Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@22:43:33 GMT

هشدار وزارت بهداشت درباره ازن

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۲۰۰۲

هشدار وزارت بهداشت درباره ازن

خبرگزاري آريا - رئيس گروه سلامت هواي مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به آلاينده «ازن» و توصيه به مردم و بويژه بيماران تنفسي و کودکان جهت پرهيز از قرار گرفتن در فضاي باز در روزهايي که غلظت اين آلاينده هوايي زياد است، در عين حال بر لزوم جدي گرفتن استفاده از کاتاليست در صنايع خودروسازي تاکيد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاري آريا ، دکتر عباس شاهسوني در گفتگو با ايسنا، ضمن اشاره به ازن؛ آلاينده مسئول آلودگي هوا در فصول بهار و تابستان، در مقايسه ميزان اين آلاينده در بهار 98 و 97، گفت: بر اساس سنجش صورت گرفته در 93 روز ابتداي امسال، 24 روز از بهار 98 را «ازن»، 13 روز را دي اکسيد نيتروژن (NO2) و 15 روز را ذرات کمتر از 2.5 ميکرون (PM2.5) آلاينده مسوول بوده‌اند.
بهار امسال و پارسال، هواي خوب نداشتيم
وي ادامه داد: همچنين در اين 93 روز، يک روز هواي بسيار ناسالم، هشت روز ناسالم و 43 روز ناسالم براي گروه‌هاي و 41 روز قابل قبول داشته‌ايم. همچنين هيچ روز هواي خوب نداشتيم. اين درحاليست که در سه ماهه اول سال گذشته، 19 روز ازن، 13 روز دي اکسيد نيتروژن، يک روز ذرات معلق کمتر از 10 ميکرون (PM10) و 40 روز ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون (PM2.5) آلاينده مسوول بوده‌اند. همچنين در سال گذشته 15 روز هواي ناسالم، 58 روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس و 20 روز هم هواي قابل قبول داشته‌ايم. در سه ماهه اول سال 97 نيز هواي خوب نداشتيم.
چگونگي ايجاد يک آلاينده تابستانه
رييس گروه سلامت هواي مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت در تعريف آلاينده ازن و چگونگي شکل‌گيري آن گفت: ازن، آلاينده‌ هوا در فصول تابستان و بهار و بويژه تابستان و زماني است که شدت تابش خورشيد و دما افزايش مي‌يابد. با توجه به حضور دي اکسيد نيتروژن (NO2)، تابش باعث شکسته شدن آن و ايجاد راديکال اکسيژن و در نهايت هم توليد «ازن» مي‌شود. بنابراين يکي از مکانيسم‌هاي توليد ازن، چرخه‌اي است که با نور خورشيد ارتباط دارد و هر چه شدت نور خورشيد بيشتر باشد، «ازن» هم بشتر مي‌شود.
ازن؛ دومين آلاينده خطرناک
وي تاکيد کرد: بعد از ذرات معلق 2.5 ميکرون، ازن خطرناک‌ترين آلاينده براي انسان است؛ خصوصا براي بيماران تنفسي، مبتلايان آسم و کودکان. زماني که غلظت ازن افزايش مي‌يابد، احتمال بروز علايم تنفسي و سرفه در کودکان و افرادي که فعاليت زيادي در فضاي بيرون دارند، بيشتر است.
در اين ساعت‌ها تا حد امکان بيرون نرويد
شاهسوني ادامه داد: توصيه بهداشتي ما براي روزهايي که غلظت آلاينده ازن زياد است، آن است که همه افراد بويژه کودکان، مبتلايان آسم و افرادي که در فضاي بيرون فعاليت سنگين دارند، تا حد امکان فعاليت‌هايشان در فضاي بيرون از منزل را کاهش دهند و بويژه از ساعت 11 صبح تا 4 بعد از ظهر تا حد امکان در فضاي آزاد حضور نيابند.
وي در اين باره توضيح داد: «ازن» آلاينده‌اي ثانويه است و دي اکسيد نيتروژن (NO2)، پيش‌ساز آن است؛ بنابراين هر جا دي اکسيد نيتروژن باشد، ازن هم خواهد بود. از طرفي هر جا که احتراق و اشتعال داشته باشيم، دي اکسيد نيتروژن را هم داريم. يکي از جاهايي که احتراق انجام مي‌شود، خودروها هستند؛ خودروها احتراق دارند و دي اکسيد نيتروژن (NO2) توليد مي‌کنند.
رييس گروه سلامت هواي مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت در اين باره افزود: غلظت دي اکسيد نيتروژن اوايل صبح (حدود ساعت 8 و 9 صبح) افزايش مي‌يابد و شدت تابش‌هاي خورشيد نيز از حدود ساعت 11 صبح تا 16 است. به اين ترتيب در اين بازه زماني، دي‌اکسيد نيتروژن بيشتري مي‌شکند، اکسيژن بيشتري راديکال مي‌شود و با اکسيژن هوا واکنش مي‌دهد و به ازن تبديل مي‌شود. بر همين اساس در ساعاتي که شدت تابش خورشيد بيشتر است (يعني حدود ساعت 11 تا 16) بيشترين غلظت آلاينده ازن را در هوا داريم.
ضرورت بکارگيري کاتاليست و ادبلو در خودروها
شاهسوني درباره راهکارهاي کنترل اين آلاينده هوايي گفت: يکي از راهکارها اين است که دي اکسيد نيتروژن را کنترل کنيم. در کشورهاي اروپايي کاتاليست‌هاي سه راهه براي خودروها به کار گرفته مي‌شوند و هيدروکربن، مونوکسيدکربن و دي اکسيد نيتروژن را حذف مي‌کنند. زماني که کاتاليست‌ها در خودرو قدرت حذف دي اکسيد نيتروژن را نداشه باشند، باعث افزايش دي اکسيد نيتروژن مي‌شوند بنابراين اين مبحث بايد در خودروها رعايت شود؛ مخصوصا در خودروهاي ديزلي؛ چراکه احتراق‌شان بيشتر است و دي اکسيد نيتروژن بيشتري توليد مي‌کنند.
وي همچنين افزود: توليد دي اکسيد نيتروژن اجتناب ناپرير است؛ چراکه هر جا احتراق داريم، NO2 را هم داريم. در معاينه فني و خودروها، نسبت «هوا» به «سوخت»، «14.7» به «يک» تنظيم مي‌شود که استاندارد هم است.«14.7» به «يک» نسبتي است که همه آلاينده‌ها حداقل هستند و توان خودرو هم بيشترين حالت است، اما ميان همه آلاينده‌ها دي اکسيد نيتروژن بيشتر از همه است که البته استاندارد هم است، اما بايد در خودروها حذف شود؛ راهکار آن هم استفاده از کاتاليست و ادبلو در خودروهاي ديزلي است تا از انتشار دي‌اکسيد نيتروژن در فضا جلوگيري شود.
رييس گروه سلامت هواي مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت در پايان صحبت‌هايش تاکيد کرد: مردم و بويژه کودکان و مبتلايان به آسم تا حد امکان در ساعات 11 تا 16 و در شرايطي که غلظت آلاينده ازن زياد است، در فضاي باز و بيرون از منزل فعاليت نداشته باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۲۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی ۱۴۰۳ برگزار شد

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی ۱۴۰۳ همزمان با چهارمین روز از هفته سلامت با حضور دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سردار سرتیپ حسینی، فرمانده پلیس راهور فراجا، معاونین و مدیران وزارت بهداشت و سازمان اورژانس کشور و جمعی از تلاشگران سازمان اورژانس و حوزه‌های بهداشت و درمان در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

گفتنی است، در این مراسم با اهدای لوح به صورت نمادین از منتخبین سلامت نوروزی ۱۴۰۳ تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • هوای تهران همچنان مطلوب است
  • همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی ۱۴۰۳ برگزار شد
  • خادمان سلامت نوروزی تجلیل شدند
  • تنفس هوای مطلوب در تهران بارانی