Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سمیرم اظهار داشت: هر دو گروه روستاییان و عشایر سهم و نقش زیادی در فرهنگ، هنر و آداب و رسوم محلی و بومی کشورمان دارند.

حجت الاسلام محمدعلی انصاری خاطرنشان کرد: سمیرم به عنوان خطه اصلی ییلاق عشایر جنوب کشور و بویژه ایل بزرگ قشقایی در کنار ۱۵۰ روستا و آبادی خود جایگاهی ویژه در این میان دارد که می‌طلبد کار و فعالیت دو چندانی در آن انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی ساختار اداری و سازمانی وزارت ارشاد تا مرکز هر شهرستان دیده شده اما به دو واسطه شامل کانون‌های مساجد و همچنین دبیرخانه فرهنگ روستایی و عشایری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه فعالیت فکری، معنوی و حتی مادی ما گسترده‌تر شده است.

وی با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر دبیرخانه برنامه ریزی امور فرهنگی و هنری روستاییان و عشایر در وزارت ارشاد راه اندازی شد ادامه داد: استان اصفهان بویژه در غرب و جنوب خود استانی عشایری محسوب می‌شود و ما در اداره کل تلاش‌هایی را برای کار در برای این دو قشر آغاز کرده‌ایم و دنبال خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری این اداره کل با مدیریت امور عشایر در آینده نزدیک، اظهار داشت: فرهنگ غنی و باسابقه طولانی کوچ با همه سختی‌ها و زیبایی‌های خود، تنها یک بخش از زندگی عشایر است که می‌تواند مستندسازی شده و کارهای فرهنگی و هنری و حتی تحقیقاتی خوبی درباره آن ساخته شود.

انصاری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا، درباره طرح ۱۸ ساله مجتمع فرهنگی و هنری سمیرم هم گفت: ۹۶ درصد کارهای اصلی و ساخت و ساز این مجموعه به اتمام رسیده و امیدواریم اگر اتفاق خاصی روی ندهد و مسؤولان محلی همکاری کنند تا قبل از پایان فصل تابستان، شاهد افتتاح آن باشیم.

وی تصریح کرد: کمک‌هایی از وزارتخانه و اداره کل برای تأمین تجهیزات این مجتمع در نظر گرفته شد و چند درصد کار باقی مانده نیز با کمک فرماندار و سایر مسؤولان محلی انجام خواهد شد.

مدیر فرهنگ استان اصفهان با بیان اینکه، راه اندازی و افتتاح این مجتمع مطالبه به حق هنرمندان، رسانه‌ها و فرهنگیان است افزود: هر چند این مجموعه بخش زیادی از نبود یک مرکز خوب فرهنگی را مرتفع می‌کند اما کار فرهنگی همواره نیاز است و هر چه در این بخش کار و تلاش شود ارزشمند است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در سفر یکروزه خود به سمیرم علاوه بر بازدید از مجموعه فرهنگی و هنری این شهرستان که در دست تکمیل است در همایش نکوداشت نویسندگان کتاب در این شهرستان نیز شرکت و سخنرانی کرد.

شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

۷۱۴۷/‏۶۰۲۶/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عشایر توسعه روستایی سمیرم فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۲۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیر کل امور عشایر فارس با بیان اینکه کوچ بهاره عشایر از قشلاق در مناطق جنوبی فارس و استان بوشهر از اوایل فروردین آغاز شده است، گفت، ۲ و نیم تا ۳ درصد جمعیت استان فارس را عشایر تشکیل می‌دهند که این جمعیت در فصل بهار ،مناطق گرمسیری را به مقصد مناطق سردسیر استان در شمال فارس  ترک می‌کنند.
کریمی افزود: ۵۰ درصد عشایر کوچنده فارس را ایل قشقایی تشکیل می‌دهند که از مناطق جنوبی به مرکز و غرب استان فارس کوچ می‌کنند.
وی افزود: ۱۵ درصد جمعیت کوچنده فارس ایل لر بویر احمد و ممسنی اند و بقیه عشایر کوچانده فارس را ایلات خمسه تشکیل می‌دهند که از لار، زرین دشت و داراب به سمت بوانات و خرمبید و سرچهان کوچ می‌کنند.
وی با بیان اینکه این جمعیت نقش ارزنده‌ای در تولید فرآورده‌های دامی و صنایع دستی دارند، افزود: این جمعیت کوچ رو که این روز‌ها به سمت مناطق ییلاقی در حرکت اند ۲۵ تا ۲۸ درصد گوشت قرمز استان فارس و کشور و ۴۷ درصد صنایع دستی استان را تولید می‌کنند و سهم بسزایی در تولید فرآورده‌های لبنی دارند.

دیگر خبرها

  • (ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی
  • بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر
  • جهاددانشگاهی باید مهم‌ترین بازیگر فعالیت‌های فرهنگی و دانشگاهی باشد
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید
  • عزم جدی در جهت اعتلای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری شکل گیرد
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی برای امیدافزایی در کردستان
  • بلیط کنسرت ارزان می‌شود
  • وزیر ارشاد: قیمت بلیط کنسرت‌ها به زیر یک میلیون تومان کاهش می‌یابد
  • بلیط کنسرت‌ ارزان می‌شود