Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@01:36:33 GMT

خوردن اين مواد غذايي با هم ممنوع!

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۲۰۰۹

خوردن اين مواد غذايي با هم ممنوع!

خبرگزاري آريا - در مطلب زير درباره‌ بعضي از مواد غذايي‌اي صحبت خواهيم کرد که هرگز نبايد آن‌ها را باهم بخوريم.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان، نظريات مختلفي در مورد ترکيب مواد غذايي مختلف با يکديگر مطرح شده که همه‌ي ما تا به حال چيز‌هايي در مورد آن‌ها شنيده ايم. گرچه در مورد بعضي از اين نظريات اختلاف نظر‌هايي از سوي کارشناسان وجود دارد، اما در مواردي هم کارشناسان در مورد مضر بودن بعضي ترکيبات غذايي متفق القول بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقيقت، اگر مي‌دانستيم خوردن اين مواد غذايي باهم چه بر سر سيستم گوارشي ما مي‌آورد، ديگر هرگز سراغ چنين ترکيب‌هاي غذايي‌اي نمي‌رفتيم.
بعضي از پيامد‌هاي کوتاه مدت اين ترکيبات مضر عبارتند از گاز شکم، نفخ، شکم درد، حالت تهوع، احساس خستگي و بروز مشکل در اجابت مزاج. اين پيامد‌هاي کوتاه مدت مي‌توانند در عرض يک يا دو روز برطرف شوند، اما ترکيبات غذايي مضر پيامد‌هاي بلند مدتي هم دارند که مي‌توانند به مشکلات جدي تري مثل بدبويي دهان، خشکي پوست، بروز ضايعات پوستي، التهاب مزمن، مختل شدن خواب، کاهش انرژي و مشکلات گوارشي مزمن بينجامند.
البته بدن همه‌ي افراد مانند هم نيست و هر کسي به يک شکل و اندازه‌اي به ترکيبات غذايي نامناسب واکنش نشان مي‌دهد. با اين حال، بسياري از افراد يک ماده‌ي غذايي خاص را مقصر مشکلات گوارشي و آلرژي‌هاي خود مي‌دانند، در حالي که در واقع ترکيب مواد غذايي است که باعث چنين مشکلاتي شده است. به علاوه، بسياري از ما آنچنان به مشکلات گوارشي خود عادت کرده ايم که تصوري از شرايط خود در نبود آن‌ها نداريم. اما با مقايسه همه چيز روشن خواهد شد.
اگر مدتي اين نکات را رعايت کنيد و به دستگاه گوارشي خود استراحت دهيد، متوجه بهبود وضعيت گوارشي تان خواهيد شد، ديگر خبري از آن هوس‌هاي غذايي دردسرساز نخواهد بود، انرژي بيشتري خواهيد داشت و از شکم صاف تري هم برخوردار خواهيد شد.
1- خوردن آب يا آب ميوه به همراه غذا
با خوردن آب يا آب ميوه به همراه غذا، يکي از سمي‌ترين ترکيب‌هاي غذايي را وارد بدن خود مي‌کنيد. آب، اسيد‌هاي معده را رقيق و از تأثير آن در تجزيه‌ي پروتئين ها، کربوهيدرات‌ها و چربي‌ها کم مي‌کند؛ بنابراين 10 دقيقه قبل از غذا، آب بخوريد. اين کار جلوي پرخوري و رقيق شدن آنزيم‌هاي معده را مي‌گيرد.
2- خوردن ميوه بعد از غذا
متخصصان پي برده اند ميوه‌ها ترکيب خوبي با ديگر مواد غذايي ندارند. چون ميوه‌ها حاوي قند‌هاي ساده‌اي هستند که نيازي به هضم شدن ندارند. به همين دليل، مدت زيادي در معده باقي نمي‌مانند. اما ديگر مواد غذايي، مثل مواد پرچرب، پروتئيني و نشاسته دار، مدت زمان بيشتري در معده باقي مي‌مانند، چون بايد بيشتر هضم شوند؛ مثلاً هضم مواد نشاسته دار حدود 2 ساعت و هضم مواد پروتئيني حدود 3 ساعت طول مي‌کشد؛ بنابراين اگر بعد از خوردن وعده‌هاي غذايي، سراغ ميوه‌ها برويد، نوعي ترافيک در معده‌ي شما به وجود مي‌آيد؛ قند ميوه بسيار بيشتر از آنچه که بايد در معده باقي خواهد ماند، مسأله‌اي که باعث نفخ و از آن بدتر، از دست رفتن مواد مغذي ميوه‌ها به دليل فرآيند تخمير در معده مي‌شود. تخمير نوعي عمل باکتريايي است که بر روي مواد غذايي صورت مي‌گيرد که باعث تجزيه‌ي آن‌ها مي‌شود.
3- ترکيب مواد نشاسته دار و پروتئيني مثل لازانيا و ساندويچ‌هاي پنيري
ترکيب مواد پروتئيني (مثل گوشت، پنير و غيره) و نشاسته دار (مثل ورقه‌هاي لازانيا، نان و غيره) را يکي از بدترين ترکيب‌هاي غذايي مي‌دانند، چون اين مواد در واقع همديگر را خنثي مي‌کنند. پروتئين توسط اسيدي در معده هضم مي‌شود، در حالي که نشاسته باعث ترشح آنزيمي مي‌شود که محيطي قليايي به وجود مي‌آورد. به همين دليل اين دو ماده يکديگر را خنثي مي‌کنند و اين مسأله دستگاه گوارش شما را به محيطي مناسب براي رشد باکتري‌هاي مضر و بروز التهاب تبديل مي‌کند.
4- ترکيب مواد نشاسته دار و اسيدي مثل پاستا با سس گوجه فرنگي و پنير
گوجه فرنگي يک ماده‌ي غذايي اسيدي است و توصيه مي‌شود آن را به همراه کربوهيدرات‌هاي نشاسته داري مثل پاستا مصرف نکنيد. اسيد و نشاسته دو ماده‌ي شيميايي کاملاً متفاوت هستند. بدن براي هضم اين ترکيب بايد انرژي بسيار زيادي را صرف کند، به همين دليل بعد از خوردن اين غذا احساس خستگي خواهيد کرد. اسيد‌هاي گوجه فرنگي آنزيم‌هاي درون پاستاي نشاسته دار را تضعيف مي‌کنند و باعث دلمه بستن شير درون پنير هم مي‌شوند. به علاوه، اسيد سس پاستا در معده هضم مي‌شود و نشاسته‌ي پاستا در روده‌ي کوچک. اين دو ماده به موقع هضم نمي‌شوند و تنها يکجا باقي مي‌مانند و فاسد مي‌شوند، مسأله‌اي که در نهايت مي‌تواند باعث ابتلا به سندرم نشت روده شود که مشکل بسيار جدي‌اي است. پاستا با سس پستو يا سبزيجات سرخ شده گزينه‌ي مناسب تري است.
5- ترکيب پروتئين با پروتئين مثل سوسيس تخم مرغ
پروتئين سخت هضم‌ترين ماده براي بدن به شمار مي‌رود. با بالا رفتن سن، بدن هيدروکلريک اسيد کمتري توليد مي‌کند، ماده‌اي که براي هضم مواد غذايي به آن احتياج داريم. اين اسيد باعث ترشح آنزيم‌هايي مي‌شود که براي تجزيه‌ي پروتئين ضروري هستند. هضم همزمان چندين پروتئين مختلف براي معده بسيار دشوار است.
6- ترکيب کربوهيدرات‌ها با پروتئين‌هاي حيواني مثل گوشت با سيب زميني يا نان
وقتي يک کربوهيدرات را با يک ماده‌ي پروتئيني مي‌خوريد، اين مواد يکديگر را بي اثر مي‌کنند، يعني پروتئين فاسد و کربوهيدرات تخمير مي‌شود. اين مسأله باعث توليد گاز شکم و نفخ مي‌شود. شايد مصرف طولاني مدت اين ترکيب شما را در برابر مشکلات آن مصون کرده باشد، اما بهتر است از ترکيب‌هاي مکملي مثل انواع لوبيا و برنج استفاده کنيد که ترکيب پرفايده‌اي هم هست.
7- ترکيب شير و موز
کارشناسان ترکيب شير با موز را يکي از سنگين‌ترين و سم ساز‌ترين ترکيبات غذايي مي‌دانند. موز هنگام هضم شدن ترشيده مي‌شود و باعث دلمه بستن شير و تبديل آن به يک ماده‌ي مخاط ساز مي‌شود. اين ترکيب غذايي براي کساني که قصد کاهش وزن دارند هم مضر است، چون هم موز و هم شير قند طبيعي دارند و در نتيجه، خوردن ترکيب آن‌ها باعث افزايش ناگهاني انسولين مي‌شود که براي بدن بسيار مضر است. انسولين يکي از هورمون‌هايي است که باعث انباشت چربي در بدن مي‌شود. اگر از طرفداران ترکيب شير و موز هستيد، اول از همه مطمئن شويد که موز کاملاً رسيده باشد و علاوه بر اين، با اضافه کردن هل و جوز هندي به اين ترکيب مي‌توانيد هضم آن را براي بدن تان راحت‌تر کنيد.
8- ترکيب خيار و گوجه
گوجه فرنگي ويتامين C زيادي، حتي بيشتر از پرتقال دارد. اما خيار حاوي آنزيم‌هايي است که کار جذب ويتامين C را مختل مي‌کند، مسأله‌اي که دستگاه گوارش را کمي اذيت مي‌کند و بعضي از فوايد اين دو ماده‌ي غذايي را از بين مي‌برد.
10- ترکيب ماست و ميوه
کارشناسان معتقدند ترکيب ميوه‌هاي ترش با مواد لبني مي‌تواند توانايي هضم را پايين بياورد، فلور‌هاي روده را تغيير دهد، مواد سمي در بدن توليد کند و باعث گرفتگي سينوس‌ها و نشانه‌هاي شبه آلرژي شود. با اين حال، اگر علاقه‌ي زيادي به دسر‌هاي حاوي ماست داريد، روش‌هايي وجود دارد که با استفاده از آن‌ها مي‌توانيد از مضرات اين ترکيب کم کنيد. اول آنکه، از خوردن ماست به صورت سرد پرهيز کنيد؛ از ماست ساده و بدون طعم استفاده کنيد و آن را با دمايي به اندازه‌ي دماي اتاق ميل کنيد. دوم آنکه، به جاي ميوه‌هاي ترش، ماست را با مقدار کمي عسل، دارچين و کشمش ترکيب کنيد.
11- ترکيب ميوه و سبزيجات
ميوه‌ها سريع‌تر هضم مي‌شوند و قند بيشتري دارند، مسأله‌اي که مي‌تواند فرآيند هضم سبزيجات را به تعويق بيندازد. با اين حال اگر مجبور به ترکيب ميوه‌ها با سبزيجات هستيد، مثلاً براي درست کردن اسموتي به هر دوي آن‌ها نياز داريد، از سبزيجات برگ دار سبز رنگ استفاده کنيد.
12- ترکيب نان سفيد و مربا
اگر نگران قند خون تان هستيد، مصرف کربوهيدرات‌هاي ساده (مثل نان) ايده‌ي خوبي نيست. اين مواد باعث افزايش ناگهاني قند خون مي‌شوند. اضافه کردن قند‌هاي تصفيه شده (مثل مربا) وضع را بدتر هم مي‌کند. بدن از قند زياد خوشش نمي‌آيد. در نتيجه اين قند اضافي در سلول‌هاي چربي انباشته مي‌شوند، که به نوعي حکم زباله داني بدن را دارند. اين سلول‌ها محدوديتي در ذخيره‌ي قند ندارند، مسأله‌اي که باعث افزايش وزن مي‌شود.
13- ترکيب هندوانه با هر چيزي
هندوانه يکي از ميوه‌هاي پرطرفدار فصل تابستان است و در اين روز‌هاي گرم جايگاه پررنگي در رژيم غذايي ما پيدا مي‌کند. يکي از ترکيبات پرطرفدار با اين ميوه، هندوانه و پنير است. هضم مواد لبني بيشتر از هندوانه طول مي‌کشد، به همين دليل وقتي معده رسيدگي به هندوانه را شروع کند، شير در معده دلمه خواهد بست. در حقيقت، هندوانه سريع‌تر از اغلب مواد غذايي هضم مي‌شود، به همين دليل، اگر آن را با ماده‌ي غذايي ديگري ترکيب کنيد، بدن خود را به دردسر خواهيد انداخت.
14- ترکيب چاي و شير
بيشتر انواع چايي آنتي اکسيدان زيادي دارند، موادي که به کاهش التهاب در بدن کمک مي‌کنند. اما اگر مي‌خواهيد از آنتي اکسيدان‌هاي موجود در چاي بهره‌مند شويد، بهتر است چاي تان را به جاي شير با ليموترش ميل کنيد. مشکل اينجا است که پروتئين‌هاي موجود در شير به آنتي اکسيدان‌هاي چاي مي‌چسبند و جلوي هضم شدن آن‌ها را مي‌گيرند. کافئين موجود در چاي هم از جذب کلسيم شير مي‌کاهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۲۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه‌ها از پرتقال بیشتر ویتامین C دارند

ویتامین C آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به جبران آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو بیش از حد کمک کند و ایمنی را احیا کند. در حالی که عموما تصور می‌شود پرتقال حاوی بیشترین میزان ویتامین C در میان میوه‌ها را دارد، در این مطلب به برخی از مواد غذایی که به طور طبیعی غنی از ویتامین C هستند و ویتامین بیشتری نسبت به پرتقال دارند، اشاره شده است. مطلب را بخوانید تا متوجه شوید.

ویتامین C چیست؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، ویتامین C یک آنتی اکسیدان ضروری است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند و در نتیجه خطر بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. ویتامین C همچنین نقش حیاتی در تقویت سیستم ایمنی دارد، به تولید و همچنین عملکرد گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این ویتامین C، برای سنتز کلاژن، پروتئینی که از ساختار و استحکام بافت‌ها، پوست، استخوان‌ها و رگ‌های خونی حمایت می‌کند، ضروری است. در نهایت، مصرف کافی ویتامین C برای سلامتی و شادابی کلی، به ویژه در فصل تابستان ضروری است.

فلفل دلمه‌ای قرمز

پرتقال معمولا حدود ۵۳ میلی‌گرم ویتامین C در هر ۱۰۰ گرم دارد، در حالی که افزودن فلفل دلمه‌ای قرمز به رژیم غذایی می‌تواند حدود ۱۲۷ میلی‌گرم ویتامین C در هر وعده ۱۰۰ گرمی به شما بدهد. فلفل دلمه‌ای قرمز همچنین منبع عالی ویتامین A است که برای بینایی، سلامت و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. علاوه بر این، فلفل قرمز همچنین حاوی ویتامین B ۶، ویتامین K ۱ و فولات، همراه با مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم و منگنز است. فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند کاروتنوئید‌ها و فلاونوئید‌ها است که به کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

کیوی

کیوی سرشار از ویتامین C، مواد معدنی، فیبر و مواد معدنی است که به بهبود سلامت کلی و همچنین متابولیسم کمک می‌کند، کیوی حاوی حدود ۹۳ میلی گرم ویتامین C در هر ۱۰۰ گرم است.

توت فرنگی

انواع توت‌ها به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا و محتوای فیبر بالا شناخته شده اند، که به افزایش سلامت متابولیک کلی کمک می‌کند و برای تقویت سیستم ایمنی عالی است. توت فرنگی در هر ۱۰۰ گرم تقریباً ۵۸ میلی گرم ویتامین C دارد.

آناناس

آناناس یک میوه است که در هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۴۷ میلی گرم ویتامین C دارد. وجود ویتامین C، بروملین و سایر مواد مغذی ضروری در این میوه، آن را به یک میوه مناسب برای مصرف در یک رژیم غذایی سالم تبدیل کرده است.

دیگر خبرها

  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد
  • درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم
  • شام لاکچری فضانوردان آپولو ۸ چه بود؟ (+عکس)
  • مواد غذایی مضر برای سلامت قلب
  • خودآزاری با برخی رژیم‌های غذایی!
  • خوردن هندوانه در چه شرایطی خطرناک است؟
  • این میوه‌ها از پرتقال بیشتر ویتامین C دارند
  • اهمیت صبحانه برای کودکان
  • برای سلامت استخوان‌ها این میوه را بخورید