Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-20@03:40:48 GMT

کمبود 30 هزار پزشک متخصص در کشور ؛ علل و پیامدها

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۴۸۳۶

کمبود 30 هزار پزشک متخصص در کشور ؛ علل و پیامدها

پورقلیچ مشاور سازمان نظام پزشکی، علت کمبود پزشک را درآمد پایین، فراهم نبودن امکانات سخت افزاری برای فعالیت پزشک و تمایل نداشتن متخصصان برای کار در شرایط سخت عنوان کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بابک پورقلیچ مشاور سازمان نظام پزشکی در ارتباط تلفنی گفت: با توجه به اینکه احساس کمبود وجود دارد، برای فعالیت یک پزشک باید زیرساخت ها فراهم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  یک علت کمبود پزشک کمبود درامد، علت دیگر فراهم نبودن امکانات سخت افزاری برای فعالیت پزشک و علت دیگر این است که متخصصان تمایلی برای کار در شرایط سخت ندارند. او با بیان اینکه 30 تا 45 هزار پزشک گمشده داریم،افزود: نیاز است برای جلوگیری از مهاجرت پزشکان، آسیب شناسی لازم انجم شود و ساختاری بر اساس پزشک خانواده و نظام ارجاع تعریف شود و درامد ها به نحوی باشد که منجر به کمبود پزشک نباشد.   پزشک عمومی می تواند تعداد زیادی بیمار را ویزیت کند و در سطح اول بیماران را شناسایی کند تا نیاز به متخصص کاسته شود. او با تاکید بر این که هرچقدر پزشک داشته باشیم کم است گفت: ای کاش به مرحله ای برسیم که هر ایرانی یک پزشک داشته باشد.
 ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمبود پزشک متخصص داریم اما مبنای تعیین کمبود پزشک متفاوت است.    او افزود: دفتر مدیریت مطالعه بالینی بر این مبنای ایده آل که پزشک متخصص ما به اندازه یک نفر کار کنند و اگر هر پزشک متخصص در هر ساعت 8 مریض، فوق متخصص 4 مریض و به ازای هر 8 داخلی یک پزشک متخصص داشته باشیم می توان به فرمول ایده آل رسید. تفاوت 37 تا 62 هزار حدود  25 هزار نفر پزشک می شود که تعداد پزشکان به خصوص متخصصان با این معیار تعیین نمی شود. طراحی آینده بر مبنای پزشک خانواده و نیروهای حد واسط است و پزشک خانواده خدمات اصلی را انجام خواهد داد. شاخص درامد مالی نیز برای پزشکان مهم است.
 حریرچی گفت: از سال 74 همیشه خرج زاینده داشته ایم و بیمه ها در پرداخت ها از 8 ماه تا 18 ماه تاخیر داشته اند. او افزود: قانون رشد اقتصادی را 8 درصد پیش بینی کرده بود که الان با توجه به تحریم ها رشد اقتصادی حتی منفی نیز شده است.  حریرچی گفت: از مبنای مقایسه با کشورها کمبود پزشک داریم اما از نظر محاسبات آینده براورد واقعی وزارت بهداشت از وضعیت تراز پزشکان نشان میدهد از نظر پول و سطح درامد مورد انتظار  پزشکان متخصص در سال 1404 به 52 هزار و 113 نفر به پزشک متخصص نیاز داریم.   نقشه راه درمان 1404 مصوب نیاز 52 هزار و 113 هزار پزشک متخصص را نشان می دهد.
  او افزود: با توجه به اینکه تعداد دانشجویان پزشکی از سال 88 تا 96 از 22 هزار و 381 نفر به 45 هزار و 14 نفر رسیده ، نشاندهنده رشد 101 درصدی است.  در دندانپزشکی رشد 112 درصدی، در داروسازی رشد 105 درصدی، در پرستاری رشد 82 درصدی و در تعداد ورودی های تخصصی نیز در طی 9 سال از هزار و 626 به 3 هزار و 700 نفر رسیده ایم که رشد 120 درصدی داشته است.
 حریرچی گفت: موظفیم برای همه مردم در محل سکونت خدمات تخصصی و پزشکی را فراهم و ارائه کنیم. در بیمارستان های دولتی نیز مردم انتظار پزشک متخصص دارند که با توجه به پرونده الکترونیک و نظام ارجاع مشکلات به تدریج برطرف خواهد شد.
 او افزود: با افتتاح پرونده الکترونیک و نظام ارجاع در 20 استان وقت دهی الکترونیک راه اندازی شده است. 100 درصد بیمارستان های دولتی توانایی وقت دهی الکترونیک دارند که اکنون 70 درصد انجام می شود.  او افزود: پزشکان به عنوان اقشار تحصیل کرده و برخوردار می خواهند با استانداردهای خود محل کار را انتخاب کنند که با طرح مصوب مجلس در سال 89 و ارتقای آن در سال 92 ، 30درصد ظرفیت پزشکی به مناطق محروم مربوط است.  پزشکان با توجه به تحصیلاتی که در ورودی کنکور گرفته باشند موظف هستند 3 برابر بر اساس تعهد را در مناطق محروم خدمت کنند.  حریرچی افزود: اکنون تفاوت درآمد قانونی پزشکان بین بخش خصوصی و دولتی 4 و 2 دهم است اما با توجه به اینکه در بخش دولتی مالیات پرداختی بسیار بالاتر از بخش خصوصی است، پزشکان تمایل بیشتری به خدمت در بخش خصوصی و درشهرهای برخوردار دارند.  
حریرپی گفت: 10 سال است که 60 درصد شرکت کنندگان در علوم انسانی و ریاضی فیزیک داریم و در رشته علوم تجربی ...رقابت در جامعه، خانواده و مافیا خانواده ها را به سمت پزشکی سوق می دهد بدون اینکه از رشته پزشکی اطلاعات لازم داشته باشند. مکانیزم پذیرش با توجه به میزان درامد افراد را به سمت پزشکی می آورد ولی
 حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: واقعیت این است که توزیع ناعادلانه پزشک  متخصص در کشور داریم به نحوی که در برخی شهرها تعداد متخصصین بیش از حد نیاز است اما در مناطق محروم کمبود پزشک و متخصص احساس می شود.
  شهریاری درباره قاون مصوب عدالت آموزشی سال 92 گفت: حداقل 30 درصد پزشکان درحوزه های تخصصی باید از مناطق محروم باشند و 3 برابر مدت تحصیل در شهرهای محروم خدمت کنند با شرایطی که حق جابجایی و تعیین رشته نیز  ندارند و موظف هستند در مدت پیش بینی شده خدمت کنند.  او افزود: در قوانین بالادستی که مقام معظم رهبری نیز درباره عدالت با سلامت تاکید داشته اند، دسترسی مردم فقط مطرح نیست بلکه برخورداری نیز مهم است برای برقراری عدالت باید طوری برنامه ریزی کرد که مردم از امکانات بهره مند باشند.  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با توجه به منابع و توان مالی باید برنامه ریزی کرد و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود. شهریاری افزود: وقتی درامد کاهش پیدا کند درخواست های القایی اضافه می شود اما با قانون عدالت آموزشی مشکل متخصصین در سراسر کشور مشکل پوشش پزشک در مناطق محروم  برطرف خواهد شد و رقابت های بی مورد از بین خواهد رفت. اختلاف دریافتی بین پزشکان در مناطق مختلف و مناطق محروم باید چشمگیر باشد چراکه برای کار یک پزشک در مناطق محروم نیاز به ایجاد انگیزده است.
 او افزود: با توجه به اینکه سیستم نظارتی در حوزه بهداشت و درمان به عهده سازمان نظام پزشکی است اما در بسیار از موارد همچنان در نظارت ضعیف هستیم و مشکل داریم.  

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: کمبود پزشک وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۴۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدواری پزشک استقلال به بازگشت سریع یامگا

به گزارش "ورزش سه"، آسیب دیدگی کوین یامگا، ضربه بزرگی است که در این فصل به جواد نکونام و استقلال وارد شد. ستاره فرانسوی آبی ها نمی تواند تا پایان فصل برای تیمش به میدان برود و نام او از لیست تیم خارج شده است. با این حال، شایعاتی مبنی بر احتمال غیبت این بازیکن در فصل بعد نیز به گوش می رسید.

اما حالا پزشک استقلال خبرهای امیدوارکننده ای به هواداران این تیم داده و در گفتگویی که با تسنیم داشته، ابراز امیدواری کرده است که یامگا بتواند در فصل بعد برای استقلال به میدان برود.

محمدعلی زارع پزشک تیم فوتبال استقلال درباره آخرین وضعیت یامگا گفت: یامگا دوران بدنسازی‌اش را پشت سر می‌گذارد و در تمرینات نیز کار با توپش را انجام می‌دهد. او در حال حاضر کارهای درمانی چشمش را دنبال می‌کند و منتظر اظهارنظر نهایی پزشک متخصص او هستیم. یامگا دو سه ماه پیش جراحی کرد و باید شش ماه از آن می‌گذشت تا پزشک متخصص نظر خود را بدهد.

وی در مورد اینکه چقدر امیدوار است یامگا فصل آینده امکان بازی کردن داشته باشد، گفت: خیلی امیدواریم، چرا امید نداشته باشیم؟ منتظر پایان دوران درمان یامگا هستم تا پزشک نظر خودش را بدهد. یامگا این فصل نمی‌تواند برای استقلال بازی کند، ولی خیلی امیدواریم برای فصل آینده در خدمت تیم باشد.

دیگر خبرها

  • ارائه پنج هزار و ۸۰۰ خدمت بسیجیان جامعه پزشکی در چهارمحال و بختیاری
  • کمیسیون پزشکی حج تمتع ۱۴۰۳ در گلستان تشکیل شد
  • ارائه بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ خدمت رایگان از سوی بسیجیان جامعه پزشکی
  • ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است
  • امیدواری پزشک استقلال به بازگشت سریع یامگا
  • آخرین خبر از بازگشت کوین یامگا در فصل آینده
  • تشریح وضعیت یامگا برای فصل آینده
  • گمشده‌ای به نام پزشک عمومی روی تابلوی مطب‌ها
  • طاهری: سرانه پزشک متخصص تناسبی با جمعیت کشور ندارد
  • چرا ایرانی‌ها، پزشک عمومی را قبول ندارند؟ | گمشده‌ای به نام پزشک عمومی روی تابلوی مطب‌ ها