Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف خربزه، آب گوجه فرنگي و آب پرتقال مي‌تواند از بازگشت سنگ کليه پيشگيري کند.
به گزارش خبرگزاري آريا از فارس ، سپيده دولتي کارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت در خصوص سنگ کليه گفت: سنگ کليه به ذرات کوچک و سختي در کليه تشکيل مي‌شوند گفته مي‌شود که بيشتر در دهه‌هاي چهارم و پنجم زندگي فرد را درگير مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بايد توجه داشت کساني که سابقه خانوادگي کليه دارند 2 برابر ديگر افراد در معرض ابتلا به سنگ کليه هستند. افزايش چاقي، ديابت و سندرم متابوليک ، مصرف ناکافي مايعات به خصوص آب و تاخير در تخليه مثانه مي تواند احتمال ايجاد سنگ کليه را افزايش دهند.
وي افزود: طبق آمار سنگ‌هاي کلسيمي شايعترين نوع سنگ‌هاي کليوي هستند. 60 % سنگ‌هاي کليوي از نوع اگزالات کلسيم هستند و مابقي سنگ‌هاي اسيداوريکي ،استراويتي و سنگ‌هاي سيستيني هستند. افرادي که درگير سنگ کليه از نوع کلسيمي مي‌شوند ميزان دفع کلسيم از ادرار اين افراد بسيار افزايش مي‌يابد که علت اين امر مي تواند بيماري هاي مربوط به غده پاراتيروئيد و تيروئيد ، افزايش دريافت بيش از نياز ويتامين دي ، مصرف زياد دارو هاي کورتون و .. باشد.
دولتي با بيان اين که توجه به اين نکته مهم است که تغذيه درماني مي‌تواند نقش مهمي در پيشگيري داشته باشد عنوان کرد: تا چند سال پيش به بيماران مبتلا به سنگ کليه از نوع کلسيمي توصيه مي‌کردند که مصرف مواد غذايي حاوي کلسيم مثل لبنيات را محدود کنند اما بايد توجه داشت که محدوديت مصرف کلسيم مي‌تواند در دراز مدت باعث کاهش تراکم استخوان و افزايش خطر شکستگي استخوان‌ها در اين افراد شود. بنا براين توصيه مي‌شود به هيچ عنوان اين افراد مصرف مواد غذايي لبنيات خود را محدود نکنند. اگر هم به هر دليلي بايد از مکمل کلسيم استفاده کنند توجه داشته باشند که مکمل‌هاي کلسيم همراه غذا مصرف شود و در طول روز مايعات زيادي به خصوص آب مصرف شود تا از رسوب آن در کليه پيشگيري شود.
کارشناس دفتر بهبود تغذيه ادامه داد: يک نوع ديگر از سنگ‌هاي کليه سنگ‌هاي اگزالاتي هستند که در اين نوع سنگ ميزان دفع اگزالات از ادرار افزايش مي‌يابد. احتمال ايجاد اين نوع سنگ کليه در افراد دچار بيماري‌هاي التهابي روده يا افرادي که به دليل کاهش وزن جراحي‌هاي باي پس معده انجام مي‌دهند ديده مي‌شود. همچنين کمبود ويتامين B6 و مصرف بيش از اندازه ويتامين C مي تواند خطر اين نوع سنگ را افزايش دهد.
وي تاکيد کرد: توصيه هاي غذايي براي کاهش اگزالات ادرار شامل مصرف مواد غذايي حاوي پروبيوتيک مثل ماست و دوغ حاوي پروبيوتيک، کاهش مصرف مواد غذايي حاوي اگزالات ، مصرف همزمان غذاي غني از کلسيم و يا مکمل کلسيم با مواد غذايي حاوي اگزالات جهت کاهش جذب اگزالات و مصرف چاي با شير است. همچنين افراد دچار سنگ کليه اگزالاتي بايد مصرف شکلات، ريواس، غلات کامل، مغز هاي آجيل، انواع چاي ( سياه و سبز)، توت فرنگي ، چغندر را محدود کنند.
دولتي با اشاره به اينکه مصرف خربزه ، آب گوجه فرنگي و آب پرتقال مي‌تواند از عود سنگ در افرادي که کليه آنها سنگ ساز است کمک کننده باشد اظهار داشت: در کل براي پيشگيري و عود سنگ کليه به تمامي افراد توصيه مي‌شود که از مصرف زياد پروتئين‌هاي حيواني مثل گوشت به خصوص گوشت قرمز، تخم مرغ و نمک پرهيز کنند و حداقل 6 ليوان آب در طي روز مصرف کنند.
دولتي افزود: نتايج تحقيقات نشان داده است که مصرف فروکتوز با خطر ابتلا به سنگ کليه ارتباط مثبتي دارد و افزايش مصرف ميوه و سبزي به منظور افزايش مصرف پتاسيم توصيه مي‌شود، اما به دليل محتواي فروکتوز ميوه ، تاکيد بيشتر بر سبزيجات است همچنين بايد توجه داشت که در حال حاضر صنايع غذايي به خصوص نوشيدني‌ها مثل نوشابه‌ها و انواع ماءالشعير از شربت فروکتوز به جاي شکر براي شيرين کردن استفاده مي‌کنند که افراد دچار سنگ کليه از نوع کلسيمي و اگزالاتي بايد دقت کنند و مصرف اين نوع نوشيدني ها را محدود کنند.
وي خاطر نشان کرد: در نهايت بايد اين نکته را به خاطر داشته باشيد که چاقي مادر بيماري‌هاست و در ايجاد سنگ کليه چاقي ، قوي‌ترين پيشگويي کننده عود سنگ درافرادي که است که سابقه سنگ کليه داشتند و مي‌تواند احتمال ايجاد سنگ را در افرادي هم که سابقه نداشته اند افزايش دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۲۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌هایی برای بهبود کلسترول

آفتاب‌‌نیوز :

به گفته محققان، قندخون و فشارخون می‌تواند بر میزان کلسترول تاثیر گذارد، از اینرو افراد مبتلا به دیابت هم باید توجه ویژه‌ای به این فاکتور‌های پرخطر داشته باشند.

محققان راهکار‌های را برای کاهش کلسترول خون عنوان می‌کنند:

- افراد سیگاری باید سیگارشان را ترک کنند.

- کاهش وزن اضافی.

- ورزش کردن در اکثر روز‌های هفته.

- پیروی از رژیم غذایی کم کلسترول و کم چرب همراه با مقادیر بالا میوه و سبزیجات تازه، و غلات کامل.

- افزایش مصرف چربی‌های مونواشباع نشده نظیر روغن کانولا، روغن آووکادو یا روغن زیتون.

- مصرف داروی کاهش کلسترول در صورت تجویز پزشک.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ۱۴۱ اهدای کلیه از افراد زنده در سال ۱۴۰۲ در اصفهان ثبت شد
  • خیانت «پادشاه گوجه فرنگی» به فلسطین
  • توصیه‌هایی برای بهبود کلسترول
  • چرا نخود فرنگی سالم و مغذی است؟ / خواص نخود سبز
  • خواص عجیب این دانه‌ها که دور می‌ریزیم!
  • جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر
  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضاییه خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور/ با مسدودسازی کد ملی، زندگی فرد را فلج می‌کنیم!/ انتقاد از وثیقه‌های سنگینی که با جرم متناسب نیست/ افراد در فرودگاه متوجه نشوند که ممنوع‌الخروج هستند/ به دریافت عوارض آلایندگی اهتم
  • تولید ۴۰۰ هزار تن گوجه فرنگی در جنوب استان بوشهر
  • نجات كليه افراد مفقود شده در اثر سیلاب‌های جنوب کرمان
  • خیانت پادشاه گوجه فرنگی!