Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ساعتی قبل شعله‌های سرکش آتش به جان عزیز ضلع شمال غربی بافت تاریخی میدان حسن آباد افتاد.

به گفته جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران، آتش سوزی از انباری به وسعت ۱۰۰۰ مترمربع آغاز شد و به سرعت به دیگر قسمت‌ها دیگر میدان سرایت کرد.

حجم آتش به میزانی بود که چند ایستگاه آتش نشانی برای اطفاء حریق به محل اعزام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار ماموران آتش نشانی و مسئولان شهرداری تهران و احمد مسجد جامعی و حجت نظری از اعضای شورای شهر تهران نیز در محل حادثه حاضر شدند تا از نزدیک در جریان آخرین جزئیات حادثه قرار بگیرند.

میدان حسن آباد یکی از میادین دارای قدمت پایتخت است که پیشتر با نام‌های میدان ملک المتکلمین یا میدان هشت گنبد شناخته می‌شد.

میدان حسن آباد از لحاظ قرارگیری در تقاطع خیابان امام خمینی با خیابان وحدت اسلامی و حافظ قرار گرفته و در این میدان به علت نزدیکی به بازار ابزار فروشان، انبار‌های متعدد دپوی کالا وجود دارد.

میدان حسن آباد پس از انقلاب اسلامی به میدان ۳۱ شهریور تغییر نام داد، ولی نام این میدان دوباره به همان حسن آباد تغییر کرد.

علت نامگذاری میدان حسن آباد قرار داشتن باغ بزرگی در آن منطقه بود که پس از گسترش شهر تهران، مالک باغ آن را به نام پسرش به حسن آباد نام گذاری کرد.

در زمان پهلوی اول چهارراه حسن آباد میدان دایره‌ای شکل‌ای به شعاع ۴۵ متر و مساحت حدود ۶ هزار و ۵۰۰ متر تبدیل و در سال ۱۳۰۹ هجری خورشیدی به بهره‌برداری رسید.

حسن آباد را همه با ساختمان‌های گنبدی آن می‌شناسند که از سال ۱۳۰۹ هجری خورشیدی پابرجاست و به نوعی جز المان‌های پایتخت محسوب می‌شود به گونه‌ای که کمتر کسی را پیدا می‌کنید با شنیدن نام حسن آباد یاد گنبد‌های آن و یا با دیدن تصاویر گنبد‌های پیرامون آن نامه میدان حسن آباد را بر زبان نیاورد.

این میدان با ۴ ساختمان ۸ گنبدی به شکلی طراحی و ساخته شده است که چهار گوشه میدان را احاطه کرده است.

شانزدهم فروردین ماه سال ۷۷ بود که میدان حسن آباد و ساختمان‌های پیرامون این میدان به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

یکی از ساختمان‌های گنبدی میدان حسن آباد در اوایل دهه سال ۵۰ تخریب شد تا به جای آن ساختمان چند طبقه بانک ملی با نمای شیشه‌ای در جنوب شرقی آن ساخته شود.

سال ۱۳۸۰ در پی بازسازی و مرمت دوباره میدان شهرداری منطقه ۱۲ سازه‌ای به همان شکل طراحی و روی نمای ساختمان شیشه‌ای بانک ملی اجرا کردند تا یکپارچگی میدان حسن‌آباد حفظ شود.

حال باید منتظر ماند و دید پس از اطفاء حریق میدان حسن آباد تا چه میزان به بافت تاریخی این میدان آسیب وارد شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حوادث شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۴۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان قرن هفدهمی بورس دانمارک در آتش سوخت/ تلاش برای نجات نوتردام کپنهاگ (فیلم)

 

ساختمان سابق بورس کپنهاگ که هنوز هم به این نام معروف است آتش گرفت و سوخت. بسیاری این آتش سوزی با سوختن و فروریزی سازه کلیسای نوتردام پاریس در سال 2019 مقایسه کردند.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، کارکنان سرویس‌های امداد و اورژانس، کارمندان اتاق بازرگانی دانمارک و حتی عابران در حال خارج کردن و دور کردن آثار هنری و تاریخی از آتش دیده شده‌اند.

"یاکوب ودستد اندرسون" رئیس آتش نشانی کپنهاگ در این باره گفت: "ما در حال حفظ هر چیزی هستیم".

موزه ملی دانمارک 25 کارمند را برای تخلیه آثار فرهنگی و نقاشی‌های این سازه تاریخی به محل حادثه اعزام کرده است.

ودستد به خبرنگاران گفت: "بخش‌هایی از سقف فرو ریخته و آتش به چندین طبقه از ساختمان سرایت کرده است".

او افزود: "حدود 120 نفر برای مهار آتش تلاش می‌کنند و براساس پیش بینی‌ کارشناسان عملیات اطفای حریق حداقل 24 ساعت ادامه خواهد داشت".

ترولز لوند پولسن وزیر دفاع دانمارک در ایکس (توییتر سابق) نوشت: "تصاویر وحشتناک از (ساختمان) بورس. ساختمانی نمادین که برای همه ما معنی دارد. لحظه نوتردام خودمان".

 

 

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چرا کلیسای نوتردام این‌قدر برای ما آشنا بود؟ سقف کلیسای نوتردام استخر می‌شود یا گلخانه!؟ کپنهاگ کجاست؟

دیگر خبرها

  • اتاق کارگران یک ساختمان سوخت و ۶ کشته بر جای گذاشت
  • نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم‌آباد روی میز فرمانداری
  • گود میدان مشق رفع خطر می‌شود | همکاری مشترک وزارت امورخارجه و شهرداری
  • ساختمان قرن هفدهمی بورس دانمارک در آتش سوخت/ تلاش برای نجات نوتردام کپنهاگ (فیلم)
  • ساختمان تاریخی دانمارک در آتش سوخت (فیلم)
  • فیلم | ساختمان تاریخی بورس کپنهاگ در آتش سوخت
  • (ویدئو) ساختمان تاریخی دانمارک در آتش سوخت
  • لحظه سوختن ساختمان تاریخی دانمارک + فیلم
  • (تصاویر) ساختمان تاریخی بورس دانمارک تسلیم شعله‌های آتش شد
  • ببینید | ساختمان تاریخی دانمارک در آتش سوخت