Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@21:51:02 GMT

اسکناس آمریکایی را چه شده است؟

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۹۳۶۶

اسکناس آمریکایی را چه شده است؟

کارشناسان بازار ارز از کاهش دوباره قیمت دلار خبر می‌دهند و می‌گویند که بعد از جهش ارزی بزرگی که در سال ٩٧ اتفاق افتاد، بازار ارز دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد و احتمال می‌رود قیمت دلار همچنان رو به کاهش باشد.

به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «دلار به سراشیبی افتاده است و حالا وارد کانال ١١‌هزار تومان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی گفته است که نرخ دلار را کنترل کرده است و قیمت آن همچنان رو به کاهش می‌رود اما کارشناسان اقتصاد معتقدند که دلار به چند دلیل کاهش قیمت را تجربه می‌کند؛ یکی اینکه در فصل واردات کالا قرار نداریم و تقاضا برای دلار کاهش داشته است، نکته دیگر اینکه تورم باعث کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌ها شده است و آنها با حجم کمتری مواد اولیه را وارد می‌کنند. دلیل سوم برای کاهش قیمت دلار کاهش قدرت خرید مردم و تقاضای کمتر آنها برای کالا است که به همین نسبت واردات کالا را کمتر کرده است. دلیل چهارم اینکه تقاضای مردم برای مسافرت‌های خارجی و مصرف دلار هم کاهش داشته است.

اما مهم‌ترین نگرانی کارشناسان برای افزایش قیمت دوباره دلار، کسری بودجه دولت است که امسال بارها کارشناسان مختلف درباره آن صحبت کرده‌اند و دیگر اینکه احتمال بالاگرفتن تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکاست.

کاهش تقاضا برای خرید دلار

قیمت دلار روز گذشته وارد کانال ١١هزار تومان شد. این اتفاق در حالی رخ داد که در یک هفته گذشته حدود ۷۰۰ تومان از قیمت دلار کاسته شد و در نهایت این ارز با ریزش ٣‌هزار تومانی نسبت به ابتدای سال جاری به حدود ١١‌هزار تومان رسید. با وجود این کارشناسان بازار ارز از کاهش دوباره قیمت دلار خبر می‌دهند و می‌گویند که بعد از جهش ارزی بزرگی که در سال ٩٧ اتفاق افتاد، بازار ارز دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد و احتمال می‌رود قیمت دلار همچنان رو به کاهش باشد.

بخش عمده‌ای از تقاضا برای خرید دلار در ماه‌های گذشته با هدف سرمایه‌گذاری بوده است. بعد از اینکه روند حرکت دلار نزولی شد، این گروه اقدام به فروش دلار کردند. فروش دلار توسط این افراد و کاهش تقاضا در بازار یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت ارز بوده است.

میثم رادپور، کارشناس بازار پول، با اشاره به این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «این که در حال حاضر قیمت دلار کاهش پیدا کرده و وارد کانال ١١‌هزار تومان شده نباید چندان مایه تعجب باشد. همان‌طور که وقتی دلار از ٤‌هزار تومان به ١٠‌هزار تومان افزایش پیدا کرد، باز هم نباید خیلی تعجب می‌کردیم.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر هم ما از یک جهش ارزی بزرگ عبور کرده‌ایم که البته متاسفانه دوره جهش‌های ارزی ما بسیار کوتاه شده که دلیل این موضوع هم مستهلک‌شدن اقتصاد ایران است. ضمن اینکه در حال حاضر کاهش تقاضا برای دلار شدیدتر از همیشه شده و همین موضوع روی قیمت آن تأثیر گذاشته است؛ وقتی هم کالایی ارزان می‌شود یا کاهش تقاضا یا افزایش عرضه داشته است. بنابراین با توجه به اینکه الان ما در دوره رکود اقتصادی به سر می‌بریم، طبیعی است که قیمت دلار هم کاهش پیدا کند. پیش‌بینی من این است که تا پایان سال اگر اتفاق خاصی مثل جنگ رخ ندهد، قیمت دلار هم نوسان نخواهد داشت و در همین حوالی پرسه خواهد زد.»

کاهش واردات از دلایل ارزانی دلار

«در حال حاضر فصل واردات نیست و یکی از دلایل کاهش دلار هم همین موضوع است.» رادپور با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: «به جز این در شرایط فعلی و با توجه به اینکه در حال حاضر تقاضای تمام اقشار جامعه برای خرید کالاهای مختلف بشدت کاهش یافته، واردات و حتی تولید هم صرفه ندارد؛ چون قدرت خرید مردم کم شده و تقاضا بشدت کاهش یافته است. این در حالی است که قبلاً به دلیل نقدینگی زیادی که در بازار وجود داشت، فشار زیادی به بازار ارز وارد می‌شد و قیمت دلار هم افزایش پیدا می‌کرد اما الان زور نقدینگی بشدت کم شده و مردم توانایی خرید ندارند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۹۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار

علی مروی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص روند قیمتی دلار اظهار کرد: زمانی که در مورد قیمت ارز صحبت می‌کنیم متغییر‌های اقتصادی و غیر اقتصادی به صورت توامان درگیر خواهند بود.

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: آنچه که برای شرایط فعلی یعنی فروردین ماه ۱۴۰۳ مطرح است، وضعیت مطلوب شاخصه‌های اقتصادی و وضعیت نامطلبوب شاخصه‌های غیراقتصادی است. از همین رو قابل ذکر است که جهش قیمتی که اتفاق افتاد به دلیل نابسامانی شاخصه‌های غیر اقتصادی بود.

مروی تصریح کرد: مشخصا موضوع جنگ غزه و احتمال تقابل ایران و رژیم صهیونیستی، همانطور که اقتصاد این رژیم را با شوک وحشتناکی روبرو کرد؛ کمی هم بر نرخ ارز در کشور ما تاثیرگذار شد.

وی ادامه داد: به لحاظ برابری متغییر‌های اقتصادی از جمله عرضه و تقاضا در حال حاضر در شرایط بسیار مطلوبی هستیم. شایان ذکر است که هم اکنون با عرضه مازاد ارز نیز روبرو هستیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: از این نظر شرایط بازار قابل اتکا است. قابل ذکر است که صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی در مورد کنترل بازار ارز رسمی کاملا صحیح و متناسب با واقعیت‌ها است.

مروی در ادامه گفت: نکته حائز اهمیت این است که در بازار ارز با دو نوع تقاضا روبرو هستیم. نوع اول تقاضا‌های قانونی برای واردات و صادرات و سفرهاست و نوع دوم تقاضا‌هایی است که با نیت‌های سفته بازانه انجام می‌شود.

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: مردم برای پوشش ریسک تورم نیاز به کالایی دارند که بتوانند از دست رفتن سرمایه به دلیل تورم را پوشش دهد و به همین جهت به ذخیره ارز رو می‌آورند. این بخش از تقاضا غیر قابل پیش بینی است و برآورد دقیقی از آن وجود ندارد.

بخشی از تقاضای ارز ناشناخته است

مروی تاکید کرد: برای تقاضا‌های سفته بازانه و یا سرمایه گذاری در بازار هرگز قانونی هم تصویب نشده است. ما قانون داریم که معاملات کاغذی دلار را محدود می‌کند، اما هیچ قانونی وجود ندارد که اگر شخصی دلار در خانه اش ذخیره کند مرتکب جرمی شده است یا خیر. به همین جهت این بخش از تقاضای ارز برای ما ناشناخته است.

وی تصریح کرد: اکثر اتفاقات هیجانی که بازار ارز را ملتهب می‌کند نیز به دلیل همین نوع تقاضای غیر رسمی است. در جمع بندی مطالب ذکر شده می‌توان گفت که اکنون برای پاسخگویی به تقاضا‌های واقعی مناسب است و مشکلی نداریم. به علت نبود برآورد از تقاضای غیر رسمی نیز نمی‌توان در مورد این باز پیش بینی کرد. دلار ارزان می‌شود؟


نرخ ارز چه زمانی روند کاهشی خواهد داشت

مروی در خصوص روند قیمتی دلار تا پایان سال جاری گفت: بالاخره تنش‌های منطقه‌ای باید به آرامش ختم شوند. در این صورت می‌توان انتظار داشت که نرخ ارز کاهش یابد. همچنین با نگاهی بلند مدت تر، انتخابات آمریکا را در پیش داریم که بر اقتصاد کل جهان موثر است.

هیئت علمی اندیشکده کسب و کار ادامه داد: در داخل ایران نیز تغییراتی در جریان است و ممکن است در میزان یارانه حامل انرژی شاهد تغییراتی باشیم. شایان ذکر است کف قیمت دلار رقمی معادل پایان سال ۱۴۰۲ است و پیش بینی می‌ماند که دلار به اتت‌های کانال ۵۰ هزار تومان باز گردد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد
  • رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد؟
  • آخرین نرخ ارزهای مبادله ای/ قیمت دلار ثابت ماند
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • قیمت طلا به ۲۳۸۳ دلار رسید
  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت