Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحقیقات «تابناک» حکایت از آن دارد که یک پخش‌کننده اسماً مستقل که جزو دریافت کنندگان اصلی کمک‌های ارزی بلاعوض دولتی به اسم توزیع فیلم‌های ایران بوده، نقش کلیدی در ترور فیلم‌های ایرانی در فضای بین‌المللی داشته و با سلسله تماس‌هایی که با جشنواره‌های غربی داشته و اطلاعات اشتباهی که به آنها منتقل کرده، رای آنها را برای پذیرش تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ سینمای ایران همواره حضور موثری در رویدادهای مهم بین‌المللی از جمله دو جشنواره کن و برلین داشته اما در چند سال اخیر این حضور به مرور کاهش یافته و با وجود آنکه فیلم‌های باکیفیت و مهمی در کشورمان ساخته شده اما اغلب آنها به بخش اصلی این جشنواره‌ها راه نیافته‌اند و یا دست خالی از این جشنواره بازگشته‌اند و موفقیت چشمگیری نداشته‌اند. این تغییر حیرت آور می‌تواند عوامل متعددی از جمله تغییر مدیریت و یا بدنه کارشناسی این رویدادها داشته باشد اما آیا این برای نخستین مرتبه است که این تغییرات رخ می‌دهد و اگر چنین نیست، چرا فضای کلی فستیوال‌ها تا حدود زیادی نسبت به سینمای ایران روی گردان شده است.

ممکن است برخی جوایز نه چندان مهم را مبنای داوری قرار دهند و «عدد» بدهند اما به لحاظ کیفی، مدت‌هاست شیر طلایی ونیز، نخل طلای کن، خرس طلای برلین و حتی پلنگ طلایی لوکارنو نیز به ایران نیامده و این وضعیت همچنان در تداوم است. اگر جوایز جعفر پناهی یا رسول اف که نه به فیلم‌های آنها بلکه به موقعیت‌شان و خودشان داده می‌شود را نیز نادیده بگیریم، وضعیت پیچیده‌تر از حد تصور می‌شود و چنین به نظر می‌رسد که محافل بین‌المللی سینمایی امیدی به دریافت یک تصویر تازه و نگاه درخشان از سینمای ایران ندارند؛ رویکردی که خلاف فضای کلی سینمای ایران با تولیدات باکیفیت‌تر نسبت به سال‌های پیشین است و به شکل قابل تاملی با شرایط کنونی سینمای کشورمان و خروجی‌ِ آن قابل تطبیق نیست.

ممکن است توجه به عنوان موضوع، تمرکز بر رویکرد سینمای جشنواره‌ای خوانده شود اما باید در نظر داشت، جشنواره‌ها در واقع یک کارویژه مشخص دارند و آن هم جلب توجه پخش کنندگان فیلم‌ها است. در واقع فیلمی که بتواند در جشنواره برلین، ونیز یا کن در بخش اصلی قرار بگیرد و به خصوص اگر برنده جوایز اصلی شود، شانس بالایی برای فروش رایتش به قیمتی بسیار بالا در بازارهای فیلم وجود دارد و معمولاً بخش قابل توجهی از سرمایه و سودش از این طریق به دست می‌آید. بنابراین سوای مباحث هنری، عدم حضور فیلم‌های ایرانی در بخش‌های رقابتی اصلی این رویدادها، ضربه اقتصادی به پیکره سینمای ایران می‌زند و این موضوع نگرانی اصلی است.

در جریان تحقیقات «تابناک» برای پی بردن به منشاء این تغییر رویکرد نسبت به سینمای ایران، ردپای یکی از پخش کنندگان سینمای ایران مشخص شد که در محافل بین‌المللی خود را چهره‌ای مستقل معرفی می‌کند اما «تابناک» پی برد او در لیست اشخاصی قرار دارد که‌ ده‌ها هزار دلار ارز دولتی در قالب کمک بلاعوض برای توزیع فیلم‌های سینمای ایران دریافت کرده‌ است؛ خدماتی که پیش از این توسط موسسه رسانه‌های تصویری ارائه می‌شده و ظاهراً با تعطیلی موسسه رسانه‌های تصویری، به فارابی واگذار شده و انتظار می‌رود سازمان سینمایی لیست دریافت کننده این کمک‌های بلاعوض و رقم آن را در سال‌های مختلف منتشر کند.

بر اساس سلسله بررسی‌های «تابناک» و مجموعه اطلاعاتی که از چندین منبع به دست آمد، این پخش کننده در تماس با مدیران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان جشنواره‌های مختلف از طریق تلفنی و همچنین از طریق ایمیل، اقدام به تخریب شماری از فیلم‌ها و فیلمسازان نموده است. تامین سرمایه فیلم‌ها توسط نهادهای دولتی که اقدام مرسوم در ایران است و انتصاب برچسب‌های مشابه به کارگردان و تهیه کننده برخی فیلم‌ها، پروپاگاندا خواندن محتوای فیلم‌ها و سفارشی خواندن‌شان، از اصلی‌ترین روش‌های این پخش کننده برای ایجاد تردید در برگزارکنندگان جشنواره‌های معتبر پیرامون انتخاب شماری از فیلم‌های مهم سینمای ایران بوده است.

«تابناک» به اسامی شماری از فیلم‌هایی که این پخش کننده چنین نقشی نسبت به آنها ایفا کرده و مانع از دیدن شدن این آثار به خصوص در جشنواره‌های غربی شده دست یافته که مشتمل بر برخی از مهم‌ترین آثار سال‌های اخیر سینمای ایران می‌شود؛ لیستی که احتمالاً می‌توانست نه تنها با خود شماری از جوایز سینمای ایران را به ارمغان بیاورد، بلکه با فروش رایت این آثار صادرات فرهنگی ایران بیشتر می‌شد و نگاه سینمای کشورمان در وسعت جغرافیایی قابل توجهی دیده می‌شد. انتظار می‌رود نهادهای مسئول با دقت بیشتری عملکرد این اشخاص که از یک سو از منابع دولتی بهره‌مند می‌شوند و از سوی دیگر با گرفتن ژست اپوزیسیون، ترور فیلم‌های ایرانی را رقم می‌زنند، را رصد کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: فیلم سینمایی جشنواره های سینمایی پخش بین المللی پخش کننده سینما محاکمه نجفی صندوق توسعه ملی سعید معروف رمزارز شورایاری ها بشار رسن پروپیچ میترا استاد علیرضا دبیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۴۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره فیلم اقوام ایرانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، بهمن ارک، آرش رصافی، مونا زندی حقیقی، بهروز شعیبی و نقی نعمتی به‌عنوان داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی انتخاب شدند.

۶۵ فیلم‌ داستانی کوتاه از نقاط مختلف کشور و از میان فرهنگ‌ها و اقوام متنوع برای رقابت در این بخش انتخاب شده‌اند.

بهمن ارک کارگردان و برادرش بهرام با فیلم کوتاه «حیوان» به شهرت رسیدند. این فیلم جوایز ملی و بین‌المللی زیادی دریافت کرد، ازجمله در جشنواره کن جایزه سینه فونداسیون شد. فیلم بلند سینمایی «پوست» به کارگردانی این ۲ برادر نیز با استقبال مواجه شد.

آرش رصافی کارگردان، تدوینگر و تصویربردار و مؤلف کتاب «رباعی سینما» درباره فیلمنامه کوتاه است. او سابقه مدیریت در سطوح مختلف انجمن سینمای جوانان ایران را دارد.

مونا زندی حقیقی کارگردان سینما در سال ۱۳۸۴ پس از ساخت چند مستند و فیلم کوتاه، اولین فیلم سینمایی خود، «عصر جمعه» را ساخت که جوایز متعدد داخلی و خارجی کسب کرد. او همچنین کارگردان فیلم «بنفشه آفریقایی» با بازی فاطمه معتمدآریا است.

بهروز شعیبی کارگردان و بازیگر و سازنده فیلم‌هایی چون «دهلیز»، «سیانور»، «دارکوب» و «بدون قرار قبلی» است و در بیش از ۱۰ فیلم از جمله «طلا و مس»، «مهمان داریم» و «مغز استخوان» بازی کرده است. او برای کارگردانی «دهلیز» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش «نگاه نو» (مسابقه فیلم‌های اول) از جشنواره فجر شد.

نقی نعمتی کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و مستندساز و سازنده فیلم‌های سینمایی «سه و نیم»، «آن سه» و فیلم کوتاه «تکلیف گمشده» است.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی، به دبیری کمال تبریزی و با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین» ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تهران برگزار می‌شود.

بخش اصلی شامل فیلم‌های داستانی (بلند و کوتاه)، مستند، انیمیشن و نماهنگ منطبق با موضوع جشنواره است که گستره‌ زیست‌بوم، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری را در برمی‌گیرد.

کد خبر 6079785 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • اولویت‌های پژوهشی سال ۱۴۰۳ سازمان سینمایی منتشر شد
  • فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد
  • انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳
  • معرفی داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره فیلم اقوام ایرانی
  • فرزاد موتمن :سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • ۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران
  • سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟