Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:38:20 GMT

استعداد کشی در پای تقلید

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۷۶۹۵

استعداد کشی در پای تقلید

در کودکی به تلاوت‌های مرحوم عبدالباسط بسیار علاقمند بودم و سعی می‌کردم در قرائت‌ها از وی تقلید کنم؛ البته بدون داشتن هیچ‌گونه استادی و فقط با اتکا به گوش دادن به یک نوار. در یک محفل قرآنی فرصتی دست داد و دل را به دریا زدم و سوره تکویر را به تقلید از آن مرحوم قرائت کردم. هنگام قرائت و به خصوص در نفس اول می‌پنداشتم که بسیار مورد تشویق قرار می‌گیرم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با پایان نفس اول متوجه سکوت سردی شدم که بر محفل حکمفرما شده بود و تا آخر قرائت همچنان سکوت بود. پس از پایان قرائت، ظریفی گفت: در تقلید از بزرگان باید دقت وافری داشت چرا که بابت اندک اشتباهی همه خرده خواهند گرفت؛ سعی کن راه خودت را بروی.

گروهی موسوم به داچیز شامگاه سه شنبه در سینمای سیتی سنتر قشم به اجرای قطعات مختلفی پرداخت که یاد آور این خاطره بود. یک گروه با تکیه بر اعتبار یک شخص که سابقه مناسبی در جزیره قشم داشت، کنسرتی را برگزار گرد که حاوی نکات مختلفی است.

در کنسرت شب گذشته هیچ اثری از خلاقیت دیده نمی‌شد. در بهترین حالت می‌توان آن را تقلید دست چندم از قطعات خوانندگان دیگر دانست و از این رو نمی‌توان نام کنسرت بر آن نهاد. هیچ قطعه جدیدی در مجلس شب گذشته شنیده نشد.

و این مهمترین انتقادی است که بر این کنسرت وارد است. کسانی که پول و وقت هزینه می‌کنند تا به کنسرت بیایند، حق دارند که قطعات جدید گوش کنند. بنابراین باید تفاوتی بین گروهی که کنسرت برگزار می‌کند با گروهی که در رستوران‌ها و یا مجالس عروسی اجرا دارند، متفاوت باشد.

البته اجرای چند قطعه کپی مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما اینکه تمام قطعات تقلیدی باشد، جای تامل دارد؛ برگزار کنندگان کنسرت داچیز باید پاسخی برای این سوال پیدا کنند که چرا فرد باید برای قطعاتی که به راحتی از طریق نِت در اختیار داشته باشد، هزینه کند. مسوولان مربوط از جمله اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی منطقه آزاد قشم و همچنین انجمن موسیقی که مجوزهای لازم را برای برگزاری کنسرت به این گروه ارائه داده‌اند نیز باید پاسخگوی این مسایل باشند.

مساله دوم قطعات انتخاب شده است. بیشتر قریب به اتفاق قطعات از یک خواننده مشخص با روش و متد کاری خاص انتخاب شده بود که برخی از این قطعات به عنوان شناسنامه فرد مذکور محسوب می‌شوند و ویژه خود فرد هستند؛ و از این رو چنان که در کنسرت شب گذشته به وضوح نمود پیدا کرد، مخاطب از شخص دیگری آن را نمی‌پذیرد. مخاطب اگر با این قطعات ارتباط قبلی برقرار کرده باشد، به هیچ عنوان از کنسرت شب گذشته لذت نبرده است؛ و اگر این قطعات را تا کنون نشنیده باشد مسلم است که مخاطب این قطعات نیست و نمی‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند و قطعات در سلیقه وی نمی گنجد.

مشکلات دیگری همچون نحوه تدوین صدا و به روز نبودن قطعات اجرایی نیز با ذوق مخاطب همراه نبود. به عنوان مثال اصطلاحاتی همچون «پل فردیس» برای مخاطب قشمی چه جذابیتی می‌تواند داشته باشد؟ علاوه بر آن بیان مسایل روشنفکری و البته زندگی ماشینی شهری در جزیره‌ای مانند قشم که مردمانش تا حد زیادی با آن بیگانه اند نشانه‌ای از نبود شناخت مناسب از مخاطب است.

این همه در حالی است که سرپرست گروه پیش از این با اجرای کنسرت موسیقی سنتی توانسته بود فراتر از انتظار ظاهر شود. اجرای قطعاتی با تنظیم سرپرست، رقص سماع، و نیز اجرای قطعات کپی با کیفیتی مناسب از جمله عوامل موفقیت کنسرت موسیقی سنتی در گذشته بود که در کنسرت شب گذشته اثری از آن دیده نشد. بنابراین به نظر می‌رسد فعالان موسیقی در قشم اگر به آنچه خود دارند تکیه کنند و دست به زانوی خود بگذارند و روی پای خود بایستند و بتوانند قطعاتی را خود تنظیم و اجرا کنند موفق تر از آن خواهند بود که به تقلید صرف از آثار (هر چند فاخر) دیگرانی بپردازند که در بهترین حالت به عنوان پانوشت و مقلد دیگران شناخته شوند.

۷۵۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۷۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش تصویری | قاب‌های ماندگار

در کنار داستان و شخصیت‌پردازی خوبی که این سریال دارد، قاب‌های زیبا و چشم‌نوازی را هم برای مخاطب ترسیم کرده که به جذابیت سریال افزوده است. 

به‌خصوص در سری جدید که اهالی روستا راهی یک سفر می‌شوند و از غرب ایران به جنوب کشور می‌روند و از این رو نماهای زیبایی را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهند. حتی در تیتراژ هم با اماکن و نقاط مهم گردشگری‌ای آشنا می‌شویم که شاید تاکنون ندیده بودیم.

دیگر خبرها

  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • گزارش تصویری | قاب‌های ماندگار
  • موسیالا: از مسی تقلید می‌کردم؛ می‌خواستم ببینم آیا می‌توانم مثل او بازیکن سطح بالایی شوم یا نه
  • خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید
  • بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد
  • چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  • اوسمار ویرا: فهمیدم استعداد بازی کردن فوتبال ندارم و به دنبال مربی‌گری رفتم / فیلم
  • ماجرای لغو کنسرت موسیقی در بوشهر چه بود؟
  • دادگاه ویژه سبب می‌شود که روحانیت ملاحظه بیشتری داشته باشند
  • بوشهر هم به سرنوشت اصفهان دچار می‌شود؟