Web Analytics Made Easy - Statcounter

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت عدم فروش جنگنده‌های اف-35 به ترکیه، برای واشنگتن و آنکارا عادلانه نیست.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ترامپ روز سه‌شنبه گفت: «آن‌ها (ترکیه) در موقعیت بسیار دشواری قرار دارند و ما هم در ایالات متحده در موقعیت بسیار دشواری قرار گرفته‌ایم. باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این واقعاً عادلانه نیست».

او با اشاره به تعداد شغل‌هایی که در خطر قرار می‌گیردند، خطاب به مقامات ترکیه گفت: «به‌ این دلیل که شما موشک روسی خریدید، اجازه نداریم میلیون‌ها دلار هواپیما به آن‌ها بفروشیم. این موقعیت عادلانه‌ای نیست».

وی افزود: «می‌خواهم بگویم لاکهید (کمپانی تولید‌کننده اف-۳۵) واقعاً خوشحال نیست».

«مارک اسپر» گزینه ترامپ برای رسیدن به وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در سنا گفت موضع ثابت «پنتاگون» این است که ترکیه نمی‌تواند موشک‌های اس-۴۰۰ روسی و جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی را باهم داشته باشد.

اسپر در این جلسه اعلام کرد به وزیر دفاع ترکیه گفته است: «شما یا اس-۴۰۰ را خواهید داشت یا اف-۳۵. نمی‌توانید هردو را داشته باشید». او گفت خرید موشک‌های اس-۴۰۰ توسط ترکیه ناامیدکننده بود.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این باره گفت: «گمان می‌کنم کاملاً واضح [گفته] بودیم، واکنش‌ها چه خواهند بود و من فکر می‌کنم شما امروز زمانی که رئیس‌جمهور درباره ناتوانی ترکیه در داشتن اف-۳۵ صحبت کرد، آن واکنش‌ها را دیدید».

او گفت: «با توجه به این‌که این موضوع به گزینه‌های تحریمی که انتخاب خواهند شد مرتبط است، آن تحریم‌ها را پیشاپیش مورد ملاحظه قرار نمی‌دهیم».

یک مقام عضو ناتو نیز روز جمعه به خبرگزاری فرانسه در بروکسل گفت: «ما از عواقب احتمالی تصمیم ترکیه برای در اختیار گرفتن سامانه اس-۴۰۰ نگران هستیم».

اردوغان در خصوص خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ به خبرنگاران توضیح داد: «برخی می‌پرسند که به چه دلیل سامانه‌های اس-۴۰۰ را خریداری کردیم و چنین سرمایه‌گذاری انجام دادیم. اگر نیاز باشد، ما حق استفاده از آنها (اس-۴۰۰) را داریم. اگر برخی به ما حمله کنند، ما از این سامانه‌های دفاع هوایی استفاده می‌کنیم، به همین دلیل بوده است که چنین سرمایه‌گذاری انجام دادیم».

«توماس کاراکو» تحلیل‌گر مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی، علت نگرانی آمریکا از فروش اف-۳۵ به ترکیه پس از خرید موشک‌های اس-۴۰۰ از روسیه را این‌طور توضیح داد:‌ «کار کردن هر دو سیستم با یکدیگر در ترکیه و به طور ویژه‌تری زمانی که [اف-۳۵] در حالت رادار گریز قرار دارد، به سیستم اس-۴۰۰ این اجازه را می‌دهد که اطلاعات دقیقی از مشخصه‌های راداری اف-۳۵ را به‌دست آورد».

بسیاری از مقامات آمریکایی نگران هستند ترکیه از پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج شده و به مسکو به‌عنوان رقیب راهبردی واشنگتن، نزدیک‌تر شود.

طبق قانونی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، اگر اعضای ناتو از روسیه تسلیحات بخرند، متحمل مجازات‌های تحریمی می‌شوند.

علی‌رغم هشدارهای آمریکا مبنی بر لغو همکاری ترکیه در برنامه اف-۳۵ و اعمال تحریم بر این کشور، آنکارا تحویل سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ را از هفته گذشته آغاز کرد.

آمریکا نگران است روسیه بتواند از طریق سیستم موشکی اس-۴۰۰ ترکیه به مشخصه‌های راداری اف-۳۵ دست پیدا کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: آمریکا جنگنده های اف 35 ترامپ ترکیه ترکیه دلار روسیه ناتو واشنگتن ترامپ جنگنده های اف 35

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۰۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف و تمجید ترامپ از کیم جونگ اون

پایگاه خبری پراودا به نقل از کانال تلگرامی «دیسمیرونوف ۱۷۵» اظهاراتی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری این کشور درباره کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی منتشر کرد.

در این پیام تلگرامی، روزنامه نگاران صحبت‌های ترامپ درباره کیم جونگ اون را شنیدند که می‌گفت «او رئیس کشور است و منظورم این است که او یک رئیس قوی است. وقتی او صحبت می‌کند، مردمش با دقت گوش می‌دهند. من از مردمم می‌خواهم همین کار را بکنند.»

این موضوع هنوز در رسانه‌های رسمی آمریکا منتشر نشده است. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهورپیشین آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ژوئن سال ۲۰۱۹ دیدار کرد. این دیدار در جایی غیر از خاک آمریکا و در کشور سنگاپور انجام شد. رئیس جمهور آمریکا در حضور خبرنگاران از دیدار با رهبر کره شمالی ابراز خرسندی کرد.

دیدار ترامپ و کیم جونگ اون در حالی برگزار شد که پیشتر دولت آمریکا اعلام کرده بود هرگز کره شمالیِ دارای سلاح هسته‌ای را نخواهد پذیرفت. ترامپ پس از این دیدار بار‌ها رهبر کره شمالی را ستایش کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن
  • تعریف و تمجید ترامپ از کیم جونگ اون
  • حملات جدید آمریکا و انگلیس به یمن
  • ۶ حمله جدید آمریکا و انگلیس به یمن
  • جنگنده‌های از رده خارج سوییس در راه آمریکا
  • تهدید ترامپ به راه انداختن حمام خون در آمریکا! + فیلم
  • دومین تجاوز نظامی ائتلاف آمریکا به یمن طی ساعات گذشته
  • کسری بودجه ترکیه به رقم ۱۰ میلیارد دلار رسید
  • فیلم| لحظه پرتاب بمب اتمی از جنگنده F۳۵ ارتش آمریکا
  • لحظه حیرت انگیز پرتاب بمب اتمی از جنگنده F۳۵ ارتش آمریکا (فیلم)