Web Analytics Made Easy - Statcounter

«لوئیس فرناندز»، کارشناس اسپانیایی در خصوص اقدامات برجامی ایران و لزوم توجه جدی طرف مقابل برجام به تعهداتش به خبرنگار مهر گفت: ایران بیش از این حاضر نخواهد بود به طور یک طرفه به تعهدات این توافق بین المللی  پایبند بماند، توافقی که در سال 2015 میان ایران و گروه 5+1 منعقد گردید. صبر و تحملی که  ایران از روی استراتژی در بحث برجام از خود نشان داده است، دیگر به پایان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحلیلگر سیاسی و مخاطب رادیو اسپانیایی معاونت برون مرزی صداوسیما افزود: این درحالی است که  کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان، انگلیس طی نشستی در وین اعلام کردند « اینستکس» به راه افتاده و اولین انتقال کالا از طریق این مکانیسم به ایران در حال انجام است. با این حال ایران تاکید دارد مکانیسم تبادل تجاری با اروپا می بایست بحث فروش نفت این کشور را نیز شامل شود و نباید تنها به کالاهای اساسی نظیر دارو و مواد غذایی محدود گردد.

فرناندز تاکید کرد: من گمان نمی کنم ایران از توافق هسته ای به طور کامل خارج شود، ولی بدون شک سطح تعهدات خود را کاهش خواهد داد. اگر اروپا نقش قابل توجهی در این رابطه اتخاذ نکند، ایران از انجام برخی تعهدات برجامی خود شانه خالی خواهد کرد. این چیزی است که در مفاد توافق هسته ای ایران آمده است که اگر یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند، دیگری این حق را خواهد داشت که سطح تعهدات خود را کاهش دهد و یا به طور کامل از توافق خارج شود. در این شرایط روسیه و چین می بایست سیاستی محکم تر در قبال اجرای برجام اتخاذ کنند. با کاهش سطح تعهدات ایران در قبال برجام باید دید در آینده امریکا و اروپا در سیاست های خود تغییری ایجاد خواهند کرد یا خیر. در صورت بازگشت آنها، ایران نیز به تعهدات خود عمل خواهد نمود. ایران تنها بخشی از تعهدات خود را کاهش خواهد داد و به طور کامل از توافق خارج نخواهد شد.

این کارشناسی سیاسی اسپانیایی با اشاره به اینکه «اینستکس» تا به امروز به اجرا در نیامده است، افزود: این به دلیل ترسی است که اروپا از اعمال تحریم های امریکا علیه این اتحادیه دارد و به نظر می آید اروپا قصد اجرای آن را به هیچ عنوان نداشته باشد. گفته می شود که قرار است این مکانیسم تنها به کالاهای اساسی نظیر دارو محدود گردد. اگر این مکانیسم عملی شود بسیار مثبت و مثمرثمر خواهد بود به شرط آنکه تمامی سازو کارهای مالی روابط اقتصادی ایران با اروپا را تامین کند و تنها به مقوله دارو و غذا محدود نگردد.

به گفته فرناندز؛ ایران خواهان آن است که اروپا نفت و سایر کالاهای صادراتی این کشور را خریداری کند و تنها راه اندازی یک مکانیسم مالی نمی تواند کافی باشد چرا که بنابر توافق هسته ای ایران می بایست از لحاظ اقتصادی از این توافق بهرمند شود، این درحالی است که تا کنون اروپا در عمل هیچ کار خاصی انجام نداده است. با این حال شاهد هستیم که دیگر کشورهای امضا کننده توافق هسته ای یعنی روسیه و چین، نفت و سایر کالاهای ایران را خریداری می کنند. مشکل اینجاست که اروپا هنوز هیچ گونه تصمیم قاطعی اتخاذ نکرده است و هنوز در بحث تحریم های ضد ایرانی واشنگتن قدرت مقابله با امریکا را ندارد و این مسئله جایگاه این اتحادیه را در بحث برجام متزلزل نموده است.

«فرناندز» با بیان اینکه فشارها و تهدیدات بسیاری از سوی آمریکا وجود دارد تا این مکانیسم مالی عملی نشود و هیچ رابطه اقتصادی با ایران برقرار نگردد، گفت: به نظر من در اینجا یا باید اروپا یک تصمیم قاطعانه اتخاذ کند یا تسلیم خواسته های امریکا شود که در آن صورت حضورش در توافق هسته ای ایران دیگر بی معنی و فاقد اعتبار خواهد بود و هیچ گونه نقشی در اجرای آن ایفا نخواهد کرد و این مسئله ایران را به سوی خروج از برجام ترغیب خواهد نمود. اگر به راستی اروپا می خواهد چنین چیزی رخ ندهد، می بایست در این رابطه موضعی فعال تر و جدی تر اتخاذ کند. به هر حال نمی تواند بدون مقابله با خواسته های امریکا به این امر نائل گردد.

به تصریح وی؛ چیزی که این روزها از ذهن اروپایی ها می گذرد، این است که دوران ریاست جمهوری ترامپ رو به پایان است و تنها یک سال باقی مانده است. ممکن است بعد از او رئیس جمهور دموکراتی روی کار آید که در مورد ایران موضع منطقی تری اتخاذ کند. از این رو اروپایی ها به دنبال آن هستند که زمان را طوری مدیریت کنند تا ترامپ از قدرت به کنار رود و در نهایت ببینند بعد از وی چه رخ خواهد داد.

کد خبر 4669200

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران برجام اتحادیه اروپا اینستکس ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۸۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اعضای شورای وزیران امور خارجه اتحادیه در نشست امروز (دوشنبه)، درباره تشدید تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل در نشست با خبرنگاران در لوگزامبورگ عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.
کانال عصر ایران در تلگرام

وی گفت: «ما درباره گسترش تحریم‌ پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک‌ و احتمال انتقال آن‌ها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.» این مقام اروپایی ادامه داد که حوزه تحریم ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نطر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

وی تصریح کرد: سیاست تحریم‌ شکسته خورده است، برای ما اذیت و آزارهایی دارد اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آن‌هایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند امروز از پیشرفت های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

tags # تحریم های آمریکا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران