Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ادامه روند کاهشی قیمت ها در بازار تهران سقوط ارز آزاد در اتفاقی جالب طی روز جاری 26 تیرماه به اوج خود رسید و از ارز نیمایی هم کمتر شد.

 

 

 

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ در ادامه روند کاهشی قیمت ها در بازار تهران سقوط ارز آزاد در اتفاقی جالب طی روز جاری 26 تیرماه به اوج خود رسید و از ارز نیمایی هم کمتر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در آخرین لحظات ظهر گرم امروز با ادامه کاهش نرخ ارز در بازار فردوسی تهران، قیمت فروش دلار در صرافی‌ها و بانکها به یازده هزار و دویست  تومان رسید.

 

دیروز قیمت دلار به کانال 11 هزارتومان وارد شده بود و در عین حال قیمت طلا و سکه نیز به دنبال این کاهش نرخ ارز افت کرد اما امروز با تنزل قیمتی در دلار تغییر چندانی در قیمت طلا و سکه مشاهده نشد.

البته خودرو به دنبال استمرار کاهش نرخ ارز همچنان روند نزولی خود در معاملات و  قیمت را ادامه داده به طوری که از 1 تا 6 میلیون تومان از مبلغ فروش خودروهای متعدد کاسته شده است.

بخشی از کارشناسان، علت کاهش قیمت ارز را به فاصله گرفتن دلالان بزرگ در این بازار و افزایش عرضه از سوی بانک مرکزی و به عبارت دیگر ارز پاشی دولتی می دانند.

 

علت دیگر که مسئولین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مدعی شده‌اند بهبود بازگشت ارزهای صادراتی است که با التیماتوم این نهادها به صادرکنندگانی که می خواهند از معافیت مالیاتی صاردات بهره ببرند رقم خورده است.

همچنین روز گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از "تخلیه شوک ارزی" در کشور خبر داد و گفت: "از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است؛ لذا نرخ تورم و بیکاری روند کاهشی به خود رفته است."

سرکوب تقاضای ارز با رسوب کالا در گمرک

اما نکته ای که به نظر می رسد از دید تمام کارشناسان و رسانه ها پنهان مانده است کاهش تقاضای موثر از سوی واردکنندگان به ویژه تولیدکنندگانی است که کالاهای وارداتی آن ها ماه ها در گمرکات کشور دپو شده و اجازه ورود به آن ها به دلایل مختلف داده نمی شود.

در واقع این عدم ترخیص کالای مورد نیاز تولید به رکود در فروش و کسب درآمد منجر شده است، به همین دلیل تولید کننده از محل فرش ریالی کسب نمی کند که بخواهد برای ثبت سفارش مجدد به عنوان بازیگر بازار ارز در طرف تقاضا وارد شود.

برخی خبرها حاکی از آن است که حجم رسوب کالاها در گمرک به حدی رسیده است که انبارها پر شده و گمرک برای دپوی بیشتر از انبار خود شرکت ها استفاده می کند و به آن ها اجازه دسترسی و استفاده نمی دهد!

با توجه به این که بالاخره گمرک مجبور است کالاها را ترخیص کند باید توجه کرد که اگر این روند ادامه یابد و برای آن چاره ای اندیشیده نشود با ورود کالاهای مذکور و فروش آن ها مجددا تقاضای ارز بالا رفته و به دنبال آن افزایش قیمت رخ خواهد داد.

بنابراین مدیریت طرف تقاضا با فشار بر تولید کننده نه تنها در بلند مدت به ضرر اقتصاد کشور و تولید ملی خواهد بود بلکه در کوتاه مدت نیز نتیجه ی مثبتی نخواهد داشت و بعداز مدتی اثر افزایش قیمتی بیشتری نسبت به کاهش قیمت بر بازار خواهد گذاشت.

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گمرک بانک مرکزی قیمت دلار قیمت سکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۱۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ حباب سکه روند متوازن نداشت

به گزارش صدای ایران، قیمت طلا و سکه روز چهارشنبه متاثر از کاهش قیمت دلار در روند نزولی قرار گرفت. در روز‌های اخیر کاهش قابل توجه اونس جهانی طلا با افت قیمت دلار تراز شد و قیمت طلا و سکه در بازار داخلی را با خود همراه کرد.

تحلیلگران بازار‌های مالی کاهش قیمت سکه و طلای آب‌شده را بیشتر از دلار می‌دانند و معتقدند این دو بازار به مرز‌های حمایتی میان‌مدتی رسیده‌اند و در نقطه حساسی قرار دارند. در هفته‌ای که گذشت اخبار سیاسی حاکی از آرامش بود و توانست به روند کاهشی بازار‌های مالی به‌ویژه طلا و سکه منجر شود.

گفتنی است در لحظه نگارش این گزارش اونس جهانی طلا با رقم ۲۳۲۱ دلاری در حال معامله است.


سکه امامی نیم میلیون تومان ریخت
قیمت سکه امامی روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت با کاهش ۵۰۹ هزار تومانی با رقم ۴۱ میلیون و ۸۹۸ هزار تومان معامله شد. سکه بهار افت ۲۲۰ هزار تومانی داشت و روی قیمت ۳۹ میلیون و ۲۹۵ هزار تومانی ایستاد.

شایان ذکر است در پنجمین روز معاملاتی هفته قیمت نیم سکه با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی معامله شد. قیمت ربع سکه افت ۱۰۰ هزار تومانی پیدا کرد و روی رقم ۱۵ میلیون تومانی ایستاد. قیمت سکه گرمی با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به کانال ۶ میلیون تومانی برگشت و با رقم ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.


حباب سکه روند متوازن نداشت
قیمت طلا روز چهارشنبه کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۹‍‍‍۱ هزار تومان کاهش داشت و در کانال ۱۵ میلیونی عقب‌نشینی کرد. این مقدار طلا با قیمت ۱۵ میلیون و ۳۳۲ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۲۵ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۵۳۸ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۴۹۱ هزار تومان بسته شد.

حباب سکه در پنجمین روز معاملاتی هفته روند متوازنی نداشت. حباب سکه امامی ۶۹ هزار تومان و سکه گرمی ۴۶ هزار تومان کاهش پیدا کرد. حباب سکه بهار ۲۴۴ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۲ هزار تومان و ربع‌سکه ۱۱ هزار تومان رشد کرد.

دیگر خبرها

  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ حباب سکه روند متوازن نداشت
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار در روند اصلاحی افتاد
  • ورود دلار آزاد به کانال ۶۳ هزارتومانی/ خریدار نیست
  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار؛ نیم سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • ادامه روند نزولی قیمت طلا
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • ردپای آرامش در بازار‌ها
  • موج هیجانی قیمت دلار فروکش کرد/ احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ در بازار