Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ این دستگاه آنالیز شیمیایی دقیق مایعات را بدون نیاز به تجهیزات پیچیده آزمایشگاهی ممکن می کند

این دستگاه که Hypertaste نام دارد، امکانات لازم برای آنالیز شیمیایی دقیق مایعات را بدون نیاز به تجهیزات پیچیده آزمایشگاهی در اختیار آن ها می گذارد. سنسورهای الکتروشیمیایی یا سبک و قابل حمل هستند و تنها برای شناخت یک ماده شیمیایی کاربرد دارند، یا دستگاه هایی ثابت، گران و سنگین اند که قادر به تشخیص انواع مختلفی از مواد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما سیستم چشایی ماشینی Hypertaste شرکت IBM شکاف این بین را پر می کند.

اولین سنسورهای الکتروشیمیایی در دهه 1950 میلادی ساخته شده بودند و برای تشخیص گازها، خصوصا سطوح اکسیژن استفاده می شدند. از سال 1980 و ظهور چیپ های سیلیکونی، سایز این دستگاه ها کاهش یافت و برای تشخیص مواد در مایعات نیز بهینه شدند. دستگاه های سنجش میزان قند خون یکی از این نمونه ها هستند.

با اینکه بسیاری از این دستگاه ها تنها برای تشخیص یک ماده شیمیایی استفاده می شوند، سیستم چشایی ماشینی Hypertaste مانند سیستم چشایی انسان حس های مختلفی را برای تشخیص موارد ترکیب می کند. با اتکا به این روش Hypertaste قادر به تشخیص انواع مختلفی از مایعات بدون استفاده از سخت افزار مخصوص هر کدام است.   مطالب پیشنهادی:

ماده ای که در روشنایی جامد است و در تاریکی مایع

چرا سکونت در ماه خطرناک است؟

زیست‌‌پذیر شدن مریخ با کمک هواژل

تفاوت بین مغز افراد قاتل با دیگران چیست؟

الگوریتم هوش مصنوعی برای یافتن سگ‌های گمشده از طریق عکس بینی آن‌ها

برای این منظور، سنسورهای الکتروشیمیایی Hypertaste از جفت الکترودها استفاده می کنند. با عبور برق از میان الکترودها، هر جفت به ترکیبی مشخص از مولکول ها واکنش می دهد. مجموع ولتاژ تولید شده توسط ساختار الکترودها به عنوان اثر انگشت آن مایع شناخته می شود.

دکتر «پاتریک راچ»، یکی از اعضای بخش علم و تکنولوژی تحقیقات IBM می گوید: «از آن جایی که هر سنسور به تعداد زیادی از مولکول ها واکنش نشان می دهد، به تنهایی زیاد ارزشمند نیست و مجموعه ای از آن ها را لازم داریم. مجموع واکنش تمام سنسورها نشانگر اثرانگشت خاص مایع مورد آزمایش است.»

اثرانگشت هر مایع به وسیله آرایه ای از سنسورها مشخص می شود

سپس اثرانگشت مایع از سنسور به موبایل منتقل می شود، که خود اطلاعات را به سرور ابری می فرستد تا یک شبکه نورونی آن را با داده های موجود از مایعات شناخته شده مقایسه کند. سپس شبیه ترین نمونه در برنامه موبایل نمایش داده می شود. نمونه کنونی چشایی ماشینی IBM قادر است ظرف یک دقیقه جواب آزمایش را با دقتی بیش از 90 درصد روی برنامه موبایل نمایش دهد. نکته مهم تر این است که تمرین دادن سنسور برای شناخت چهار مدل مختلف آب معدنی از یکدیگر تنها نصف روز طول کشید. آن ها برای این کار هر مدل را چندبار تست کردند و اطلاعات به دست آمده را در اختیار یک سیستم یادگیری ماشینی گذاشتند تا مشخصات هرکدام را کشف کند.

یکی از خاصیت های مهم چنین سیستمی این است که بعد از مواجهه یک مایع جدید، هر سنسوری می تواند با تغییر پارامترهای یادگیری ماشینی برای شناخت آن استفاده شود. در سنسورهای الکتروشیمیایی دیگر برای این کار لازم است قطعات عوض شوند، اما در Hypertaste تمام کاری که باید انجام شود یک بروزرسانی نرم افزاری است. سنسورهای Hypertaste می توانند با یکدیگر همکاری کنند

علاوه بر این سنسورهای Hypertaste می توانند با یکدیگر همکاری کنند و اگر با مایع جدیدی روبرو شدند اطلاعات آن را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این کار یا قابلیت های دیگر که بر مبنای سیستم های ابری فعالیت می کنند به اتصال اینترنت نیاز دارند، اما آنالیز مواد از طریق اپ موبایل نیز قابل انجام است. این یعنی محل تحقیق هرچقدر هم دور افتاده باشد محققان قادر به استفاده از این سیستم چشایی ماشینی خواهند بود.

کاربردهای زیادی برای سنسورهای الکتروشیمیایی وجود دارد. برای مثال از چشایی ماشینی می توان در صنعت دارویی استفاده کرد و داروهای ناسازگار را تشخیص داد. از موارد استفاده دیگر آن ها می توان به اطمینان از سالم بودن آب و غذا یا حتی آزمایش ادرار اشاره کرد. متاسفانه IBM هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه رسمی این تکنولوژی مشخص نکرده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: صنعت مریخ مواد شیمیایی موبایل هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۳۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۲ قاچاقچی مواد مخدر در ابهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ سرهنگ کارآگاه نوروزی گفت: مأموران در پی کنترل مسیر‌های ارتباطی شهرستان ابهر به یک دستگاه خودروی سواری پراید مشکوک شده و برای بررسی بیشتر آن را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران در بازرسی از خودروی مذکور هشت کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک را کشف کردند.

فرمانده انتظامی ابهر ادامه داد: در این خصوص یک دستگاه خودرو توقیف و ۲ قاچاقچی دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

سرهنگ نوروزی گفت: مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر که سوداگران مرگ و مخلان امنیت هستند یکی از اولویت‌های اصلی کار پلیس است و از شهروندان نیز می‌خواهیم در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک ضمن تماس با سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، سبزپوشان عرصه نظم و امنیت را در اجرای وظایف خود یاری کنند.

دیگر خبرها

  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • دستگاه بلوک زنی
  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است/ توزیع در ۸ استان
  • هزینه‌های سرسام‌آور تولید اتومبیل‌های فرمول یک
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • دستگیری ۲ قاچاقچی مواد مخدر در ابهر
  • برای نخستین‌بار در جهان: مشاهده اشعه ایکس از یک اتم