Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:21:22 GMT

۶۴ درصد از تالاب‌های دنیا در معرض تخریب هستند

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۳۴۵۰

۶۴ درصد از تالاب‌های دنیا در معرض تخریب هستند

علی ارواحی روز چهارشنبه در سومین کارگاه تدوین برنامه ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی CEPA در اصفهان اظهار داشت: در برنامه CEPA باید منافع ذی نفعان دیده شود و این موضوع نیازمند یک برنامه ریزی درست است.

۲۵۰ تالاب در کشور شناسایی شده که ۳۳ تالاب از این تعداد در کنوانسیون رامسر ثبت شد، در جهان ۲ هزار و ۳۳۷ تالاب وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارواحی تصریح کرد: عدم آگاهی تصمیم گیران و تصمیم سازان در جوامع محلی تالاب ها، نبود آگاهی از کارکرد تالاب ها و ساز و کارهای آن و مشارکت کم ذی نفعان را می توان از جمله این عوامل عنوان کرد.

وی با تاکید بر ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی در این برنامه بیان کرد: وقتی این اقدام ها تاثیرگذار است و باعث تغییر نگرش در این باره می شود که یک برنامه هدفمند واثر بخش در این باره ضرورت دارد.

ارواحی با اشاره به اینکه تالاب "کانی برازان" ارومیه تجربه ای موفق از اجرای برنامه cepaدر ایران است که برای نخستین بار به صورت آزمایشی اجرا شد اضافه کرد: در مورد تالاب بین المللی گاوخونی نیز این موضوع دیده شده است و در حال پیگری است که به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه امیدوارم برنامه CEPA در استان اصفهان نتایج خوبی برای تالاب بین المللی گاوخونی داشته باشد افزود: این برنامه به صورت ملی برای تالاب‌های کشور در حال تدوین است و در این زمینه برنامه ها وطرح های خوبی در زمینه شناسایی ذی نفعان ؛ اطلاع رسانی و آموزش و برنامه ریزی در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این کارگاه بر اجرای مسئولیت اجتماعی در برنامه سیپا در استان تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد این برنامه بتواند در راستای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی و حضور گروه‌های ذیربط برای حفاظت از تالاب گاوخونی موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه همه مردم و مسئولان باید برای حفظ محیط زیست کوشا باشیم گفت: دادستان اصفهان برای پاسخگویی بهینه به مراجعات قضایی زیست محیطی در حکمی دستور پیگیری پرونده‌های زیست محیطی را در شعبه چهاردهم دادسرای عمومی و انقلاب صادر کرده است.

آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی در خصوص اهمیت حفاظت و نگهداری محیط زیست و تالاب‌های کشور به تاکید کارشناسان امری بسیار ضروری است. آموزش مردم، جوامع محلی و آگاهی‌افزایی در خصوص منافع اقتصادی، اجتماعی محیط زیست و تنوع زیستی می‌تواند راهبرد مناسبی برای این موضوع باشد.

وقتی مردم از منافعی که محیط زیست برای آنها فراهم می‌سازد به طور کامل اطلاع پیدا کنند در مقابل آن احساس تعلق و مسئولیت کرده و در حفاظت و حراست از آن خواهند کوشید.

نخستین کارگاه مشارکتی تدوین برنامه CEPA (ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی) با حضور بیش از ۴۰ نفر از نمایندگان دستگاه‌های مختلف دولتی و سازمان‌های مردم نهاد زیست‌محیطی استان اصفهان در روزهای نوزدهم و بیستم ماه تیر با هدف افزایش مشارکت ذی نفعان در راستای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی و حضور گروه‌های ذیربط برای حفاظت تالاب‌های در معرض خطر و افزایش اثر بخشی برنامه‌های مدیریت زیست بومی در تالاب‌های در معرض خطر برگزار شد.

در ادامه این کارگاه امروز سومین و فردا ۲۷ تیرماه چهارمین کارگاه برگزار خواهد شد.

/ ‏۸۱۱۴/‏۶۰۲۶/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست اصفهان تالاب هامون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۳۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها

علی سلاجقه در مراسم رونمایی از ٢۵ خودروی محیط بانی، افزود: ما در سازمان حفاظت محیط زیست سعی داریم تا محیط بانان را بیش از پیش تجهیز کنیم تا به جای اینکه در عرصه حفاظت از محیط زیست شهید یا مجروح شوند، اجازه فعالیت و نفس کشیدن به متخلفان و شکارچیان را ندهند.

سلاجقه تاکید کرد: در مرحله نخست تلاش ما بالا بردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست است و در این زمینه نیز آموزشکده محیط زیست را راه اندازی کرده‌ایم و در آن محیط بانان درباره نحوه برخورد با متخلفان و شکارچیان آموزش می‌بینند. اما اگر زمانی متخلفان به هشدارها توجه نکنند آن زمان است که محیط بانان وارد عرصه می‌شوند و سازمان حفاظت محیط‌زیست از توان قهریه استفاده خواهد کرد .


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست  ادامه داد: مرحله دوم بحث سخت افزاری است چون اعتقاد داریم اهمیت محیط زیست کشور و حفاظت از عرصه‌های طبیعی به‌حدی بالا است که در تلاشیم از به‌روزترین فناوری‌های روز دنیا استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: خودرو یکی از ابزارهای اصلی محیط بانان است تا بتوانند در تعقیب و گریز متخلفان موفق شوند، از این رو تقویت زیرساخت خودرویی را در دستور برنامه داریم و سعی می‌کنیم در یک تا دو سال آینده تکمیل شود همچنین تامین تجهیزات انفرادی هم جزو برنامه سازمان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه گفت: سعی می‌کنیم از ظرفیت های پهپادی و پرنده‌ای بیشتر استفاده کنیم تا محیط بانان کمتر در عرصه حضور داشته باشند، این کار برای تالاب‌ها آغاز شده است، همچنین در تلاشیم تا در حفاظت از مناطق حفاظت شده هم از این ظرفیت استفاده کنیم تا به محیط بانان خسارت کمتری وارد شود.

وی در خصوص معیشت و مسکن محیط بانان گفت: در این زمینه  اقدامات خوبی صورت گرفته است. چند استان در تامین مسکن محیط بانان موفق بودند. استان‌های هم که موفق نبودند تذکر گرفتند تا هر چه زودتر اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • خزعلی، معاون رئیسی: آموزش زیست عفیفانه به مربیان در دستور کار است/ در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید
  • افتتاح خانه محیط زیست دماوند همزمان با هفته زمین پاک 
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • مشارکت ۴۳ درصدی خراسان رضوی در حوزه اشتغال
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • طرح پاکسازی زباله در چهارمحال و بختیاری