Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام امیر صالحی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با توجه به رواج روزافزون فروش کتاب‌های کپی و برخی دیگر از تولیدات دارای حق معنوی در سطح کشور و شهر اصفهان به موضوع حق تألیف و تکثیر از نظر شرعی پرداخت و اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که حق معنوی عنوان امتیازی غیر مادی از قبیل حق تألیف، تکثیر و چاپ اثر و حق اختراع، حق امتیاز انتشار روزنامه و مجله، حق استخراج معدن و حق امتیاز آب، برق، گاز و تلفن گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه درباره این مطلب که حق‌تألیف برای پدید آورنده اثر، حق طبع برای ناشر و حق اختراع برای مخترع از نظر شرع معتبر است یا خیر اختلافاتی میان علمای دین وجود دارد، ابراز داشت: اغلب مراجع معتقد هستند که مؤلف یا مخترع مالک محصول فکر و اندیشه خود بوده و می‌تواند آن را بفروشد یا ببخشد و یا در آن سایر تصرفات مالکانه داشته باشد.

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ابراز داشت: برخی نیز اعتقاد دارند در صورتی که این گونه حقوق (چاپ کتاب و نمونه برداری از اختراع دیگری) قانونی و ضابطه مند شده باشد و به تأیید حاکم شرع برسد، اعتبار پیدا می‌کند.

همه مراجع اعتقاد دارند تکثیر نرم افزار دارای حق تألیف صحیح نیست

وی بیان داشت: بر‬ اساس‬ مبانی‬ فوق، ‬ همه مراجع اعتقاد دارند که اگر در ضمن معامله نرم ‏افزار، فروشنده (تولیدکننده اصلی) عدم تکثیر و کپی را شرط کند و یا عقد را مبتنی به آن قرار دهد تکثیر آن جایز نیست.

حجت الاسلام صالحی ادامه داد: آیات عظام امام، تبریزی، سیستانی و صافی معتقدند اگر فرد نداند که تولید کننده نرم افزار، به کپی و تکثیر و استفاده آن رضایت دارد یا خیر «تکثیر و استفاده از آن اشکال ندارد» اما فتوای آیات عظام بهجت، خامنه ای و وحید این است که بنا بر احتیاط واجب باید رضایت و اجازه تولید کننده احراز و کسب شود.

وی تصریح کرد: در همین ارتباط آیات عظام مکارم، فاضل و نوری معتقد هستند که حق نشر و کپی رایت برای مؤلف و تولید کننده است و باید رضایت و اجازه تولید کننده، احراز و کسب شود.

حکم خسارت به تولید کننده از راه کپی یا تکثیر نرم افزار

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در ارتباط با این مطلب که اگر از راه کپی یا تکثیر نرم افزار، خسارتی به تولید کننده وارد آید، آیا موجب ضمان می‌شود یا خیز نیز ابراز داشت: آیات عظام بهجت، خامنه ای، فاضل، مکارم و نوری در این ارتباط بیان داشتند که «آری، باید خسارت جبران شود»؛ آیت الله صافی اعتقاد دارد اگر خسارتی وارد آید، ضمان می‌آورد اما باید توجه داشت که سود نبردن، خسارت و ضرر شمرده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در همین ارتباط آیت الله وحید معتقد هستند که بنا بر احتیاط واجب، ضمان می‌آورد ولی باید توجه داشت که سود نبردن، خسارت و ضرر شمرده نمی‌شود.

در حکم تکثیر نرم افزار تفاوتی بین تولید داخل و خارج وجود دارد یا خیر

حجت الاسلام صالحی در پاسخ به این سوال که آیا در حکم تکثیر نرم افزار تفاوتی بین تولید داخل و خارج وجود دارد یا خیر، ابراز داشت: آیات عظام امام، تبریزی، سیستانی، صافی و وحید این حکم را دارند که تفاوتی بین تولید داخل و خارج در حکم نمی‌کند و رهبر معظم انقلاب بر این اعتقادند که اگر تولید داخل باشد، بنا بر احتیاط واجب اجازه تولید کننده شرط است و اگر تولید خارج باشد، تابع قرارداد است.

وی بیان دشت: در همین ارتباط فتوای آیت الله مکارم این است که در حکم این مسئله تفاوتی بین تولید داخل و خارج وجود ندارد مگر آنکه تولید آمریکا یا اسرائیل باشد و آیت الله وحید نیز معتقدند تفاوتی بین تولید داخل و خارج در حکم وجود ندارد.

تکثیر نرم‏ افزارهایی که قبلاً توسط فرد یا افراد دیگری قفل آنها شکسته شده‬ است؛ آری یا خیر

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی درباره حکم تکثیر نرم‏ افزارهایی که قبلاً توسط فرد یا افراد دیگری قفل آنها شکسته شده و در بازار به صورت معمول رایت و توزیع می‌شوند‬ ‬نیز گفت: از دیدگاه آیات عظام امام، تبریزی، سیستانی و صافی تفاوتی بین آن دو در حکم نیست و از دیدگاه آیات عظام بهجت، خامنه ای و وحید نیز‬ تفاوتی بین شکستن قفل نرم افزار و تکثیر نرم ‏افزاری که قفل آن توسط دیگران شکسته شده نیست‬ و در هر دو صورت بنا بر احتیاط واجب تصرف و تکثیر آن جایز نیست.

وی تصریح کرد: آیات عظام مکارم، نوری و فاضل اعتقاد دارند تفاوتی بین شکستن قفل نرم افزار و تکثیر نرم افزاری که قفل آن توسط دیگران شکسته شده نیست و در هر صورت، تصرف و تکثیر آن جایز نیست.

کد خبر 4669270

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل تبلیغات اسلامی قم دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ثبت اختراع اختراع و مخترعان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۰۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه نرم افزار «جامع تفاسیر نور» در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، نرم افزار «جامع تفاسیر نور» توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران عرضه شده است.

ارائه متن ۹۰۳ عنوان کتاب و رساله در ۳۵۷۷ جلد از منابع مهم قرآنی، نمایش متن قرآن با قابلیت‌های متنوع، ۱۳۷ ترجمه به ۳۳ زبان دنیا به همراه مقایسه بین ترجمه‌ها و آیات و اتصال آیات به ۴۰۴ تفسیر مهم شیعه و اهل سنت از ویژگی‌های این نرم افزار است.

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا ۱۴ فروردین در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپاست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • طرح‌های کشاورزی در انتظار ابلاغ اعتبار/ تولیدات باغی افزایش یافت
  • فعالیت حدود دو هزار نفر در زنبورستان‌های چهارمحال و بختیاری
  • فناوری عید؛ چگونه «عید» را در زندگی تولید و تکثیر کنیم؟
  • پاسخ محکم کروس به برادرش: به تو ربطی ندارد!
  • اقتصاد عید؛ چگونه «عید» را در زندگی تولید و تکثیر کنیم؟
  • نرم‌افزار سوء نقش نظارتی مردم را پررنگ می‌کند
  • عرضه نرم افزار «جامع تفاسیر نور» در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم 
  • تولید ۲.۵ هزار تن عسل در چهارمحال و بختیاری
  • فضائل بی نظیر امام حسن مجتبی(ع) در دیدگاه علمای اهل سنت
  • «آنتن» دیگر گروگان «تولید» نیست/ ۱۴۰۳ بهار تولیدات سیمافیلم