Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام موضع‌گیری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه اقدام خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه در اظهاراتی بر اهمیت توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ میلادی (۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴) کشورهای ۱+۵ با ایران موسوم به برجام تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پارلمان اروپا در استراتبورگ گفت: خلیج فارس به صورت باورنکردنی به اروپا نزدیک است و بخشی از منطقه ماست و وضعیت امنیتی در خلیج فارس به شدت به امنیت ما مرتبط است.

فدریکا موگرینی در این خصوص ادامه داد: ما همواره گفته‌ایم که حفظ توافق هسته‌ای با ایران، بیش از هر چیزی برای منافع امنیتی اروپا و جهان حائز اهمیت است. این مسئله امروز به خوبی روشن شده است.

وی بدون اشاره به زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی در خاورمیانه مدعی شد: ما نمی‌خواهیم در منطقه خود شاهد یک رویارویی نظامی باشیم و نه می‌خواهیم شاهد آن باشیم که در منطقه‌ای که همین حالا هم تنش‌های زیادی دارد، یک رقابت تسلیحات هسته ای به راه بیافتد!

موگرینی در ادامه افزود: سالیان مدیدی است که ما همواره گفته‌ایم: بدون این توافق هسته‌ای، وضعیت در خاورمیانه - که همین الان هم پیچیده است- به مراتب دشوارتر از آن چیزی می شود که اکنون است. همواره این را گفته‌ایم و حالا به نظر می‌رسد که اتفاق نظر فزاینده‌ای در مورد آن در حال شکل‌ گیری است. حتی کسانی که به این توافق بدبین بودند، حتی بسیار بدبین بودند، امروز دریافته‌ اند که بدون این توافق، شرایط به مراتب بدتر می‌ شود. این چیزی است که در تمام گفتگوهایم، خصوصاً در دیدار با رهبران منطقه خلیج فارس می‌ شنوم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: هیچ کسی نمی‌ گوید که جنگ می‌ خواهد، هیچ‌ کسی اعلام نمی‌ کند که قصد و نیت جنگ دارد، چه در این منطقه و چه فراتر از آن، هیچ‌ کس چنین چیزی نمی‌ گوید. اما مسئله، به خصوص در چنین منطقه‌ ای این است که امکان محاسبه اشتباه وجود دارد و این می‌تواند به شکل‌گیری چرخه‌ ای فوق‌ العاده خطرناک از تقابل منجر شود. به همین دلیل است که ما اروپایی‌ها همه بازیگران مربوطه را به خویشتنداری حداکثری و تفکر منطقی دعوت می‌کنیم. به همین دلیل است که از زمان خروج یکجانبه ایالات متحده از این توافق، ما داریم هرآنچه می‌ توانیم برای حفظ این توافق انجام می‌ دهیم.

این مقام اروپائی ادامه داد: از آنجا که حفظ توافق هسته ای با ایران منفعتی صرفاً اروپایی نیست، بسیاری دیگر از کشورهای جهان مانند ما اولاً این دغدغه را دارند که در این منطقه رقابت تسلیحاتی شکل نگیرد و خصوصاً این رقابت تسلیحاتی در منطقه، هسته‌ای نباشد. حفظ این توافق نه تنها جزء منافع و مسئولیت ماست، که هست، بلکه مسئولیتی مشترک برای کل جهان است. می‌خواهم یکبار دیگر به خودمان یادآور شوم که این توافق، صرفاً یک توافق دوجانبه یا حتی چندجانبه نیست، بلکه یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است که به اتفاق آرا تصویب شده است. حفظ این توافق و حفظ اجرای آن، یک مسئولیت جهانی است.

وی افزود: اطمینان دارم که اگر به خاطر ما نبود، اولاً این توافق اصلاً شکل نمی‌گرفت و حتی احتمالاً تا امروز دیگر زنده نبود.


منبع: صدای ایران

کلیدواژه: موگرینی خلیج فارس برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۴۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استوری جدید گروسی با تگ ایران

  رافائل گروسی که به نیویورک سفر کرده، در جمع خبرنگاران توضیح داد: بازرسان ما در ایران روز گذشته از سوی دولت این کشور مطلع شدند که تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم، بنا به دلایل امنیتی تعطیل است. این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند اما من تصمیم گرفتم بازرسان ما تا زمانی که اوضاع آرام نشود، بازنگردند؛ بنابراین ما کار خود را از فردا از سر می‌گیریم. وی با بیان این‌که تنش‌های اخیر تاثیری بر فعالیت‌های آژانس نداشته، افزود: ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره تحولات جدید در برنامه هسته‌ای ایران، برخی ادعاهای سیاسی را تکرار کرد و گفت: ایران از ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح بسیار بالایی برخوردار است اما این به‌ خودی‌ خود به این معنا نیست که ایران دارای سلاح اتمی است. وی افزود: تا جایی که به آژانس مربوط است (البته باید هنگام اظهارنظرهای عمومی محتاط باشیم) ما هیچ‌گونه اطلاعات یا نشانه‌ای مبنی بر این‌که ایران از برنامه ساخت سلاح اتمی برخوردار است، نداریم. در عین حال ما به طرف ایرانی گفته‌ایم که این سطح از ذخایر مواد اتمی که به لحاظ فنی نزدیک به ساخت سلاح هسته‌ای است، در سطح جهانی پرسش‌برانگیز است و به همین خاطر از آنها خواسته‌ایم که به‌طور کامل با ما همکاری کنند. 
گروسی ابراز امیدواری کرد ظرف چند هفته آینده راهی تهران شود و اوضاع را روی ریل قرار دهد. گفتنی است ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهدات‌شان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت‌گرفته برگشت‌پذیر بوده و هر زمان که سایر طرف‌ها به‌طور کامل به تعهدات ‌خود عمل کنند، ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد. ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به‌عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مسأله در ۱۶ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفت اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تحریم‌هایی که به واسطه برجام رفع شده بود، با تصمیم یکجانبه وی برای خروج از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷(۸ می ‌۲۰۱۸) بازگردانده شد. جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۸ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه اعضای باقیمانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند اما اجرای نامتوازن این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف‌کردن گام‌به‌گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰روزه به دیپلماسی اتخاذ کند. ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد که برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به این‌که کشورهای اروپایی به وعده‌های‌شان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۵+۱ محکوم کرد اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است. در واقع، تجربه نشان داده که کاخ سفید با وجود ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست‌خورده دولت ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد. مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۴+۱، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به‌صورت غیرمستقیم در گفت‌‌وگوها حاضر بود اما نتیجه مذاکرات به‌دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند. ایران به‌عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر همواره اعلام کرده که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین‌شده رفع کند و موضوعی به‌عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

دیگر خبرها

  • ادعای یک نشریه انگلیسی : بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  • بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!
  • اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست
  • وضع تحریم‌های جدید پهپادی ایران توسط اتحادیه اروپا
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی ایران اعمال می‌کند
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است