Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: پزشکان باید میزان بیلی روبین نوزاد را پس از تولد بسنجند، چرا که اگر مقدار زردی نوزاد افزایش یابد عوارض آن به صورت جسمی و ذهنی بروز می‌کند.

به گزارش ایسنا منطقه کردستان، تولد نوزاد همراه با شادی که برای پدر و مادر به همراه دارد، دغدغه‌های خاص خودش را هم دارد، به خصوص وقتی والدین تولد اولین فرزندشان را تجربه کنند آنها از هر چیزی می‌ترسند و همه چیز آنها را نگران می‌کند، در هنگام سایر مشکلات ، نداشتن زردی نوزاد یکی از مواردی است که در روزهای اول تمام فکر و ذکر مادر و پدر را به خود مشغول می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هایپربیلی روبینمی (زردی نوزادان) یک مشکل شایع و در اغلب موارد خوش‌خیم در نوزادان است، تخمین زده شده که در حدود 60 الی 80 درصد نوزادان سالم در هفته اول تولد از نظر بالینی به زردی مبتلا می‌شوند .

افزایش زردی در نوزاد به وسیله کبد متابولیزه ‌شده که موجب کبودی یا خونریزی داخلی، کاهش طول عمر گلبول‌های قرمز و عفونت می‌شود.

هایپربیلی روبینمی نوزادی تحت عنوان زردی شناخته می‌شود‌، یک رنگ زرد مایل به نارنجی که معمولا در پوست نوزادان با حداقل غلظت توتال بیلی روبین سرم بین 6 و 7 mg/dl دیده می‌شود .

زردی ناشی از این تغییرات، زردی فیزیولوژیک نامیده شده و باور بر این است که حاصل از افزایش تولید بیلی روبین به علت تخریب گلبول‌های قرمز جنینی و محدودیت گذرا در کونژوگاسیون بیلی روبین توسط کبد نارس نوزاد است.

مهدی ذکائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این باره اظهار کرد: همه نوزادان بعد از تولد معمولا در روزهای اول زردی را تجربه می کنند، در واقع زردی در نوزادان از سر شروع شده و با افزایش بیلی روبین به سمت پاها پیشرفت می‌کند با اینکه گاهی از روی ظاهر میزان بیلی روبین را تخمین می‌زنند.

وی تصریح کرد: مطالعات نشان داده که حداکثر غلظت بیلی روبین نوزادانی که از شیر مادر تغذیه شده 14.8 و نوزادانی که با شیر خشک تغذیه شده 12.4 است، در صورت افزایش بیلی روبین زردی باید پاتولوژیک در نظر گرفته شود و به دنبال علت آن بود.

مدیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: زردی هنگامی در پوست ظاهر می شود که غلظت بیلی روبین افزایش یابد، در بزرگسالان هنگامی که سطح بیلی روبین توتال سرم آن‌ها بالاتر از 2 باشد، زرد به نظر می‌رسند اما در نوزادان هنگامی که این مقدار به بالاتر از 5 یا 7 برسد پوست آن‌ها زرد رنگ دیده می‌شود.

ذکائی عنوان کرد: هنگامی که گروه خونی مادر O و گروه خونی نوزاد A یا B باشد، با تجویز پزشک آمپول رگام در هفته‌های 26 الی 28 بارداری تزریق می‌شود.

چه نوزادانی در معرض خطر بالاتری برای زردی قرار دارند؟

وی ذکر کرد: اگر مادر گروه خونی O داشته باشد ولی نوزاد گروه خونی A ، B  و AB داشته باشد، سابقه زردی در فرزندان قبلی، عدم دریافت کافی شیر مادر در روزهای اول زندگی ، نوزادان نارس (سن حاملگی کمتر از 37 هفته) ، نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت، اگر مادر Rh منفی و نوزاد Rh مثبت داشته باشد به خصوص اگر مادر آمپول رگام حین حاملگی و بعد از زایمان دریافت نکرده باشد و به ویژه در زایمان‌های دوم به بعد، احتمال زیاد این ناسازگاری خونی و زردی به وجود می‌آید.

مدیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه کبد نارس نوزاد منجر به زردی می‌شود، گفت: بیلی روبین توسط کبد دفع شده و خوردن شیر مداوم نوزاد با شیر مادر مدفوع نوزاد را افزایش می‌دهد و بیلی روبین سریعتر از بدن نوزاد دفع می‌شود.

وی عنوان کرد: شیر دادن مکرر به نوزاد توسط مادر (بیش از 10 نوبت در طی 24 ساعت)، هم اتاق کردن مادر و نوزاد همراه با تغذیه شبانه و حمایت مداوم از شیردهی می‌تواند بروز زردی ناشی از تغذیه با شیر مادر را کاهش دهد.

ذکائی با اشاره به اینکه آسیب‌های مغزی مهم‌ترین آسیب زردی در نوزاد است، افزود: با ایجاد زردی در نوزاد ممکن است با افزایش میزان سم بیلی روبین در خون از سد خونی مغز بگذرد و در بخش‌هایی از مغز رسوب کند و چون قابل برگشت نیست موجب معلولیت و فلج شدن نوزاد شود.

وی تاکید کرد: پزشکان باید میزان بیلی روبین نوزاد را پس از تولد بسنجند، چرا که اگر مقدار زردی نوزاد افزایش یابد عوارض آن به صورت جسمی و ذهنی بروز می‌کند.

مدیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، افزود: علائم نوزادانی که زردی آنها به موقع تشخیص داده نشود و اقدام به درمان نکنند شامل خواب آلودگی، گریه با صدای بلند، انحراف در صورت است و با وجود این علائم بیشتر این نوزادان جان خود را از دست داده و یا در صورت زنده ماندن دچار فلج مغزی و عقب ماندگی ذهنی می‌شوند.

ضرورت تجربه مادران در تشخیص زردی

وی بیان کرد: در این راستا تجربه مادران در تشخیص زردی کودک حائز اهمیت است، زردی چهره نشانه وجود ۵ تا 10 میلی‌گرم و زردی تا وسط شکم نشانه 10 تا ۱۵ میلی‌گرم و زردی اندام و کف دست و پا نشانه وجود ۲۰ میلی گرم بیلی روبین در مقدار معین خون نوزاد است.

مدیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عنوان کرد: معمولا نوزادان در روز اول تولد، بیماری زردی ندارند لذا باید در صورت پدیدار شدن این حالت، 48 ساعت پس از تولد نوزاد، برای اطمینان از سلامت نوزاد آزمایش گرفته شود.

ذکائی خاطرنشان کرد: اگر به موقع زردی نوزاد تشخیص داده نشود میزان زردی در خون افزایش می‌یابد و به مغز نوزاد آسیب‌های جدی وارد می‌کند در واقع زردی معمولا در ۶۰ درصد نوزادانی که به موقع متولد می‌شوند و در ۸۰ درصد نوزادان نارس طی هفته اول مشاهده می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: با ایجاد زردی در نوزاد ممکن است با افزایش میزان سم بیلی روبین در خون از سد خونی مغز بگذرد و در بخش‌هایی از مغز رسوب کند و چون قابل برگشت نیست موجب معلولیت و فلج شدن نوزاد شود.    

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال پدر و مادر تغذیه شادی شیر نوزاد قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۵۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ کاهش بیش از ۵۰ درصدی تلفات جاده ای / خواب آلودگی و خستگی، مهمترین عامل تصادفات

تین نیوز

از ابتدای طرح نوروزی تا پایان روز هفتم فروردین ماه ۷ نفر از کاربران جاده ای گلستان در تصادفات جاده ای جان باختند که به نسبت آمار سال گذشته ۵۹ درصد کاهش را نشان می دهد؛ همچنین تعداد تلفات ناشی از تصادفات در جاده های استان بوشهر ۵ نفر بوده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته که این تعداد ۱۴ نفر بوده، فوتی حوادث رانندگی برون شهری ۶۴ درصد کاهش داشته است.

به گزارش تین نیوز، سلیم اصغری در اولین جلسه شورای اداری اداره کل با حضور معاونین و روسای ستادی و شهرستانی با اشاره به کاهش ۵۹ درصدی تلفات جاده ای استان در طرح نوروزی امسال، اظهارداشت: تعداد تصادفات فوتی استان در این مدت ۵ فقره و تعداد فوتی ها ۷ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه آمار تلفات جاده ای در شهرستان های گنبد، آق قلا و بندرترکمن که دارای محورهای شمالی هستند، بیشتر است، گفت: لازم است گشت های راهداری در این شهرستان ها بیشتر حضور داشته تا تلفات رخ به رخ در این محورها کاهش پیداکند.

اصغری، آمار کلی تصادفات جاده ای را از ابتدای طرح نوروزی تا پایان روز هفتم فروردین ۱۰۴ فقره و تعداد مجروحین را ۱۵۱ نفر بیان کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر نیز گفت: تلفات انسانی ناشی از سوانح رانندگی استان طی ایام نوروز امسال ۶۴ درصد کاهش یافته که امیدواریم با رعایت مقررات رانندگی، این آمار تا پایان تعطیلات نوروزی کاهشی باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (بوشهر) عبدالکریم اخترشناس مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر گفت: تلفات انسانی ناشی از سوانح رانندگی استان طی ایام نوروز امسال ۶۴ درصد کاهش یافته که امیدواریم با رعایت مقررات رانندگی، این آمار تا پایان تعطیلات نوروزی کاهشی باشد.

عبدالکریم اخترشناس با اشاره به شروع طرح نوروزی راهداری از ۲۴ اسفند سال گذشته افزود: از آن زمان تا دیروز (۶ فروردین ۱۴۰۳) تعداد تلفات ناشی از تصادفات در جاده های استان بوشهر ۵ نفر بوده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته که این تعداد ۱۴ نفر بوده، فوتی حوادث رانندگی برون شهری ۶۴ درصد کاهش داشته است.

اخترشناس ادامه داد: همچنین طی این مدت، در اثر تصادفات ۱۵۶ نفر از هموطنان در جاده های استان مصدوم شده اند.

وی اظهار داشت: در مجموع ۱۸۱ فقره تصادفات در طرح نوروزی ۱۴۰۳ رخ داده که در مقایسه با همین بازه زمانی در سال قبل ۵۹ درصد کاهش نشان می دهد.

دبیر کمیسیون ایمنی راههای استان بوشهر تصریح کرد: خستگی و خواب آلودگی، سرعت زیاد و عدم توجه به جلو مهمترین عامل تصادفات نوروزی در جاده های استان بوده اند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد از تصادفات منجر به واژگونی و خروج از جاده شده، به مسافرین نوروزی توصیه کرد: اگر به ازای هر دو ساعت رانندگی، ۱۵ دقیقه در پارکینگ های امن جاده ای یا مجتمع های خدماتی-رفاهی استراحت شود در کنار رانندگی با سرعت مطمئنه و عدم استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، نقش بسزایی در پیشگیری از تصادفات جاده ای دارد.

اخترشناس با بیان اینکه کاهش تصادفات جاده ای همیشه در اولویت راهداری، پلیس و سایر دستگاههای متولی است، یادآور شد: امیدواریم با رعایت قوانین رانندگی و مسئولیت پذیری بیشتر، شاهد سفر بی خطر و استمرار آمار کاهشی سوانح جاده ای باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • فعالیت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز
  • ◄ کاهش بیش از ۵۰ درصدی تلفات جاده ای / خواب آلودگی و خستگی، مهمترین عامل تصادفات
  • شهادت ۱۴ هزار کودک فلسطینی در تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه
  • افزایش ۲۲ درصدی تولد نوزادان در آغازین روزهای سال ۱۴۰۳ نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل
  • روزه‌داری بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی با رعایت تغذیه
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی در روزه‌داری
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • مصرف داروی میگرن احتمال ابتلا به اتیسم را در نوزاد افزایش نمی دهد
  • نوزاد عجول زنجانی در آمبولانس متولد شد 
  • عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟