هنرمندان ما امروزه به سوی خنداندن حرکت میکنند/طنز واقعی باید در مخاطب ایجاد اندیشه کند
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۷۴۳۰
خبرگزاری میزان- نویسنده کتاب طنز «لطیفههای زیرخاکی» گفت: تمام اثرها نمیتوانند طنز لقب بگیرند بلکه تنها اثری فاخر شناخته میشود که انتقادی باشد و مخاطب را به فکر فرو ببرد به بیان دیگر طنز واقعی درگیری اندیشه ایجاد میکند. تاریخ انتشار: 12:48 - 26 تير 1398 - کد خبر: ۵۳۳۹۶۱
علیرضا لبش نویسنده کتاب طنز «لطیفههای زیرخاکی» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، به عمدهترین مشکل طنزپردازان امروزه کشور اشاره کرد و گفت: کمرنگ شدن تفکر و توجه به اقبال عمومی آفت بزرگی برای طنز پردازی به شمار میرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: یک طنزپرداز باید تفکر تولید داشته باشد و به نقد مسائل اجتماعی بپردازد، اما متاسفانه امروزه میبینیم طنزپردازان بیشتر به دنبال لایک و فالوور جمع کردن هستند.
لبش با اشاره به ضرورت بررسی آسیبهای موجود در حوزه طنزپردازی اظهار کرد: بررسی علل و عوامل ریشههای طنز نشان میدهد طنز پردازان ما در مسیری اشتباه قدم بر میدارند و این امر سبب فاصله گرفتن طنز از رشد و ترقی میشود، یک طنزپرداز باید خودش تولید کننده محتوا باشد نه مصرف کننده. آنها میتوانند با تولید محتوای ارزشمند مسیر جامعه را تغییر دهند یا به بیانی دیگر ذائقهها را عوض کنند و به تفکرات سمت و سو بدهند.
لبش با تاکید بر نحوه به کارگیری ساز و کارهای طنز پردازی توسط هنرمندان ابراز کرد: عدم توجه به چارچوبهای طنزپردازی این مقوله را به سوی ابتذال کشانده است با این همه حضور فضای مجازی نیز بر این چالش دامن زده بدین ترتیب کارها تنزل پیدا کرده حتی در سینما نیز کمدی به شکل سخیفتر دنبال میشود.
این نویسنده بیان کرد: متاسفانه دیگر هنرمندان ذائقه نمیسازند و برای پیدا کردن مشکلات و مسائل و دغدغههای اصلی جامعه حرکت نمیکنند آنها حرکت ساز نیستند و در جهت تضعیف این هنر ارزشمند حرکت میکنند.
وی با اشاره به تفکرات برخی افراد مبتنی بر طنز مساوی با قهقهه تصریح کرد: برداشتهای درستی از طنز انجام نشده است به همین خاطر برخی معتقدند طنز مساوی با قهقهه است در صورتی که تعریف طنز چیزی متفاوت از باورهای موجود بوده لذا نیازمند بازنگری است. تمام اثرها نمیتوانند طنز لقب بگیرند، تنها اثری فاخر شناخته میشود که انتقادی باشد و مخاطب را به فکر فرو ببرد، به بیان دیگر طنز واقعی درگیری اندیشه ایجاد میکند.
لبش ابراز کرد: هنرمندان ما امروزه به سوی خنداندن حرکت میکنند و از اینکه بخواهند کاری تولید کنند که دیگران را در اندیشه فرو ببرد فرار میکنند این کار سختی است و ماندگاری ندارد البته این طبیعت انسان است که از کارهای سخت فاصله بگیرد.
وی بیان کرد: شرایط حاکم بر طنز سبب شده این نوع از ادبیات به حاشیه رانده شود در عین حال طنزی بسیار سطحی را ایجاد کرده است، بدین ترتیب طنزی که توان تاثیرگذاری بر ذهن افراد جامعه را ندارد ماندگاری نیز نخواهد داشت. نگاهی به آثار طنزپردازان گذشته نشان میدهد آثاری ماندگار خواهند بود که در خود پیامهای عمیقی به همراه داشته باشد و ذهن خواننده را با خود درگیر میکند.
لبش با اشاره به ضرورت تغییر نگاه هنرمندان درمقوله طنز و بازگشت به چهارچوبهای اصلی این هنر اظهار کرد: نخستین قدم تغییر تفکر هنرمندان است این مهم تاثیر گذارترین رویکرد در مسیر بهبود و تحول هنر طنز است در گامهای بعدی سازمانها و نهادها، بنگاههای نشر و اشاعه فرهنگ همچنین صدا و سیما باید برای تغییر ذائقه قدم بردارند. هنرمند به تنهایی نمیتواند آسیبهای موجود در حوزه طنزپردازی را تغییر دهد.
نویسنده کتاب «بوطیقای شیطان» بیان کرد: از آنجا که فرهنگ و اقتصاد به یکدیگر گره خوردهاند انتشاراتیها توان چاپ کتاب را ندارند لذا حضور نهادهای دولتی میتواند تاثیر گذار باشد. هرچند بررسیها نشان میدهد نهادهای دولتی در این زمینه عموماً فعالیت کم رنگی دارند و برعکس بخشهای خصوصی بهتر عمل میکنند.
لبش در پاسخ به آخرین کتب منتشر شده خود خاطرنشان کرد: «لطیفههای زیرخاکی» که مجموعههای بازنویسی شده از لطیفههای کهن است و به تازگی تدوین شده، همچنین کتاب «بوطیقای شیطان» که شامل هفت داستان و تالیف بوده، در انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: لطیفه های زیر خاکی طنز آسیب های اجتماعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۷۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
فیلم مست عشق در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
مست عشق در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است. ساعت ۵ عصر تا ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۴۲ هزار مخاطب داشت و از آنجایی که این فیلم تا ساعت ۴ بامداد روز شنبه، اکران فوقالعاده داشت، توانست سرجمع ۵۸ هزار مخاطب داشته باشد.
مست عشق در شرایطی این عنوان را در میان آثار یک دهه اخیر از آن خود کرده که احتمالا توانسته رکورد نمایش روز نخست سینمای پس از انقلاب را نیز بشکند که این ادعا با توجه به در دسترس نبودن آمار دقیق تعداد مخاطبان روز نخست فیلمهای دهههای ۶۰ تا ابتدای ۹۰، نمیتواند چندان دقیق باشد.
طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بودهاند که آمار خوبی از خود به جای گذاشتهاند: فروشنده در روز نخست اکران خود، ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است.
دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.
استقبال ۵۱ هزار نفری مخاطبان در روز نخست نمایش این فیلم در شرایطی رقم خورد که تمساح خونی به عنوان پرفروشترین فیلم امسال سینماهای کشور، طی روز گذشته، ۲۰ هزار مخاطب داشت و سال گربه نیز به عنوان دومین فیلم پرفروش امسال، نتوانست بیش از ۱۷ هزار مخاطب جذب کند.
این میزان استقبال سبب شد تا سینماها برای روز گذشته، میزبان ۱۱۰ هزار مخاطب با ۷ میلیارد تومان فروش باشند که یک آمار قابلقبول برای گیشه چهارشنبه به حساب میآید.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر