Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ رئیس مجلس با اشاره به انتقادات از برجام گفت: وقتی آمریکایی‌ها خواستار پذیرش حق غنی‌سازی ایران شدند ایران نیز مذاکرات را پذیرفت و مذاکره کرد و ایران بعد از برجام "نجابت و غزتمندی" از خود ‌نشان داد‌. ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶ استانها البرز نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، علی لاریجانی در مراسم روز صنعت و معدن استان البرز که در سالن مجتمع فرهنگی 9 دی ساوجبلاغ برگزار شد، اظهار داشت: روحیه تولید و اشتغالی که در استان البرز وجود دارد در نوع خود پدیده است، داشتن روحیه ایستادگی و تولید‌کنندگی و مبارزه با مشکلات موضوع مهمی است و  اینگونه نیست که در دیگر کشورها مشکلات وجود نداشته باشد مشکلات که ایران به آن دچار شد یک بخش تحریم‌ها و بخش دیگری مشکلات مزمن است که وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آمریکایی‌ها برای دیگر کشورها هم مشکل ایجاد کردند و ترامپ رفتار بیمار‌گونه دارد و حتی ترامپ در توئیتی به زنان رنگین‌پوست مجلس کشورش اعلام کرد که شما از جایی دیگر آمده‌اید و به جای خود برگردید‌، این فرد یک موجود عجیب‌الخلقه‌ای است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد کشور باید در صحنه بین‌الملل شکوفا شود، گفت: ما از ظرفیت‌های داخلی و نیروی انسانی خود استفاده نکردیم، افراد زیاد‌ و فارغ‌التحصیل کاربلد داریم که باید از آنها استفاده کرد عدم استفاده از این ظرفیت ها سبب ایجاد مشکل می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه دیپلماسی باید گاهی تلخی داشته باشد، گفت: همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیدند که ایران باید مذاکرات را انجام دهند، در مورد انتقادات به برجام این موضوع متفاوتی است، وقتی آمریکایی‌ها خواستار پذیرش حق غنی‌سازی ایران شدند ایران نیز مذاکرات را پذیرفت و مذاکره کرد، اگر منافع ملی کشور را دنبال می‌کنید امروز، روزی نیست که در مقابل فشار این کشورها مقاومت نکنیم، مقاومت چاره کار است تا به آنها ثابت کنیم که آنها موفق نیستند ملت ایران در این یکسال نجابت و غزتمندی خود را نشان دادند علی‌رغم ادعاهای ترامپ‌، مگر وی توانست فروش نفت ایران را صفر کند، ما در حال حاضر چگونه در حال فروش نفت هستیم و خوشبختانه به خاطر رفتار نابه‌هنجار آمریکا بسیاری از کشورها قبول کردند که هر کدام به نحوی در مقابل آمریکا بایستند.

وی با بیان اینکه این هوشمندی ملت ایران بود که مرد رذل آمریکایی را سر جای خود نشاند، مگر همین اینها نبودند که می‌گفتند ایران چهل سالگی انقلاب را نمی‌بینند، ایران در صحنه بین‌الملل در حال کار است و دیپلماسی چهره‌های مختلف دارد که همه به هم پیوسته‌اند. همه در حال تلاش هستند که شرایط کشور را به سمت ‌رستگاری ببرند برخی دعواهای سیاسی متأسفانه وجود دارد و در صحنه‌ای که منافع ملی وجود دارد باید بر اصول حرکت کرد و دعوای حیدری و نعمتی ایجاد نشود تردید نکنید همه در حال تلاش برای ایجاد شرایط مطلوب هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساختار بودجه کشور در حال تغییر اصولی است و موضوع نوع پرداختن به یارانه به مردم به شکلی باشد که خللی در تولید ایجاد نشود، تصریح کرد: برخی سوبسیدها فساد‌زا‌ست، افزایش در قیمت ارز مشکلات زیادی برای اقتصاد ایجاد می‌کند و سرمایه‌گذاری را مشکل می‌کند‌،کنترل ارز لوازمی دارد و منابع ارزی ایران بی‌نهایت نیست و درآمد ارزی از نفت و صادرات غیرنفتی میزانی مشخص است و باید در زمینه خرید برخی کالاها شرایط اولویتی در نظر گرفته می‌شد.

وی با بیان اینکه برخی مکانیسم‌ها برای کنترل ارز لازم بود، گفت: امروز شرایط با قبل متفاوت شده و بحث‌های زیادی در جلسه سران سه قوه مطرح شد و حالا فرصت‌هایی به وجود آمده که آرام آرام این مشکلات پیگیری می‌شود، در مورد معوقات ارزی و تامین اجتماعی هم در جلسه سران سه قوه بحث شد که به واحد‌های صنعتی فرصت بدهند و باید در شرایط فعلی وضعیت واحد‌های صنعتی و تولیدی درک شود. مکانیزم‌ها باید در شرایط تولیدی آسان شود و باید شرایط آنها درک شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرداخت سهم 27 درصدی به واحد‌های صنعتی علی‌رغم اینکه این مقدار در برنامه ششم توسعه 40 درصد است، خلاف قوانین است، تصریح کرد: به بانک مرکزی اعلام شد که این میزان باید مطابق برنامه باشد و نقدینگی واحد‌های صنعتی و تولیدی تامین شود.

وی با بیان اینکه باز فعال شدن واحد‌های صنعتی و تولیدی باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: تولید باید حمایت شود و باید همه از تولید حمایت کنند تا ایجاد اشتغال انجام شود.

انتهای پیام/ش

R1377/P/S6,50/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۷۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم

فرشاد سلیمانی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره موضوع بودجه و تامین بودجه سازمان ها گفت: در مورد بودجه، دو نگرش وجود دارد؛ یک نگاه این است که تعدادی نهاد از قبل در کشور وجود داشتند و بودجه ای از ابتدا برای آنها بسته شده که به فراخور هر سال دولت 10-15 آن‌را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه این نگاه  عملا هنوز حاکم است و ایراداتی دارد، گفت: این دیدگاه بودجه ای مبتنی بر تحول نیست و الزامی هم به رعایت سیاست های جدید ندارد.

سلیمانی افزود: در برنامه بودجه تلاش می شود دولت این دیدگاه قدیمی را تغییر دهد و نگاه جدید را حاکم کند بر این اساس که چه ماموریتی از بخش ها می خواهیم؟؛ به عنوان مثال 45 سال از پیروزی انقلاب می گذرد و برخی نهادها مولود انقلاب  و برخی دیگر هم از قبل بودند. برخی ها ماموریت شان کمرنگ شده و برخی ماموریت شان پررنگ تر شده است.

وی افزود: از نگاه شخص مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، بنیاد ملی نخبگان و مقامات بالادستی، مجموعه هایی که درگیر با نخبگان هستند شامل بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم میشوند که  اکنون باید به جد پررنگ تر دیده شوند و بودجه هایشان تغییرات اساسی کند.

وی افزود: سال گذشته در بودجه 1402 تغییراتی را از سوی مجلس داشتیم که بودجه ملی نخبگان از حدود 200 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ بنا شده بود 1402 حدود 430 میلیارد تومان به بنیاد اختصاص پیدا کند. از نگاه ما در بنیاد این بودجه هنوز هم کفاف امور بنیاد و مجموعه مخاطبینش که بالغ بر 100 هزار نخبه و مستعد در کشور است را نمی دهد ولی به هر حال نگاه خوبی بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: متاسفانه تا اسفند 1402 حدود 40 درصد این بودجه محقق شده و 60 درصد هنوز محقق نشده است.

وی گفت: بنا بود جوایزی را به 500 نفر اعطا کنیم که البته از نخبگان حوزوی و نخبگان تحت پوشش کمیته امداد بودند. در صدد بودیم از استعدادهایی که از کمیته امداد دریافت وجه می کنند  حمایت ویژه ای داشته باشیم که این دو مورد اعتباری حدود 30 میلیارد تومان نیاز دارد.

وی گفت: متاسفانه این اعتبار را نداریم که بدهیم به این دلیل که تحقق بودجه اتفاق نیفتاده و هر چه تلاش می کنیم متاسفانه بدنه سازمان برنامه و بودجه همراهی نمی کند.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: ما خودمان برای این تخصیص ها نگرانیم زیرا بودجه 1402 آنطور که باید تحقق نیافت. 1403 تقاضای ما یک بودجه دو همتی بود. حاضریم هر جا که هست دفاع کنیم ولی نهایتا سازمان برنامه و بودجه به ما اعلام کرد با یک افزایش 25 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: این همان غلبه نگاه اول است، نگاه تحولی به بخش ها نداریم و می گوییم همان فرمان ادامه پیدا کند، نمی توانیم نهایتا این قول را بدهیم که مشکلات نخبگان را برطرف کنیم، مهاجرت نخبگان را سعی کنیم متوقف کنیم و حتی در یک مرحله ای معکوس.

وی در پاسخ به این سوال که جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیاز به بودجه دارد؟ گفت: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند این بود که نخبه اشتغال و امکان تحقیقات مستمر از ما می خواهد. برای اینکه برنامه ریزی کنیم و حداقل ها را برای نخبه فراهم کنیم بودجه می خواهیم در همه جای دنیا چه کشورهای پیشرفته و چه در حال توسعه این بودجه را دارند.

سلیمانی تصریح کرد: از چین گزارش دقیق داریم که به جد در رفاه نخبگان سرمایه گذاری می کند و برایشان شغل در نظر می گیرد؛ مسکن می دهد حتی از تحقیقات شان حمایت می کند. نتایجشان را هم می گیرد. برای اولین سال که گزارش می دهد اعلام می کند شاهد مهاجرت معکوس است. چینی هایی که به خارج از کشورشان رفته اند برای خدمت به کشورشان برمی گردند.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: این اتفاق می افتد، نگاه در سطح رهبری و ریاست جمهوری مشکلی ندارد و حتی مطالبه می کنند اما در سطح بدنه جایی که با سازمان برنامه و بودجه و یک بخش هایی با مجلس طرف هستیم نیازمند تغییر نگاه هستیم.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • مجری اسبق برنامه سینمایی هفت: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم
  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است
  • پیش از تصویب جداول، تخصیص‌های بودجه‌ای علی‌الحساب است
  • یزدانی تغییر وزن می‌دهد؟ تصمیم کشتی‌گیر ملی پوش ایران
  • عملیات وعده صادق قدرت ایران را نشان داد/ مدافعان رژیم صهیونیستی باید مجازات شوند
  • پشتیبانی اقتصاد ایران از تغییر راهبرد نظامی