Web Analytics Made Easy - Statcounter

حبیب جهانساز در حاشیه بازدید رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از برخی کارخانجات چایسازی لاهیجان در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: ۶۰ درصد مطالبات چایکاران توسط صاحبان کارخانه ها و ۴۰ درصد نیز توسط دولت پرداخت می شود که امسال تاکنون ۸۳ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده در حالی که در سال های گذشته این پرداختی ها تا اسفند هر سال هم طول می کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه برخی از کارخانه ها نیز بالاتر از مبلغ نرخ تضمینی بابت هرکیلوگرم برگ سبز به کشاورزان پرداخت می کنند خاطرنشان کرد: برگشت چایکاران به باغ های چای و احیاء باغ های رها شده باید منجر به افزایش تولید چای داخلی به ۳۵ هزار تن در سال افزایش یابد که اگر رسیدگی به باغ های چای نظیر شخم و بهزراعی و نیز حمایت کافی از باغداران انجام شود و پرداخت به موقع مطالبات ادامه یابد؛ باغ های رها شده نیز به چرخه تولید بر می گردند و تحقق این موضوع قابل دسترسی است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۱۱۲ هزار تن برگ سبز از باغ های کشور برداشت و از آن ۲۵ هزارتن چای خشک استحصال شد که امسال تاکنون ۶۷ هزار تن برگ سبز از چایکاران خریداری شده است.

وی آمارهای مختلف در مورد واردات چای و نیاز داخلی را واقعی ندانست و تصریح کرد: طبق برآوردی که در کشور صورت گرفته؛ سال گذشته ۶۷ هزار تن چای خارجی وارد شده و ۲۵ هزارتن هم چای خشک در داخل تولید شده که البته نیاز مصرف داخلی خیلی کمتر از رقمی است که بیان می شود.

به گفته جهانساز، تا قبل از سال ۱۳۷۱ چایکاری در گیلان رونق داشت و این محصول از نظر درآمدی جزو درآمدهای انحصاری در بخش کشاورزی در گیلان محسوب می شد و باغ ها روبه توسعه بود و ۳۲ هزار هکتار باغ چای وجود داشت ولی هم اکنون سطح زیر کشت این باغ ها به ۱۹ هزار هکتار رسیده و حدود شش هزار هکتار باغ چای هم وجود دارد که با حمایت های دولت قابل برگشت به چرخه تولید است.

۹۰ درصد باغ های چای کشور در گیلان است.
هر سال بیش از ۱۵۰ کارخانه برای خرید تضمینی برگ سبز، با سازمان چای به عنوان نماینده دولت قرارداد می بندند؛ برای فصل زراعی جاری، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۳۶ هزار ریال و برگ سبز درجه دو، ۲۲ هزار ریال تعیین شد.
برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان (رشت) قرار دارد و این شهرستان به عنوان پایتخت چای ایران مشهور است.

۶۰۲۹/‏۲۰۰۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی لاهیجان گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۸۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر

مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به شروع کار غرفه ایران در شصتمین دوسالانه هنری ونیز از روز دوم اردیبهشت، گفت: چرخه اقتصادی هنر نمی‌تواند صرفا در چرخه بسته داخلی صورت بگیرد. در حال حاضر آثار هنرمندان ایران با قیمت‌های خوب و چشم گیر در بازار‌های خارجی فروخته می‌شود، اما مسئله این است که نسبت این آثار در مقایسه با ظرفیت هنر‌های تجسمی کشور بسیار اندک است.


محمد خراسانی زاده افزود: حضور ایران در شصتمین دوسالانه هنری ونیز می‌تواند پیامد‌های مثبت بسیار به دنبال داشته باشد. زیرا هنر ایران برای کسب درآمد بیشتر ابتدا باید به درستی معرفی و سپس وارد بازار‌های مهم و تاثیرگذار شود.

او جهش تولید در عرصه تجسمی را منوط به فروش خوب دانست و گفت: هنرمندان به عنوان جزئی از بدنه جامعه و افراد فرهیخته و کنش گر، در رویداد‌های مختلف آثار هنری خلق می‌کنند؛ اگر این آثار به فروش نرسند و وارد چرخه عرضه و تقاضا نشوند، اتفاق خاصی در جهش تولید رخ نمی‌دهد. جهش تولید تنها در صورت شکل گیری روند صحیح تولید و فروش در هنر اتفاق می‌افتد.

دیگر خبرها

  • فردا ؛ جشن بازگشت به تولید ۲۰۰ واحد صنعتی در سمنان
  • ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید
  • تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی به چرخه تولید در هرمزگان
  • جشن احیای بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی در استان سمنان
  • ۲۲ واحد صنعتی و معدنی در زنجان به چرخه تولید بازگشت
  • احیاء۶ واحد صنعتی تعطیل در چناران
  • بازگشت ۲۲ واحد صنعتی و معدنی در استان زنجان به چرخه تولید