی‌های محور مقاومت و فروریختن هیمنه پوشالی آمریکا و اذنابش در منطقه، نگاه‌ها را بیش‌ازپیش به سمت ایران چرخانده است. از این فرصت استفاده کنید. به‌جای صرف وقت و توان خود در حمایت از شبکه‌های اجتماعی دشمن، که اقدامات و اظهارات هر از چند گاه شما شاهد بر آن است، همت کنید از پیام‌رسان‌های بومی حمایت واقعی نمایید تا نه‌تنها نیاز کشور را تأمین نمایند بلکه به صدها میلیون نفر در سراسر جهان سرویس دهند. بدون شک شبکه اجتماعی متعلق به ایران اسلامی، از کشورهای همسایه و خاورمیانه گرفته تا جنوب آفریقا و ازآنجا تا آمریکای لاتین و حتی قلب اروپا، مخاطب و کاربر خواهد داشت. بیش از یک میلیارد مسلمانان جهان، دل‌بستگی به صهیونیست‌ها ندارند که در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و واتس اپ صهیونیستی فعالیت کنند. این ظرفیت‌های  استراتژیک را از دست ندهید و همگی می‌دانیم جوان ایرانی از پس آن برمی‌آید. بدون شک سخت‌تر از هسته‌ای، ردیابی و شکار گلوبال هاوک، نانو، سلول های بنیادی و... نیست!

ضامن امنیت ملی، حمایت واقعی از سرویس‌های داخلی است نه توسعه و تبلیغ سرویس‌های دشمن!

[1] . گزینه‌های دشوار، ص 806.

[2] . گزینه‌های دشوار، ص 802.

[3] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/10/12/1617869

[4] شاهزاده الولید بن تلال، با در اختیار گرفتن ۵ درصد از سهام توییتر، به دومین سهامدار بزرگ این شبکه‌ی اجتماعی تبدیل شد. https://www.zoomit.ir/2015/10/7/24846/

[5] https://www.yjc.ir/00ONrf

منبع: مشرق

کلیدواژه: دادگاه نجفی بازار سکه و ارز اخبار خودرو توییتر فیسبوک محمد جواد آذری جهرمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۷۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی دهستان ارمو شهرستان دره شهر

به گزارش خبرگزاری جام جم آنلاین ؛ محمد محمدی افزود: این پروژه از محل پروژه‌های جهاد آبرسانی، با همکاری آبفای استان و با استفاده از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) (بسیج سازندگی سپاه استان) در حال انجام است.

وی ادامه داد: این پروژه به طول ۸ کیلومتر و با لوله پلی اتیلنی اجرا می‌شود که از این مقدار ۵ کیلومتر اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یادآور شد: فاز اول این پروژه به طول ۶کیلومتر طی چند ماه گذشته به اتمام رسیده که با بهره برداری از فاز دوم، جمعیتی افزون بر ۳ هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار خواهند شد.

محمدی با اشاره به اینکه ایلام با پیشرفت ۷۶ درصدی پیشگام در پروژه‌های جهاد آبرسانی (طرحی برای رساندن آب به روستا‌های بدون آب سالم بهداشتی و یا نیازمند بازنگری در تأسیسات آبرسانی) است، خاطرنشان ساخت: جهاد آبرسانی طرحی است برای رفع تشنگی روستا‌ها که بر اساس آن در فاز اول، ۱۲۸ روستای استان ایلام از نعمت آب پایدار بهره‌مند می‌شوند..

لازم به ذکر است دهستان “ارمو” با جمعیت سه هزار نفر از دهستان‌های شهرستان دره شهر می‌باشد.

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی دهستان ارمو شهرستان دره شهر
  • چطور از تلگرام بیزنس درآمدزایی کنیم؟
  • پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی ارمو دره شهر
  • افشاگری بنیانگذار تلگرام علیه آمریکا/ گوگل و اپل هرچه را بخواهند سانسور می‌کنند
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟
  • فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی
  • موشک‌های ایران برای کدام کشورها تهدید است؟
  • تلگرام دارای ۱۶ عملکرد جدید می شود | جزئیات را بعداً فاش می کنم
  • تلگرام دارای ۱۶ عملکرد جدید می شود | جزئیات را بعداً فاش کند