Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان نظارت را یک امر پذیرفته شده عقلی و منطقی دانست و گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران امر نظارت را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است.

احمد قنبریان در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه گیلان، با بیان اینکه در همه جوامع انسانی بین اعضای آن جامعه تعاملات وجود دارد، اظهار کرد:‌ تعاملات موجب می‌شود افراد نسبت به یکدیگر از حقوقی برخوردار شوند و لذا برای اینکه تضاد و تعارض حقوق بین افراد پیش نیاید باید نهادهایی نظارت بر تعاملات را بر عهده بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نظارت را یک امر پذیرفته شده عقلی و منطقی دانست و افزود:‌ قوانین تعاملات بین فردی را سامان می‌دهند و لذا نظارت بر قوانین و نظارت بر تصویب و اجرای قوانین مورد تاکید همه نظام‌های سیاسی است.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در استان گیلان قانون اساسی را بالاترین سطح قانون در هر نظام سیاسی دانست و تصریح کرد: نظارت برای حفاظت و صیانت از قانون اساسی و قوانین ذیل قانون اساسی صورت می‌گیرد. بخش دیگر، نظارت بر انتخابات‌هاست.

قنبریان با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران امر نظارت را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است، اضافه کرد:‌ شورای نگهبان از جمهوریت و اسلامیت نظام به عنوان دو رکن تشکیل‌دهنده نظام جمهوری اسلامی صیانت می‌کند.

وی نظارت استصوابی را نظارتی موثر و پیشگیرانه دانست و گفت: براساس قانون اساسی نظارت بر انتخابات استصوابی است، اما  متاسفانه در دوران انتخابات از واژه «استصوابی» به عنوان یک اهرم برای کوباندن کلیت نظام و شورای نگهبان استفاده می‌شود. نظارت استصوابی یعنی نهاد شورای نگهبان صرفا یک ناظر مطلع نیست، بلکه وظیفه دارد با رفتارهای خلاف قانون برخورد و آن را تصحیح کند.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان نظارت استصوابی را فصل‌الخطاب دانست و عنوان کرد: برخی نظارت استصوابی را عامل محدودیت سلایق و گرایش‌های سیاسی جهت ورود به ارکان نظام می‌دانند، اما این بهانه بیشتر کاربرد سیاسی دارد، زیرا شورای نگهبان در ادوار انتخابات صلاحیت افراد را براساس قانون احراز کرده و مردم خودشان انتخاب را انجام داده‌اند.

قنبریان نظارت استصوابی را مغایر با اصل بی‌طرفی ندانست و تصریح کرد:‌ با توجه به اصل 37 قانون اساسی مبنی بر برائت، هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود؛ مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد، اما در انتخابات این اصل کاربردی نیست. در واقع افرادی که می‌خواهند خودشان را به عنوان کاندیدا معرفی کنند باید از یکسری شرایط و ویژگی‌ها برخوردار باشند لذا زمانی که افراد خودشان را واجد این شرایط و ویژگی‌ها می‌دانند، یعنی به دستگاه مجری و نهاد ناظر این اختیار را می‌دهند که شرایط و ویژگی‌های مد نظر قانون را احراز کنند.

وی با بیان اینکه در امر تصدی اصل بر صلاحیت است؛ نه برائت، خاطرنشان کرد:‌ زمانی اصل بر برائت است که انتساب مجرمانه به افراد داشته باشیم، اما در انتخابات احراز صلاحیت مهم است. البته صلاحیت کاندیداهای انتخابات با شرایط ایجابی و سلبی احراز می‌شود که در شرایط سلبی اصل بر برائت است.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان با اشاره به وظایف 13گانه شورای نگهبان، یادآور شد:‌ مهمترین وظیفه شورای نگهبان نظارت بر انتخابات و تطبیق قوانین با شرع مقدس و قانون اساسی است لذا شورای نگهبان برای اینکه بتواند به خوبی از عهده وظایفش برآید بازوان اجرایی و مشورتی دارد. در امر تطبیق قوانین با شرع مرکز مشورتی فقهی شورای نگهبان در قم کلیه مصوبات، آیین‌نامه‌ها و قراردادهای مجلس شورای اسلامی را از حیث فقهی مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین پژوهشکده شورای نگهبان، متشکل از صاحب‌نظران خبره در حوزه‌های مختلف حقوق و اقتصاد و مدیریت و انرژی و... کلیه مصوبات حقوقی و اقتصادی را بررسی می‌کند لذا هیچ طرح و لایحه‌ای قبل از اظهار نظر مرکز مشورتی فقیهی و پژوهشکده شورای نگهبان وارد دستور جلسه نمی‌شود.

قنبریان با بیان اینکه 6 فقیه و 6 حقوقدان اعضای شورای نگهبان را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد:‌ دفاتر استانی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان یکی دیگر از بازوان قوی این نهاد در امر نظارت است که به صورت مستمر در طول سال نسبت به انجام وظایف جهت آمادگی در امر نظارت بر انتخابات فعالیت می‌کنند.

وی احراز صلاحیت را وظیفه قانونی شورای نگهبان دانست و اظهار کرد:‌ شورای نگهبان در امر بررسی صلاحیت‌ها نقش قاضی را ایفا می‌کند که علاوه بر اطلاعات ضابطین قضایی از علم خودش نیز بهره می‌گیرد تا به نتیجه برسد لذا شورای نگهبان افراد واجد صلاحیت را در معرض انتخاب مردم قرار می‌دهد؛ نه افراد واجد شایستگی را.


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال انرژی جرم لایحه مجلس شورای اسلامی نظام جمهوری اسلامی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۸۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارنظر اعضای سابق هیات نظارت ورامین ارتباطی به این هیات ندارد

اکبر تاجیک سعیدی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر ضمن دعوت از مردم شهید پرور و ولایت مدار ورامین، قرچک و پیشوا برای حضور گسترده و پرشور در انتخابات اظهار کرد: خداوند بزرگ را شاکر هستیم، که در حماسه ماندگار ۱۱ اسفند شاهد حضور پرشور مردم همیشه در صحنه دیار ۱۵ خرداد در انتخابات بودیم.

وی با بیان اینکه مردم در دورم دوم انتخابات نیز بار دیگر با آرمان‌های امام، انقلاب، نظام و رهبری تجدید میثاق خواهند کرد، گفت: مردم همیشه در صحنه با حضور پرشور در انتخابات پایبندی به خون شهیدان را بار دیگر به رخ خواهند کشید.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا اضافه کرد: با توجه به تعیین تکلیف انتخابات مجلس، در دور دوم و برگزاری آن در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری و با توجه به نقش بی بدیل و حضور آگاهانه مردم انقلابی و عزتمند در پیشرفت و توسعه منطقه، از تمامی مردم فهیم دعوت می‌کنم، همچون گذشته با شرکت در انتخابات برگ زرین دیگری به افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی و دفاع از حریم قانون اساسی اضافه کنند.

وی تاکید کرد: همه امکانات و شرایط برای برگزاری انتخابات دور دوم در حوزه انتخابیه ورامین, پیشوا, قرچک و جوادآباد فراهم شده است و با کاهش ۳۰ درصدی صندوق اخذ آرا در ورامین ۱۱۰ صندوق، قرچک ۱۱۲ صندوق، پیشوا ۶۲ صندوق و جوادآباد ۲۳ صندوق آماده اخذ رأی از مردم فهیم و انقلابی خواهد بود.

تاجیک سعیدی ضمن تشکر مجدد از تلاش‌های عوامل برگزاری انتخابات افزود: ناظرین دفتر نظارت شورای نگهبان با آمادگی کامل و توان مضاعف، آماده نظارت بر حسن اجرای انتخابات در حوزه انتخابیه هستند و هرگونه اظهار نظر غیرمسئولانه و غیر مستند و انتساب آن به اشخاص و جریانات توسط این افراد، صورت نخواهد پذیرفت.

بالاترین مقام نظارتی بر انتخابات در حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک گفت: طبق اصل ۹۹ قانون اساسی و قانون انتخابات کشور، هیأت نظارت بر انتخابات مسئول حسن اجرای قانون بوده و هرگونه اظهارنظر به نفع و یا علیه کاندیداها و موضع گیری ها از طرف افرادی که در ادوار گذشته در شورای نگهبان مسئولیت داشته و یا به عنوان ناظر فعالیت داشته اند، ارتباطی با هیأت نظارت و مسئولان فعلی نخواهد داشت.

وی گفت: همگی در مسیر قانون و اجرای مطلوب انتخاباتی پرشور، در فضای حقیقی و مجازی گام برخواهیم داشت و پایبندی خود را به آرمان‌های شهیدان، با بیعتی دوباره با مقام معظم رهبری امام خامنه ای اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 6084280

دیگر خبرها

  • طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • تایید طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران درشورای نگهبان
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • طحان نظیف: طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد
  • تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان
  • قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • نامه به شورای نگهبان درباره معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال
  • اظهارنظر اعضای سابق هیات نظارت ورامین ارتباطی به این هیات ندارد