Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهاردهم بهمن پارسال «فرشاد مقیمی»، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد.

در این زمینه، قرار شد برای تخصیص نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است، اما خبری از پرداخت‌های ارزی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور به ایرنا گفت: فراکسیونی تحت عنوان «فراکسیون پاسخگویی» در مجلس شورای اسلامی شکل گرفته که قول و قرارهای دستگاه‌های اجرایی را دنباله‌گیری می‌کند.

«محمدرضا نجفی منش» افزود: طی جلسه‌ای که قطعه سازان با این فراکسیون داشتند، درخواست شده تا ۸۴۴ میلیون یوروی وعده داده شده به قطعه‌سازان که مربوط به بهمن پارسال است پرداخت شود، ضمن اینکه باید مدت آن نیز تمدید شده و مشخص شود این پرداخت به صورت ریال یا ارز صورت می‌گیرد.

«علی بختیار»، رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در تشریح این موضوع افزود: در آخرین جلسه‌ای که اعضای این فراکسیون با قطعه‌سازان و نمایندگان بانک مرکزی داشتند، مقرر شد مهلت تخصیص این نقدینگی بین سه تا ۶ ماه تمدید شود و بانک مرکزی با هماهنگی بانک‌های عامل نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه یاد شده روی پرداخت ارزی یا ریالی این نقدینگی ساعت‌ها بحث شد، زیرا هر یک از این دو شیوه گرفتاری‌ها و مشکلات خاص خود را دارد.

نماینده گلپایگان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: پرداخت ریالی این وجه، مشکل به هم ریختن پایه پولی کشور را به دنبال دارد و پرداخت ارزی آن ریسک بازپرداخت و احتمال افزایش قیمت ارز را برای قطعه‌سازان در این شرایط دشوار اقتصادی به همراه خواهد داشت.

وی در عین حال گفت: تاکید نمایندگان مجلس این است که هرچند بانک مرکزی نهاد ناظر و رگولاتور (تنظیم کننده) حوزه بانکی است، اما باید در سایر ماموریت‌های خود در تامین ارز برای مسائل تولید و اشتغال کشور نیز فعالیتی پر رنگ داشته باشد و اینکه فقط بر ثبات نرخ ارز متمرکز شود، درست نیست.

تامین نقدینگی، بزرگترین معضل قطعه سازان

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور معتقد است: اگر این پرداختی در موعد مقرر انجام شده بود، با پدیده‌ای به نام کسری قطعات و خودروهای ناقص باقیمانده در کف کارخانجات مواجه نمی‌شدیم.

این مقام صنفی تصریح کرد: کمبود نقدینگی بزرگترین معضل قطعه‌سازان است، زیرا خودروسازان در سال‌های گذشته به دلیل فروش خودروها با قیمت‌های کمتر از قیمت واقعی با زیان مواجه شدند و از توان مالی لازم برای پرداخت طلب قطعه‌سازان برخوردار نبودند.

وی ادامه داد: درخواست قطعه‌سازان، به روز شدن مطالبات‌شان به صورت حداکثر یک ماهه و تعدیل قیمت قطعات است تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

نجفی منش یادآور شد: مطابق ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه نیز، اگر دولت در جایی به تعیین قیمت بپردازد اما واحد مربوطه متضرر شود، باید به جبران ضرر بپردازد، بر این اساس انتظار می رود دولت هر چه سریعتر به پرداخت تسهیلات ارزی وعده داده شده اقدام کند تا تولید و اشتغال قطعه سازان و خودروسازان حفظ شود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۹۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاکری در گفت و گو با قدس: مشکل زمین دولتی حل شد وقت آن است که بانک‌ها به تکلیف خود در پرداخت تسهیلات عمل کنند

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس گفت: ما مشکل زمین نداریم و با همکاری وزارت راه و شهرسازی زمین برای همه آنها تخصیص داده شده است ما در بحث ساخت مشکل داریم که باید تسهیلات داده شود تا مردم پای کار بیایند و شروع به ساخت و ساز کنند. باید به بانک ها علی الخصوص بانک های دولتی و خصوصی فشار بیاورند که به تکلیف خود در دادن تسهیلات برای بخش مسکن عمل کنند.

اقبال شاکری در مورد واگذاری زمین و دادن تسهیلات به مردم برای ساخت مسکن، گفت:  باید به بانک ها علی الخصوص بانک های دولتی و خصوصی فشار بیاروند که به تکلیف خود در دادن تسهیلات برای بخش مسکن عمل کنند.

وی اظهار کرد:  متاسفانه بانک های خصوصی اصلا به تکلیف شان در ارائه تسهیلات عمل نکرده اند ولازم است که  شورای عالی مسکن به این مسئله  ورود کند البته جلساتی برگزار کرده اند اما هنوز نتوانستند به نتیجه برسند. ما یک بند خوب در برنامه هفتم گذاشتیم تصویب کردیم که اگر بانکی تسهیلات  مسکن ندهد به میزانی که تسهیلات نمی دهد از تراز مالی آن کسر شود و به بانک های که دراین زمینه به تکلیف شان عمل کرده اند و تسهیلات مسکن داده اند همانند بانک های ملی و ملت و یا بانک سپه بدهند.

شاکری تاکید کرد: ما مشکل زمین نداریم و با همکاری وزارت راه و شهرسازی زمین برای همه آنها تخصیص داده شده است ما در بحث ساخت مشکل داریم که باید تسهیلات داده شود تا مردم پای کار بیایند و شروع به ساخت و ساز کنند.

وی گفت: باید دولت از طرق مختلف و از جمله صندوق ملی مسکن مبلغی بگذارد که مردم  تسهیلات لازم را دریافت و اقساط خود را پرداخت کنند و کارهایشان را انجام دهند. باید زمین را به خود مردم بدهند خودشان می دانند چکار کنند. در حال حاضر حدود 500 هزار واحد زمین داده شده است که این کافی نیست و  باید در تمامی شهرها این کار سرعت بگیرد و زمین در اختیار مردم برای ساخت وساز قرار گیرد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • شاکری در گفت و گو با قدس: مشکل زمین دولتی حل شد وقت آن است که بانک‌ها به تکلیف خود در پرداخت تسهیلات عمل کنند
  • رتبه نخست خراسان رضوی ‌در پرداخت وام ازدواج
  • پرداخت ۲۴ میلیارد تسهیلات تولیدی به طرح‌های عشایری قزوین
  • از چه روش هایی می توان پرداخت ارزی انجام داد؟
  • پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار ۳ نرخی کارایی ندارد
  • گلایه متقاضیان از عدم پرداخت وام ودیعه مسکن توسط برخی از بانک‌ها
  • شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣ چیست؟
  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • لیست جدید ابربدهکاران حقوقی و حقیقی بانکی اعلام شد
  • مصباحی مقدم: انتظارات تورمی مهم‌ترین عامل افزایش تورم است