Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@17:37:00 GMT

دلار در آستانه تک نرخی شدن؟

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۱۸۵۲

دلار در آستانه تک نرخی شدن؟

درحالی قیمت دلار در بازار آزاد بیش از ۳۰۰ تومان ارزانتر از نرخ نیما شده است که برخی بازاری ها احتمال می دهند بانک مرکزی بنا دارد نرخ آزاد و رسمی دلار یکسان شود.

به گزارش مشرق، ادامه ریزش قیمت ها در بازار ارز موجب شده تا قیمت دلار در بازار نه تنها به نرخ های رسمی در سامانه نیما و سنا برسد بلکه از قیمت های درج شده در این سامانه ها نیز کمتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت دلار در بازار آزاد هم اکنون با ریزش چشم گیر نسبت به روزهای قبل به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است؛ درحالی که قیمت دلار در صرافی های بانکی برای فروش به مردم ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

دلایل اصلی کاهش نرخ ارز در بازار

قیمت دلار دیروز (سه شنبه) در خیابان فردوسی ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان شد و تا لحظه انتشار این گزارش (ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه چهارشنبه) به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش یافت. این درحالی است که درج چنین قیمت های از دلار روی تابلوی صرافی ها، حداقل از ۱۵ بهمن به بعد ممکن نبود.

اول تیرماه قیمت دلار ۱۳ هزار تومان بود و امروز ۲۶ تیرماه به مرز ۱۱ هزار تومان نزدیک شده است؛ این یعنی قیمت دلار در فاصله ی کمتر از یک ماه ۲ هزار تومان در بازار آزاد کاهش یافته است.

اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد با نرخ های رسمی موجب امتناع فعالان اقتصادی از معاملات رسمی در سامانه نیما شده بود اما دیروز رسماً قیمت دلار آزاد و قیمت دلار نیمایی با هم ملاقات کرده و برای ساعتی یکسان شده بودند. روز قبل قیمت دلار در سامانه نیما ۱۱ هزار و ۶۷۶ تومان بود.

امروز اما نه تنها دلار نیمایی و آزاد یکسان شدند بلکه از ساعتی قبل، قیمت دلار در بازار آزاد کاهش چشم گیری نسبت به قیمت دلار در سامانه نیما را تجربه کرد.

گفتنی است، در ماه های گذشته و با سیاست های اتخاذ شده توسط بانک مرکزی، قیمت دلار در سامانه نیما حدود ۳۰ درصد تعدیل شده و به حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود.

بنابراین، قیمت دلار نیمایی و سنا بعد از عقب نشینی دلار آزاد، به مرز تک نرخی شدن نزدیک شده اند؛ بدین ترتیب بازار ارز ایران در آستانه تلاقی نرخ‌های سه‌گانه آزاد، سنا و نیما قرار دارد که به باور برخی فعالان بازار ارز پیش‌زمینه راه‌اندازی بازار متشکل ارز از سوی بانک مرکزی ایران است.

 کارشناسان اقتصادی، معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

برخی از فعالان صادراتی و بازار ارز می گویند: حفظ فاصله آربیتراژی نیما و آزاد برای تداوم تامین ارز از نیما می‌تواند تا زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی راهگشا باشد. براین اساس تا زمانی که هاب ارزی -از طریق ایجاد بازار متشکل ارزی- از کشورهای همسایه مانند دوبی به تهران منتقل نشده، یکسان سازی نرخ آزاد و نیما به معنای باز نشدن دست بازار ساز در سبد دوبی خواهد بود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان دیگر اعتقاد دارند در صورتی که بازار متشکل ارزی در چارچوب یک بازار آزاد تشکیل شده و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ باشد، بازار ساز می تواند با کاهش آرام نرخ و همزمان راه اندازی این بازار، ریسک فعال سازی مجدد و اتکا به کانال دوبی را دست کم در میان مدت به طور قابل توجهی کاهش دهد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: دادگاه نجفی بازار سکه و ارز اخبار خودرو دلار سامانه نیما تک نرخی شدن ارز بازار آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۱۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲

آفتاب‌‌نیوز :

حسین سلاح‌ورزی، رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایلنا درباره آنچه سبب منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ شد، گفت: در سال‌های گذشته بسیاری سعی داشتند بگویند تحریم‌ها تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد با این حال بخشی از دلایلی که به منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ انجامید برآمده از تاثیرات تحریم‌ها بود.

وی افزود: مساله دیگر آنست که از نظر دیپلماسی اقتصادی تحولات منطقه‌ای رخ داده در عراق و افغانستان به عنوان دو شریک تجاری اصلی ایران در کاهش تجارت کشور موثر بوده‌اند به ویژه که عراق به دنبال احیای دینار است و تلاش می‌کند سیستم بانکی خود را سر و سامان بدهد.

سلاح‌ورزی ادامه داد: امروز صادرکنندگانی ایرانی که سال‌ها صادرات گسترده‌ای به عراق داشته‌اند در این کشور با پدیده چندنرخی بودن ارز مواجه هستند؛ قیمت ارز در بانک‌های عراق با قیمت ارز در بازار آزاد متفاوت است و خریدار عراقی کالای ایرانی با این محدودیت مواجه است که باید ارز را از بازار آزاد تهیه کند در حالی که دلار در بازار آزاد ۱۵ درصد گران‌تر از دلار در نظام بانکی این کشور است و به همین دلیل خرید کالای ایرانی برای خریدار عراقی گران‌تر تمام می‌شود و این امر قدرت رقابت کالای ایرانی را در بازار عراق پایین می‌آورد.

رئیس پیشین اتاق ایران در ادامه از تاثیر سیاست‌های داخلی کشور بر تجارت گفت و توضیح داد: سیاستگذاری‌های داخلی نیز در کاهش صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۲ تاثیرگذار بود و مزید بر علت‌های خارجی شد.

وی تصریح کرد: سختگیری‌هایی که در انجام تعهدات برآمده از پیمان‌سپاری ارزی بر صادرکنندگان در سال ۱۴۰۲ اعمال شد سبب شد حتی بسیاری از تاجران خوش‌نام و باسابقه برای احتراز از پیامد‌های این سختگیری‌ها تجارت خود را کاهش دهند. آن‌ها مجبورند تسویه صادرات خود را با قیمتی غیر از قیمت ارز در بازار آزاد انجام دهند.

دیگر خبرها

  • دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲
  • پیش بینی قیمت دلار ۹ فروردین ۱۴۰۳ / تنور قیمت دلار داغ شد
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد
  • پیش بینی قیمت دلار ۸ فروردین ۱۴۰۳/ ترمز دلار کشیده شد؟
  • پیش‌بینی قیمت طلا فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • قیمت طلا سقوط کرد/ آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه
  • قیمت طلا یک کانال سقوط کرد | آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۷ فروردین ماه