Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که دیروز (سه شنبه) کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، مصر و امارات با صدور بیانیه مشترکی خواهان توقف درگیریها در اطراف طرابلس پایتخت لیبی شدند، "حمد بن جاسم آل ثانی" نخست وزیر سابق قطر در صفحه توییتری خود تاکید کرد: "مضحک" است که این شش کشور با صدور بیانیه خواستار توقف درگیری ها در طرابلس و ایجاد راه حل سیاسی برای بحران لیبی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از آغاز جنگی که مورد حمایت برخی از خود شما است، کجا بودید، چرا توقف این وضعیت پیش از آغاز عملیات (حمله نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر که مورد حمایت این شش کشور به ویژه عربستان و امارات است، به طرابلس) خواسته نشد.

نخست وزیر سابق قطر در توییت دیگری نوشت: امروز می خواهید داعیه دار صلح باشید، اما زمانی بخش هایی از شهر طرابلس را بلعیده‌اید. این شرایط ما را به یاد حوادث پیش از سال ۶۷ و آتش بسی می اندازد که هدف از آن تثبیت اشغالگری (رژیم صهیونیستی در فلسطین) بود.

وی افزود: خنده دار است در بیانیه‌ای که منتشر شده خواستار احترام به خواست ملت‌ها شده‌اند، اما پر واضح است که آنها به منافع خود احترام می‌گذارند.

آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، مصر و امارات در بیانیه مشترکی نسبت به ادامه جنگ و درگیری در طرابلس لیبی ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف درگیری‌ها و بازگشت به روند سیاسی با نظارت سازمان ملل شدند.

"ارتش ملی لیبی" به فرماندهی حفتر در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) شروع عملیات علیه گروه‌های مسلح را در طرابلس پایتخت این کشور اعلام کرد. طرابلس هم اکنون تحت کنترل "دولت وفاق ملی" به ریاست "فایز سراج" است که حفتر را به کودتا علیه توافق سیاسی سال ۲۰۱۵ محکوم می‌کند.

دولت وفاق ملی لیبی در پایتخت، مصر و امارات را به حمایت از حفتر و کمک مالی و تسلیحاتی به آنها و انجام حملات هوایی به نفع آن و ارتش ملی لیبی می‌کند و در مقابل خلیفه حفتر نیز ترکیه و قطر را به حمایت از دولت وفاق ملی لیبی متهم می‌کند.

اوضاع در لیبی (۱۵ فروردین ماه) همزمان با دستور ژنرال حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج شد.

گروه تروریستی "داعش" که فرصت را برای افزایش حضور خود در لیبی مناسب دید، همزمان با افزایش درگیری‌ها بر تعداد عناصر تروریستی خود در این کشور افزود.

نظامیان طرفدار حفتر (مورد حمایت امارات و عربستان و فرانسه) بر شرق این کشور مسلط هستند و ارتش دولت وفاق ملی به ریاست السراج (مورد پذیرش جامعه جهانی) کنترل غرب لیبی را برعهده دارد.

داعش در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در لیبی شکست سنگینی را متحمل شده بود و رؤیای ایجاد به زعم خود «خلافت اسلامی» را برباد رفته می‌دید، اما ناآرامی‌ها و انفجارهای طرابلس پایتخت لیبی در سال ۲۰۱۸ و حملات سنگین نیروهای متخاصم علیه یکدیگر، فضا را برای ظهور پررنگ تروریست‌ها در این کشور بار دیگر فراهم کرد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۸۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید انگلیس بر حمایت از اردن

دفتر نخست‌وزیر انگلیس ریشی سوناک خبر داد که او و شاه اردن ملک عبدالله دوم درباره جنگ اسرائیل علیه غزه و اوضاع منطقه رایزنی کردند.

به گزارش مشرق، در شرایطی که انتقادها از اقدام اردن در رهگیری موشک‌های شلیک شده به سمت اسرائیل ادامه دارد، شاه اردن و نخست‌وزیر انگلیس درباره اوضاع غزه حرف زدند.

دفتر نخست‌وزیر انگلیس بیانیه‌ای درباره رایزنی تلفنی سوناک و ملک عبدالله دوم منتشر کرد که در آن آمده، آنها درباره لزوم «کمک انسان دوستانه به غزه» رایزنی کردند.

به روایت لندن، نخست‌وزیر انگلیس بر تداوم حمایت این کشور از اردن تاکید کرد. سوناک با اشاره به اوضاع منطقه گفت که «افزایش تنش در منطقه به نفع هیچ کس نیست».

در شرایطی که انگلیس از ابتدای جنگ اسرائیل علیه غزه در کنار صهیونیست‌ها ایستاده است، سوناک در این رایزنی تلفنی خواستار افزایش کمک‌های انسانی به غزه شده است.

طبق بیانیه لندن درباره تماس تلفنی سران انگلیس و اردن، سوناک بر حمایت از راهکار دو دولتی تاکید کرد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین به قیمت امنیت تمام اروپا تمام می شود
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • امضای یادداشت تفاهم راه توسعه میان ترکیه، عراق، قطر و امارات
  • دیدار نخست وزیر قطر با مشاور امنیت ملی امارات در دوحه
  • تاکید انگلیس بر حمایت از اردن
  • قدردانی نخست وزیر پاکستان از رهبر انقلاب به دلیل حمایت از مردم کشمیر
  • فیلم| قدرانی نخست وزیر پاکستان از رهبر انقلاب برای حمایت از مردم کشمیر
  • نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی: قیمت‌ها در اسرائیل هر ۵ دقیقه بالا می‌رود